Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selvbyg buffertank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af Jens » 16 nov 2008 20:16

Fra bund tank til bund på kedel, og fra top kedel til top på tank. Og ja, ladomaten virker både som shunt og lader på tanken.
Hvis det skal køre kun med selvcirkulation, så tror jeg ikke 1" rør er nok. Jeg har 5/4" mellem kedel/ladomat og akkutank, og der kører pumpen på trin 3 for at følge med til at flytte varmen. Når først Baxi-en er hidset op til 30kW, så skal der en vis cirkulation til, hvis det ikke skal koge.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af Coralreef » 16 nov 2008 20:42

Her kommer så lige den forcromede tegning af min installation i korte træk....
fyr.jpg
Udhus
Baxi Kedel der skal køre fastbrændsel de første mange år grundet en billig tilgang til godt træ(får den godkendt med en midlertidig pillebrænder). Jeg regner med at lave en blandesløjfe omkring kedlen men ved ikke om det er nødvendigt med en ekstra pumpe ud over ladoen?
Kedlen sparker så vandet til en buffertank, hvor der på den anden side side en pumpe og en stor lækker APV varmeveksler(denne grundet lukket ekspansion ved gaskedel og åben ved fyret). På varmeveksleren er der så monteret et 2x25mm løgstør rør som er nedgravet til hovedhuset.

Hus
Her har jeg et gasfyr som skal køre dels sommerdrift samt når man ikke er hjemme. Husets varmekilder består af 100% gulvvarme i stueplan samt radiatorer på 1 salen. Til brugsvand har jeg en stor metro vandvarmer der buffer up til det formål(monteret med en Frese blandeventil til når det skoldhede fastbrændsels vand rammer installationen :wink: ).


Det hele kommer til at blive styret meget simpelt af bygningernes IHC system. Kort sagt når 4) Temperatur måler 1, måler en ok høj temperatur, starter de to cirkulations pumper på hver side af veksleren. Gasfyret slukkes og magnet ventil 2 og 3 lukker mens 4 åbner.
Omvendt hvis temperaturen falder under et setpunkt(fyret/buffer tanken er døet ud), så slukker de 2 pumper, gasfyret tændes og magnetventil 4 lukker mens 2 og 3 åbner..
Last edited by 1 on Coralreef; edited 16 times in total

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af Coralreef » 16 nov 2008 20:45

Jens skrev:Fra bund tank til bund på kedel, og fra top kedel til top på tank. Og ja, ladomaten virker både som shunt og lader på tanken.
Hvis det skal køre kun med selvcirkulation, så tror jeg ikke 1" rør er nok. Jeg har 5/4" mellem kedel/ladomat og akkutank, og der kører pumpen på trin 3 for at følge med til at flytte varmen. Når først Baxi-en er hidset op til 30kW, så skal der en vis cirkulation til, hvis det ikke skal koge.
Er også blevet anbefalet en ladomat frem for selv cirkulation så det tror jeg at jeg vil gøre - og dejligt at høre at den har pumpe kraft nok til at fylde igennem tanken. Baxien har 5/4" frem/retur så det laver jeg nok bare det hele i ved fyret.

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af Coralreef » 16 nov 2008 20:48

Til den nysgerige så er her lidt fra mit bygge projekt - http://www.slottoennesen.dk/Landstedet/

Og nyere findes på siden her http://www.slottoennesen.dk/

Fra skrot til slot !

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af mr.mcp » 17 nov 2008 15:40

Coralreef skrev: Er også blevet anbefalet en ladomat frem for selv cirkulation så det tror jeg at jeg vil gøre - og dejligt at høre at den har pumpe kraft nok til at fylde igennem tanken. Baxien har 5/4" frem/retur så det laver jeg nok bare det hele i ved fyret.
Min Baxi har også 1" frem/retur, det bruger jeg. Min laddomat kører kun på trin 1. Så passer det med at den smider 85-90 grader varmt vand i akkutanken.


mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af mr.mcp » 17 nov 2008 15:48

Coralreef skrev:Her kommer så lige den forcromede tegning af min installation i korte træk....
fyr.jpg
Udhus
Baxi Kedel der skal køre fastbrændsel de første mange år grundet en billig tilgang til godt træ(får den godkendt med en midlertidig pillebrænder). Jeg regner med at lave en blandesløjfe omkring kedlen men ved ikke om det er nødvendigt med en ekstra pumpe ud over ladoen?
Kedlen sparker så vandet til en buffertank, hvor der på den anden side side en pumpe og en stor lækker APV varmeveksler(denne grundet lukket ekspansion ved gaskedel og åben ved fyret). På varmeveksleren er der så monteret et 2x25mm løgstør rør som er nedgravet til hovedhuset.

Hus
Her har jeg et gasfyr som skal køre dels sommerdrift samt når man ikke er hjemme. Husets varmekilder består af 100% gulvvarme i stueplan samt radiatorer på 1 salen. Til brugsvand har jeg en stor metro vandvarmer der buffer up til det formål(monteret med en Frese blandeventil til når det skoldhede fastbrændsels vand rammer installationen :wink: ).


Det hele kommer til at blive styret meget simpelt af bygningernes IHC system. Kort sagt når 4) Temperatur måler 1, måler en ok høj temperatur, starter de to cirkulations pumper på hver side af veksleren. Gasfyret slukkes og magnet ventil 2 og 3 lukker mens 4 åbner.
Omvendt hvis temperaturen falder under et setpunkt(fyret/buffer tanken er døet ud), så slukker de 2 pumper, gasfyret tændes og magnetventil 4 lukker mens 2 og 3 åbner..
Der er noget galt med dit fremløb. Prøv at hente manualen til dit fyr på Baxi's hjemmeside. Der kan du se hvordan den skal tilsluttel.
http://www.baxi.dk/nc/download-center.html

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af Coralreef » 17 nov 2008 19:39

Har den i udskrevet kopi ved min side - hvad er det som der er galt ? Jeg kan ikke lige se det ?

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af Coralreef » 17 nov 2008 19:47

Jeg overvejer desuden valg af de 2 pumper - men mon ikke det bliver 2 stk Grundfos Alpha2....

Ville det ikke være det perfekte valg ?

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af Coralreef » 17 nov 2008 19:51

Og et andet spørgsmål....

Ville det være helt ondsvagt at undlade laddomat og lave selv cirkulation via en højere placeret buffertank ? Altså INGEN blandesløjfe ?
De 2500 for en laddomat rykker da også på bundlinien + strømforbrug ?

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Selvbyg buffertank

Indlæg af mr.mcp » 17 nov 2008 20:12

Coralreef skrev:Har den i udskrevet kopi ved min side - hvad er det som der er galt ? Jeg kan ikke lige se det ?
Hej
Jeg mener det skal laves sådan her.
Så du får varme i huset med det samme. Når så huset aftager mindre varme end fyret laver kommer det i akkutanken.
Vedhæftede filer
fyr.jpg


Besvar