Anlægsshunt - hvordan bør jeg indstille den?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Loekke
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 101
Tilmeldt: 20 jan 2008 17:53
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6280
Dagligt forbrug: PT 38 kg
Årligt forbrug: 8T
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Anlægsshunt - hvordan bør jeg indstille den?

Indlæg af Loekke »

Hej Jobak
Har du også to cirkulationspumper som det er vist i KSO-BIO diagrammet?
og hvad skal pumpe 2 være godt for? " har ikke så meget forstand på varme instalationer"

Mvh.
Loekke

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Anlægsshunt - hvordan bør jeg indstille den?

Indlæg af Jobak »

sorensen skrev:Hej Forum.

Allerførst - Jeg skylder kvaje-bajere til alle, og takket være jeres input kan jeg nu også regulere mit fremløb ned i temperatur. Fejlen var en fejl40 - da jeg satte mig ind i hvordan shunt ventilen regulere var det "bare at rotere håndtaget 180 grader (skalaen rykkes ligeledes) - nu kan jeg regulere fremløb ned til den temperatur jeg ønsker. - det kaster nu en del andre spørgsmål af sig som jeg stiller i en anden tråd.

Mit fremløb er nu 64 grader og returen er ca 40 grader.

Jobak det er samme tegning mit anlæg er bygget op efter (KSO-BIO).

Bare for en sikkerheds skyld, tolker jeg dit billede rigtigt at fremløb fra dit fyr kommer oppe fra "loftet af"?

Hvis ja:
- Prøv at rotere håndtaget på anlægsshunten 180 grader og det vil hjælpe.

Hvis nej (fremløb fra fyret kommer ved det synlige termometer):
- Så er der en fejl i dit anlæg omkring varmtvandsbeholderen, og den bør rettes inden du begynder at regulere på fremløb til radiatorerne.

Mvh / Br

Peter Sørensen
Hej Peter
Ja det er fremløb der går ned oven i shunten, så ingen panik der icon_cheesygrin.gif (fremløb kommer gennem muren ca. 5 cm længere oppe over billedet) Fyret står lige på den anden side af muren.
Det vandrette rør der mangler isolering er den vi satte ventilen på. Det lodrette rør (som osse mangler lidt isolering) er til radiatorer på ovenpå, den går på ca. 20cm fra shunten
VVS folkene og jeg snakkede om det dengang at de måske havde "vendt" shuntens blikplade forkert. Men han var overbevist om at det havde han ikke.
Men ved du hvad - jeg drejer den sgu alligevel...
Lige nu kan jeg dreje den fra 3 til max - termometeret viser bare 80 konstant. Hvis jeg så begynder at komme under 3 falder den "helt vildt"
jeg har nu aldrig helt forstået meningen med at blande det koldere retur vand i igen. Jo mere koldt returen er jo længere skal fyret jo køre for at varme det op.
Hvis vandet har været en tur gennem alle radiatorer / gulvvarme osv. og kommer retur med 50 grader til fyret, må det da være bedre/billigere end hvis det kommer retur med 30.
Hvis altså ikke lige det var fjernvarme med flowmåler på. Det er selvfølgelig betinget af at det er varmt nok i huset og man ikke "behøver" mere varme.
Senest rettet af Jobak 22 jan 2009 22:54, rettet i alt 1 gang.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Anlægsshunt - hvordan bør jeg indstille den?

Indlæg af Jobak »

Loekke skrev:Hej Jobak
Har du også to cirkulationspumper som det er vist i KSO-BIO diagrammet?
og hvad skal pumpe 2 være godt for? " har ikke så meget forstand på varme instalationer"

Mvh.
Loekke
Hej Loekke
Det har jeg heller ikke - den skal være der, ellers kommer vandet ikke ind i huset. Pumpe 1 er kun til cirkualtion ved fyret.
Det er en elektronisk fætter, som kører på 6-8 watt
Jeg har sågår 1 mere inde i huset til gulvvarme cirkulationen. (jeg har både radiatorer og gulvarme)
Og jeg tror snart, jeg skal ha en vindmølle til det strømforbrug :D

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.
mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Anlægsshunt - hvordan bør jeg indstille den?

Indlæg af mr.mcp »

Jobak skrev: Hej Loekke
Det har jeg heller ikke - den skal være der, ellers kommer vandet ikke ind i huset. Pumpe 1 er kun til cirkualtion ved fyret.
Det er en elektronisk fætter, som kører på 6-8 watt
Jeg har sågår 1 mere inde i huset til gulvvarme cirkulationen. (jeg har både radiatorer og gulvarme)
Og jeg tror snart, jeg skal ha en vindmølle til det strømforbrug :D
Jeg har kun 1 pumpe på, og det fungere fint. Vi fryser ikke icon_cheesygrin.gif

Besvar