Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

shunt spørgsmål

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
madmax
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

shunt spørgsmål

Indlæg af madmax » 15 nov 2008 00:23

Hej nu er jeg lidt ny inde for shunt verdnen, så jeg fyrer lige et par spørgsmål af.

Hvad er iden med en 3 vejs shunt? er det ikke meningen at den skal monteres på en streng mellem frem og retur? det er jo kun 2 afgange der bliver brugt der?? :roll:

Jeg har læst mig til at retur vandet skal helst ligge på 60`når det er til bage i kedlen, men er 60`ikke også den normale temperatur som kedlen afgiver ud til radiatorene??

Hjælp mig lige til at forstå :oops:


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af Claus Birth » 15 nov 2008 04:27

Hej Madmax!
Du svarer næsten selv på spørgsmålene.
Pladejernskedler er følsomme over for kondens, dette kan man undgå, hvis temp. mellem frem og retur aldrig er større end ca. 15 grader. Shunten er en let måde ved korrekt indstilling at sørge for at returvandet ikke bliver "koldt" når det løber ind i kedlen igen.
Placeringen har du selv nævnt, en regulerbar indretning mellem frem-og returløb.
Set-værdien på fyret, altså den temp. man ønsker kedlen skal komme op på før det går på pause, er periodisk oppe til debat.
Hvis fyret skal opvarme varmtvandsbeholder, er det vigtigt at temp. er tilpas høj til at undgå evt. farlige bakterier i vandet også når fyret er ved at skulle gå i gang igen efter en pause.
Med piller som brændsel eller anden biomasse er det vigtigt at forbrændingen sker ved en god høj tempertur, det opnås sjældent hvis set-punktet kun er omkring 60gr. derimod hjælper det noget på forbrændingen, hvis set-værdien er 70 - 80gr.
Håber du forstår ellers skriver du bare igen, så står vi på spring for yderliger uddybning.

Venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af Ole S. » 15 nov 2008 09:58

Claus Birth skrev:Med piller som brændsel eller anden biomasse er det vigtigt at forbrændingen sker ved en god høj tempertur, det opnås sjældent hvis set-punktet kun er omkring 60gr. derimod hjælper det noget på forbrændingen, hvis set-værdien er 70 - 80gr.
Hej dette forstår jeg ikke. Forbrændingstemp og kedeltemp har da vist ikke noget at gøre med hinanden. Det jeg mener er, at du kan jo godt have en meget høj temp i herden, selvom kedeltemp måske kun er f.eks 60gr.

Der er vist ikke noget belæg for at skrive at en højere kedeltemp giver en bedre/renere forbrænding, eller har jeg misforstået noget???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af Claus Birth » 15 nov 2008 10:30

Der er belæg for min postand, jeg kan dog ikke vise dig det.
Det er ikke noget jeg opdigter eller finder på der er folk der beskæftiger sig med den slags.
Fakta skulle være at stofferne i træ kan brændes ved ret lave temp. men de farligere tjærestoffer først bliver korrekt afbrændt ved meget høje temperturer, så for at opnå så ufarlig røggas er det nødvendigt med en højere forbrændingstemp., der ikke er let at opnå ved set-værdier på 55-60gr. det kræver lidt længere tid at komme op på ret forbrændingstemp..

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af Falck » 15 nov 2008 11:26

