Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tømning af VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Tømning af VVB

Indlæg af hoejbenn » 08 aug 2008 14:21

nogen derude, der ved hvordan man tømmer en vvb?. På min nye sikkerhedsagreat kan jeg se der er en tømmeventil. Det er der ikke på den gamle, og den er på loftet, og der er 300 liter...

MVH
Steen


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Tømning af VVB

Indlæg af Falck » 08 aug 2008 14:41

hoejbenn skrev:nogen derude, der ved hvordan man tømmer en vvb?. På min nye sikkerhedsagreat kan jeg se der er en tømmeventil. Det er der ikke på den gamle, og den er på loftet, og der er 300 liter...

MVH
Steen
Er der ingen aftapshane, så sæt en slange i sikkerhedsventilen (3/4" muffe) og åben den. er der ingen kontraventil, eller hænger den, er muligheden også at lukke for vandet og åbne både koldt og varmt vandshanen, husk at det skal være ved 2 forskældige tapsteder, og den kan tømmes ud af den kolde hane.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Tømning af VVB

Indlæg af hoejbenn » 08 aug 2008 16:43

Hej Jan
Jeg har en mistanke om at sikkerhedsventilen hænger, hvis jeg åbner den løber der ingenting ud af overløbsslangen, og det burde der vel. Desværre er der ikke meget der løber ud af koldt varmt hanen 4-5 liter vel. Men jeg tror jeg har fundet et aftabningssted. Det er 1/2 tomme aftap med en ventil der skal trykkes indad, så kommer der vand ud. Dvs, at man skal have en speciel forskruning med en lille tap der trykker ventilen. Genialt!
Steen

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Tømning af VVB

Indlæg af søren ø » 08 aug 2008 17:49

Husk at det skal have luft, eller dannes der vaccum, og så tager det rigtig lang tid
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Tømning af VVB

Indlæg af hoejbenn » 09 aug 2008 09:30

Nixen. Jeg drejede en ring og satte i, der kom kun en 1/2 liter, ud en masse gurglen osv, men ingen vand. Jeg tænkte på om man kan trykke det ud med trukluft, hvor mange bar skal man bruge, en alm. krompressor er vel på 8 bar.
Steen


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Tømning af VVB

Indlæg af Falck » 09 aug 2008 10:54

hoejbenn skrev:Nixen. Jeg drejede en ring og satte i, der kom kun en 1/2 liter, ud en masse gurglen osv, men ingen vand. Jeg tænkte på om man kan trykke det ud med trukluft, hvor mange bar skal man bruge, en alm. krompressor er vel på 8 bar.
Steen
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Tja, du hedder jo Fætter Højben, så det skal nok gå icon_cheesygrin.gif
Ellers er der kun vejen, at skrue et eller andet af (efter du har taget trykket af), på den kolde side, før kontraventilen (fx sikkerhedsventilen)
under med en spand, og hurtigt montere en kuglehane....
Har du pakket gevindet, og er klar, kan du godt sætte den i uden der kommer meget vand ud. Husk efter du har fjernet trykket, så luk hanerne igen, så der ikke kommer luft ind mens du laver operationen. Så er det på med en slange, åbne kuglehanen, åbne for en varm hane, og vupti....kluk kluk kluk vandet løber ud
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Tømning af VVB

Indlæg af hoejbenn » 09 aug 2008 17:07

Ha ha, de kalder mig "lynet", jeg har udviklet en variant, jeg tager en murerbalje sætter en regntøndehane på, haveslange ud i det fri, hvorefter jeg tager pexslangen fra vvben,skærer den havt igennem og lirker så vandet ned i murerbaljen.
mvh
Steen


Besvar