Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med Vigas brændefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af Ulrik » 05 feb 2009 22:38

Ole S. skrev:Men lur mig om det ikke er en Vigas kedel, som Altra har fået produceret med deres eget navn på, men det betyder vel ikke at den ikke kan godkendes.
Jeg ved ikke on Vigas er godkendt eller ej, men lad os nu sige at Vigas er godkendt.
Så vil der stå Vigas på godkendelsen og så kan den selvfølgelig ikke bruges til en kedel der hedder Altra Vimar. Eller?
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af Ole S. » 05 feb 2009 22:47

Hej
Selvfølgelig kan en Vigas-godkendelse ikke bruges på et fyr med et andet navn, det er indlysende. Måske kunne mit forige indlæg misforståes.

Ps Nu kommer vi lidt langt væk fra trådens start, men det sker jo, måske det skulle opdeles.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

vivi.h
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 mar 2009 12:00

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af vivi.h » 03 mar 2009 12:17

hej alle her...
har lige købt et brugt vigas 25 men efterlyser en såkaldt prøvningsattest.. ..er der nogen her der ved hvad det er og evt har et kopi ???
Og er der nogen der har en ide om årligt brændeforbrug i sådant et fyr (nogenlunde isoleret hus 165 m2 )og 1200 l .akk.tank..... vi har problmer med at holde temp. oppe.

TGC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 mar 2009 12:58

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af TGC » 07 mar 2009 13:27

Hej
Der skrives meget omkring prøvningsattest på vigas 25 nogen siger de har den andre siger at den kan ikke fåes da jeg også er en af dem der mangler kan det vel ikke være så svært for dem der har en at lægge en kopi her i dette forum da det ser ud til at være et lille problem.
tgc

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af H.S » 07 mar 2009 14:26

Hej
Lige et spørgsmål
Hvor gammel er dit fyr

Jeg tror at det er din styring der er galt med (Display delen)
Der er nogle modeller der har en fæl software bug, Den opdaterer nogle data i EEprom
og det gør den ret tit (istedet for at tjekke om der er ændringer gemme det i ram og så opdaterer når påkrevet)
Problemet er så at EEprom i denne Micro kan skrives ca 1.000.000 gange
og når de er brugte ja så kan den komme med de sjoveste fejl

= du skal have en ny styring eller have udskiftet den micro der sidder i den du har
Du er velkommen til at kontakte mig via Privat besked
eller via Q-PRO.dk Så finder vi en løsning ;-))

------
Monavie skrev:Kære Stokerpro læsere.

På opfording fra en anden Stokerpro bruger, har jeg nu opdateret min profil. Jeg har tidligere skrevet et indlæg vedr. mit Vigas 25 fyr, men nu kan jeg ikke lokalisere det længere.

Som tidligere beskrevet, så har jeg problemer med et Vigas brændefyr. Fyret et blevet installeret af Rosendahl VVS, som desværre er lukket nu. Der findes ikke mange forhandlere af Vigas, og jeg kan derfor ikke rigtig indgå en serviceordning eller få nogen til at kigge på det. Så jeg er tvunget til at blive ekspert i Vigas fyr, for at få det til at køre optimalt, med mindre jeg kan finde nogen, som kan komme og give det et tjek. Kender I nogen, som er ekspert i Vigas brændefyr, som eventuelt kan gå installation og fyr igennem, så det igen kommer til at køre.

Jeg har renset hele fyret, men det bliver ved med at gå ud. Så melder den "ingen brænde", men kammeret er stadig fuldt og temperaturen okay. Så vi bestiller ikke andet end at tænde fyret. Nu har vi helt opgivet og er begyndt at fyre med åben lem i bunden af fyret.

Jeg har renset rørerne, blæseren og har justeret luftindtag (tror jeg det hedder) ved at første dreje skruerne helt i bund, og så 3 omgange tilbage, men det hjælper ikke.

Så kender I en VVS mand, som bor i nærheden af Klitmøller (ved Thisted) og som ved noget om Vigas, så sig endelig til eller ring 24 63 08 07

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Anders Petersen
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar