Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
levi

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af levi » 11 feb 2011 22:44

Ernst Drastrup » 11 Feb 2011, 22:37 skrev:Til Levi og Tonni Madsen.

I skulle prøve tage en snak med ing. Svend Winther Pedersen i varmeafdelingen på Teknologisk Institut,
Han siger, at det er fuldt lovligt at lave disse, efterhånden meget omtalte, varmelåse under ekspansionsbeholderne, som jeg har tegnet en hel del af gennem årene.

Det får blodtrykket til at stige, når der er nogen der træder mig over tæerne.

Jeg ved, der er rigtig mange åbne ekspansionsbeholdere der altid kører med samme temperatur som kedlen.
Så det kan spare landet for rigtig mange kilokalorier, hvis den lille ændring bliver udført korekt.

Det er ikke sikkert at Levi er helt klar over, hvordan det skal strikkes sammen.
Men jeg finder lige et diagram, som er godkendt af Jysk Teknologisk Institut.
Åben Ekspansionsbeholder 21. Nov. 2010.doc
Hej Ernst, - jeg kan ikke se der er nogen der træder dig over tæerne ?

Nu skal vi ikke indlede en lang diskussion, - men jeg vil lige understrege at det IKKE er Teknologisk institut der laver reglerne vedr. åben ekspansion.

Der er KUN 1 instans der har indflydelse på kedelanlæg, - og det er arbejstilsynet (Når vi snakker sikkerhed).

Men nok om det, - debatten her skal føres til dørs, - jeg ringer derfor til arbejdstilsynet på Mandag, - og får deres mening om sagen :)

Så kan vi jo se om de vil godkende den installation, - Ernst, - må jeg sende din tegning til dem ?


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Zarge » 11 feb 2011 23:03

Levi--- Lyder som en go ide, det kunne være sjovt at høre hvad de siger til det... Men hvis de afviser installationen, vil du så ikke prøve om du kan få en "go forklaring" ikke bare "det er for farligt, eller det må man ikke"
Jeg er fortaler for dem, under de rigtige omstændigheder, og hvis der er nogen fare som jeg ikke har gennemskuet vil jeg jo naturligvis straks stoppe med det, men som sagt, inden jeg har fået en "go forklaring" kan jeg ikke se problemet... ;-)
Jeg har jo ikke lyst til at være skyld i at nogen kommer til skade!

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Landbo » 11 feb 2011 23:06

Jo ja Zarge, vil dog så mene at diskutionen så bliver MEGET MEGET teoretisk. :wink: Vi er så enig om at det er begrænset hvor meget varme der går op i expangtionen. Den udvidelse af vandet, der sker når du varmer akkutanken op og derved får udvidelsen i form af varmt vand op i expangtionen, kan du alligevel ikke stoppe med en varmelås. Og her står jeg så af, da det ikke kan betale sig at lave tingene mere indviklet end det er nødvendigt. :)

Nærmere kommer jeg nok ikke på nuværende tidspunkt. God weekend.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af viking48 » 11 feb 2011 23:11

hej zarge det var bare for at andre kunne se prencipet ved forskellige indstalationstyper der bliver jo skrevet
men prv lige og læse side 12 stk 2,14
http://www.vestfejer.dk/documents/AT_va ... anlaeg.pdf det er vist der at det går galt når reglerne skal tolkes

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af pelle » 11 feb 2011 23:20

Tjah.. . Varmelås er fint nok, men aldrig uden overløbsrør. Som jeg ser det skal noget for at være ulovligt også være farligt. Jeg har ingen steder i mine indlæg og tegninger på nogen måder undladt, at er der en varmelås skal der også være en overløbsrør. Så kan varmelåsen og beholderen da bare fryse. Der er jo et overløbsrør. Ikke noget farligt i det. Snarere tværtimod.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af tomfisch » 12 feb 2011 18:11

For lige at smide lidt benzin på bålet: Her er et billede af min varmelås, som netop er blevet installeret. Smeden syntes, at vi skulle lave det uden stigerør ved siden af ekspansionsrøret (altså varmelåsen) - kedlen (og akku) er godkendt til trykekspansion og slukker automatisk, når den når 90 grader, så der skulle ikke kunne ske noget ved at lave det sådan. En fordel ved at have et stigerør, er automatisk udluftning, og det har jeg savnet i starten. Nu er luften "kogt af", så må vi se, om der kan blive problemer med luft i fremtiden. Trykket holder sig stabilt, også selvom kedlen kommer op i nærheden af 95 grader (og slukker for blæseren), så indtil videre er jeg tryg ved konstruktionen. Bliver der problemer, sætter jeg et rør i, der hvor luftskruen sidder (kan anes ved siden af manometret).