Problemet med bål temperatur har ofte været fremme, og jeg tror, bemærk tror, at det kommer an på om det er en mulvarp eller en fald bandit.
På faldbanditten kommer der kun de piller i bålet som skal bruges, og derfor bør det brænde på en anden måde end en hvor der er "ild i enden af pinden" hele tiden. Hvad der er bedst, det kan man jo så diskutere på samme måde som når man diskuterer diesel kontra benzin, eller religion.
For at løse båltemp problemet på fx scotten, er der mange der har lavet en såkaldt skamolfætter, og så har fremløbs temp alså ikke noget med kedel temp at gøre længere. Her i huset, har jeg en fremløb på 62 grader, og det brænder squ fint. Skal man hæve båltemp, er det vel nermere et spørgsmål om at få sin max min temp til at være noget længere fra hinanden, så der hygge fyres i et stykke tid, hvorefter der hældes lidt extra piller i for at få temp op igen, extra luff tilsættes, og så skal bålet alt andet lige blive varmere imens.
I min verden så er der ingen grund til at bruge extra energi på at holde kedlen mm oppe på 80 grader frem for godt 60. Den eneste grund jeg kan se er et hvis din kedel/radiatorer er for små, kan man hente lidt extra ved at hæve fremløbet.
Men igen min erfaring er med faldstoker (scotte) om det forholder sig lige så med mulvarpen tja.......
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af Ole S. » 15 nov 2008 12:36

Hej

Tror du er inde på det rigtige Falck, det kan godt være der er en forskel på de forskellige anlæg, det har jeg ikke tænkt på. Princippet skulle dog helst være nogenlunde det samme.

Men ja det gælder om at holde bål-temp så høj som muligt, dog ikke så høj at det gir slagger, det er jo det næste problem. At finde en så høj temp i bålet, for at afbrænde alle gasser,og samtidig undgå at asken smelter til slagger.

Jeg mener dog stadig at det er ligegyldigt, vedr. forbrændingen, om kedeltemp er 60 eller 80gr. Selvfølgelig vil kedlen komme til at arbejde hårdere ved 80gr, men det gir vel ikke automatisk en bedre forbrænding. Men måske gir det et højere forbrug, pga større varmetab fra kedel.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af jni » 15 nov 2008 12:36

jeg er fuldstændigt enig med falck.
Man kan sagtens have god forbrænding/høj bål temperatur ved lav kedel temp.
Man bruger shunt for at ungå kondens, og dermed tæring i kedel.
Grunden til at nogen kører med høj kedel temp, er at syre fra f.eks korn eller lignende, så vidt jeg husker har et dug punkt på omkring de 60 c. (koldeste sted i kedel skal altå være varmere end 60 C)
Og altså vil kondensere hvis temperaturen kommer under 60 C.
Men der skulle ikke være væsentlig syredannelse ved fyring med træpiller, så her kan man efter min mening godt sænke fremløbs temperaturen (ihvertfald, hvis man ligesom mig, kun har givet 5 kilo for kedlen)

Mange der vil beskytte kedlen, sætter shunt på fremløb, så kedel f.eks holdes på 80 C, mens returvand blandes i fremløb, så fremløbs temp. f.eks sænkes til 50 C
mvh jesper

madmax
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af madmax » 15 nov 2008 16:46

lige en til Falck: nu er det også en scotte jeg er ved at instalerer så jeg suger til mig. vil det så sige du kører 62 c. i fremløb og der går 60 c. tilbage i kedlen?

Og forklar mig lige iden med den der 3 vejs shunt. da jeg kun kan se at man bruger 2 veje når den er pladseret på en streng mellem frem og retur.??????

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af Falck » 15 nov 2008 17:19

Næ du bruger en 3 vejs lige gyldigt hvad. hvis man har en ventil imellem på "det lodrette stykke" virker det alligevel som en 3 vejl, da den skal blande med det kolde der kommer retur fra huset. Jeg køre med de 62 grader i fremløb, og har omk 50-55 i retur. Jeg har monteret en ventil med en fjernføler til at regulere det, men frem for at forklare stolpe op og ned, så kik på min hjemmeside under pillefyr, så kan du se billeder af den.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: shunt spørgsmål

Indlæg af Jan_Al » 15 nov 2008 17:22

madmax skrev:lige en til Falck: nu er det også en scotte jeg er ved at instalerer så jeg suger til mig. vil det så sige du kører 62 c. i fremløb og der går 60 c. tilbage i kedlen?

Og forklar mig lige iden med den der 3 vejs shunt. da jeg kun kan se at man bruger 2 veje når den er pladseret på en streng mellem frem og retur.??????
Vedhæftede filer
opop streg diagram ur.jpg


Besvar