Problemer med tilbageslag i skorsten under storm m.m.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Re:

Indlæg af multimek »

oki
så skal vi bar finde en der har sådan en fætter og der næst have han javet op på taget og puste kraftigt til den næste gang der kommer en skorstensfejer forbi som kan måle trækket :)
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K »

Hej med jer.

Der er lige en ting jeg ikke forstår, (faktisk er der rigtig mange) men lige nu kun en. Som jeg forstår det, sætter man en trækstabilisator i skorstenen, hvis man har for stort træk, og man sætter en Aspiromatik op hvis man har for lille træk i skorstenen. Når man så som John har begge dele, forestiller jeg mig at de egentlig 0-stiller hinanden. Det gør de jo nok ikke, men John skriver, at den hjælper trækstabilisatoren til et bedre træk. Kunne han så ikke bare fjerne trækstabilisatoren, hvis trækket er for lille, og så helt undvære aspiromatikken. Jeg håber i kan følge min tankegang, og der er nogen der kan forklare den korrekte sammenhæng.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Ulrik »

Michael K skrev:Hej med jer.

Der er lige en ting jeg ikke forstår, (faktisk er der rigtig mange) men lige nu kun en. Som jeg forstår det, sætter man en trækstabilisator i skorstenen, hvis man har for stort træk, og man sætter en Aspiromatik op hvis man har for lille træk i skorstenen. Når man så som John har begge dele, forestiller jeg mig at de egentlig 0-stiller hinanden. Det gør de jo nok ikke, men John skriver, at den hjælper trækstabilisatoren til et bedre træk. Kunne han så ikke bare fjerne trækstabilisatoren, hvis trækket er for lille, og så helt undvære aspiromatikken. Jeg håber i kan følge min tankegang, og der er nogen der kan forklare den korrekte sammenhæng.
Problemet er at vinden ikke altid blæser med samme hastighed.
Når det er vindstille, hjælper Aspirotoren med at lave et træk i skorstenen.
Derudover forhindrer den også røgnedslag.
Når det blæser meget, sørger trækstabilisatoren for at stabilisere trækket i skorstenen således at al varmen ikke bliver suget ud af kedlen.

De hjælper altså i 2 forskellige situationer og den ene kan ikke afløse den anden.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek »

Hmm ja jeg er nu stadig ikke overbevist :) jeg kan sinpelt hen ikke forstå at den med den udformning ikke skulde blive påvirket at vinden der suser forbi den ( jeg vil mene at den burdte blive trukket op i fart ) at vinden så ikke skulde kunde slå ned i den grundet dens hastighed kan jeg gå med til ! men Jævnfør min teori vor den drejer hurtigere ved på virkning, så burdte den jo lave enu mere træk i skorstenen og så er det jo at trækstabilisatoren skal gøre sin gavn ! problemet er bare som jeg ser det, at man jo ikke har brug for mere træk end højest nød vendig (det har jeg ikke, mit problem er at en stabilisator stort set ikke er nok )
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/
Tommi Fisker

Indlæg af Tommi Fisker »

Den tingeste skal der der bare sættes en lille dynamo på så kan den lave gratis strøm til fyret :-) Bare en Joke

M.V.H. Tommi Fisker

Brugeravatar
Thor
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2007 11:59

Indlæg af Thor »

Har kigget rundt på nettet for finde et link, men det lykkes ikke. så her kommer en kort forklaring på en løsning: For 15-20 år siden brugte vi det vi kaldet en H-hætte i Grønland, midt i H'et var røret ned i skorstenen, så uanset om vinden slog ned eller trak, så var det sug i skorstenen. H´et var lavet af 75-100mm rør. Har også brugt det på potfyret i min båd.
Brugeravatar
Bowhunt
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 89
Tilmeldt: 29 dec 2006 22:19
Mit fyr: KSM 325-18I
Areal: 280 m2
Brændsel: Træpiller og Brænde
Årligt forbrug: 6 ton + Brænde
Geografisk sted: Spjellerup ved Næstved

Indlæg af Bowhunt »

Nu har jeg fået testet den yderligere, både i stormvejr, normalt vejr og helt vindstille. Det er vinden der får den til at dreje rundt. Røgen i skorstenen har intet med rotationen at gøre. Når der er total vindstille står den helt stille og røgen siver bare igennem den. Jo mere vind, jo mere drejer den. Umiddelbart ser det ud som min trækstabilisator kører som den skal. Hvor meget den betyder for trækket i skorstenen, skal være usagt. Men nedslag i skorstenen er nu en saga. Min ejendom ligger midt i mellem skov, grantræer på ca. 20 meters højde, derfor vil jeg altid have et problem med nedslag. Dette er nu totalt slut. Ikke mere røg i fyrrummet uanset vindstyrke.
Hvad den koster ved jeg ikke helt endnu, men under 3.000,- tror jeg.
Er givet godt ud for mit tilfælde.
Mvh John
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Indlæg af ktm »

mvh
ktm
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Jobak »

Se her
http://www.braendeovns-shoppen.dk/articlelist.107 (den er vist også længere oppe i indlægget)
- se mit andet indslag om røglugt fra stabilisator. Jeg har nemlig samme problem. Røglugten er løst med denne:
http://www.braendeovns-shoppen.dk/categ ... rticle.336
Jeg har derfor "låst" min stabilisator i fyrrummet, da den jo nok ikke har så meget virkning mere. (men den var jo købt)
Men den drypper med kondens, det må den anden også gøre, da det egentligt er logisk: varm luft på koldt metal = kondens
Prøver nok 1 af de andre "fættere" Brændeovnsshoppen har, en af dem der drejer efter vinden, de er nemlig ikke lige over udmundningen.
I hører nærmere!! Flink skorstensfjerer jeg har, han siger jeg kan komme af med den første igen :-)

Besvar