Jeg havde før en åben ekspansion med stigerør op gennem ekspansionen og tilslutning til returen som frostsikring. Når der rigtig kom gang i selvcirkulationen, kunne denne fuldstændig spolere lagdelingen i tanken. Størrelsen af varmetabet fra ekspansionen kan jeg ikke give noget præcist mål på, men alt andet lige er der jo et tab den vej...

Nu siger jeg ikke, at alle skal lave det sådan her, og i lovens forstand er det heller ikke i orden. Men i mit anlæg mener jeg det er fuldt forsvarligt. Som sagt: bare benzin på bålet...

Nå ja, lige en ting til: Kedlen kører med højere temperatur med denne opstilling i forhold til før. Jeg tænker, at ekspansionen før "huggede" noget af varmen pga. selvcirkulationen. Måske.
Vedhæftede filer
DSC_0841.JPG
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Zarge » 12 feb 2011 19:35

Tomfisch- at den uden tvivl ikke overholder reglerne er vi jo nok uenige om, men jeg vil derudover også mene at det er for farligt sådan som du har det, hvis fyret kommer i kog kan det udvikle meget damp meget hurtigt, og det skal ha en direkte vej ud, og det er altså ikke gennem varmelåsen...
Jeg ved godt, hvis og hvis... Men jeg mener altså ikke problemet er helt teoretisk. Dit fyr lukker af sig selv, men hvad nu hvis spjældet sidder sig fast af en eller anden grund (har jeg oplevet pga lidt løbesod der havde sneget sig gennem luftkanalen til spjældet.) Eller det blæser så kraftigt at spjældet ikke lukker/fyret er det mindste utæt... Alt efter pumper, selvcirkulation og varme forbrug kan strømafbrydelse/pumpesvigt også hurtigt blive et problem særligt hvis det ikke opdages i tide... Så derfor mener jeg absolut at drift uden overløb er et nogo... Men du kender naturligvis selv dit anlæg bedst, så det bestemmer du jo selv, men (og kald mig bare tøsedreng;-) men jeg turde altså ikke stole på at automatiken altid virker...;-)

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af tomfisch » 12 feb 2011 19:51

Zarge: Jeg er enig i dine betragtninger, og jeg var også en smule skeptisk til smedens forslag. Men: Hvis man nu har trykekspansion, så kan der jo også kortvarigt blive dannet damp (afhængigt af trykket), som så i det tilfælde ikke kan komme ud. Jeg ved godt, at der også er andre sikkerhedsforanstaltninger, hvis man kører med trykekspansion, men hvis nu automatikken ikke virker... :wink:

Omvendt: Hvad kan der ske? Jeg har prøvet at forestille mig forkellige scenarier. Det vildeste, jeg kan forestille mig, er, at det kommer til at boble og sprøjte voldsomt oppe i ekspansionsbeholderne. Trykket (1/4 bar) bør vel ikke stige nævneværdigt eller langvarigt, eller?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Aussieboy » 12 feb 2011 21:05

hvis det er lukket system har du vek også en sikkerhedsventil på et sted ? det er der nogen der sætter på åben eks også.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Zarge » 12 feb 2011 21:22

Nu er jeg ikke så meget inde i reglerne med lukket ekspention, men skal der ikke være noget nødkøling eller noget på kedlen så?
Ang hvad der kan ske, så er jeg heller ikke så stærk i det, men det er jo noget med at damp fylder mange gange mere end vand, så det kan producere et enormt tryk... Var der ikke noget med et indlæg inden jul engang med et fyr der var sprunget i luften og raceret et hus... Eller husker jeg forkert
Anyways det er voldsomme kræfter hvis det går galt, så det er ikke at spøge med...;-)


Besvar