Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybagt...

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Nybagt...

Indlæg af neonus » 07 jul 2008 21:17

Så er alle mine komponenter ankommet her på matriklen.

Eller retter - næsten alle komponenter - Sanistål har åbentbart klokket i leveringen, men anyways er humøret p.t. højt.

Jeg har nu følgende ting stående:

Opop kedel (standard modellen)
Pillebeholder
Woody snegl (pillebrænder samt styring er M.I.A.)
8 Purmo radiatorer
1 centralstøvsuger
120 meget rør (skulle have pre isoleret, men det er alm rør til brugsvand jeg har fået)
Alpha 2 25-60 pumpe
Metro 160 liter VVB (combi)

samt en masse ventiler, opføringssæt osv.

Så nu skal jeg blot til at være helt færdig med fyrrummet - derefter skal der installeres.

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om deca 14 meter rørføring fra fyrrummet ind til huset. Skal jeg kaste mig ud i at lave det i 3/4" galvaniseret (galvaniseret er billigere end sort de steder jeg har kigget priser??) eller skla jeg lave det i 22MM plastrør?

Tilkoblingerne bag på fyret med shunt osv er jeg ligeledes i tvivl om jeg selv skal kaste mig ud i. Har godt nok hænderne skruet rigtigt på, men har aldrig gjort i sådan noget rørarbejde.

Laver selvfølgelig først en tegning så jeg får købt de nødvendige fittings.

Har forresten allerede en gevindskærer (sådan en harald nyborg model fra 3/8" til 1")

Hvad siger i? Hvis jeg går helt i står satser jeg naturligvis fortsat på at få ekspert-bistand herinde :-)

ps: tror i forresten at jeg kan genbruge den gamle trykekspansions beholder? Den er fra 97. Da jeg pillede skidtet ned blev jeg overrasket over hvor tung den er (det er en 18 liter) troede ikke den skulle fære fyldt op med vand... Men der er stadig tryk på membranen - har haft et manometer på - den viser ca 0,3 bar
Last edited by 1 on neonus; edited 7 times in total


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Nybagt...

Indlæg af Julehund » 07 jul 2008 21:21

du tegner og fortæller bare! så skal vi prøve at hjælpe dig, der er altid en der ved et eller andet, om alt mellem himmel og jord :great:

hvis du skal skære ret meget 1" med den fra onkel harald, får du lange arme!! lej en elektrisk i dit lokale byggemarked!

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nybagt...

Indlæg af Ole S. » 08 jul 2008 01:42

neonus skrev:Så er alle mine komponenter ankommet her på matriklen.

Eller retter - næsten alle komponenter - Sanistål har åbentbart klokket i leveringen, men anyways er humøret p.t. højt.

Jeg har nu følgende ting stående:

Opop kedel (standard modellen)
Pillebeholder
Woody snegl (pillebrænder samt styring er M.I.A.)
8 Purmo radiatorer
1 centralstøvsuger
120 meget rør (skulle have pre isoleret, men det er alm rør til brugsvand jeg har fået)
Alpha 2 25-60 pumpe
Metro 160 liter VVB (combi)

samt en masse ventiler, opføringssæt osv.

Så nu skal jeg blot til at være helt færdig med fyrrummet - derefter skal der installeres.

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om deca 14 meter rørføring fra fyrrummet ind til huset. Skal jeg kaste mig ud i at lave det i 3/4" galvaniseret (galvaniseret er billigere end sort de steder jeg har kigget priser??) eller skla jeg lave det i 22MM plastrør?

Tilkoblingerne bag på fyret med shunt osv er jeg ligeledes i tvivl om jeg selv skal kaste mig ud i. Har godt nok hænderne skruet rigtigt på, men har aldrig gjort i sådan noget rørarbejde.

Laver selvfølgelig først en tegning så jeg får købt de nødvendige fittings.

Har forresten allerede en gevindskærer (sådan en harald nyborg model fra 3/8" til 1")

Hvad siger i? Hvis jeg går helt i står satser jeg naturligvis fortsat på at få ekspert-bistand herinde :-)

ps: tror i forresten at jeg kan genbruge den gamle trykekspansions beholder? Den er fra 97. Da jeg pillede skidtet ned blev jeg overrasket over hvor tung den er (det er en 18 liter) troede ikke den skulle fære fyldt op med vand... Men der er stadig tryk på membranen - har haft et manometer på - den viser ca 0,3 bar

Hej

Du klør bare på med krum hals, og mangler du hjælp ved du jo, hvor den kan findes. :lol:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Nybagt...

Indlæg af neonus » 08 jul 2008 11:09

Tak for de opmuntrende ord :-) M.h.t. rørskæreren så påtænker jeg ikke at skære 1" gevind. Det bliver nok 3/4" jeg fører ind fra fyrrummet, hvor jeg placerer en 25/60 grundfoss a-mærket pumpe (dem der selv regulerer efter forbruget).

Har i nogen erfaring mht. at genbruge den gamle expansions beholder? Som tidligere nævnt var den helt fyldt med vand (hvilket den måske skal være) - jeg vil bare være sikker på om den er ok eller ej - membranen er ikke punkteret - det er en 18 liter beholder

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Nybagt...

Indlæg af søren ø » 10 jul 2008 20:02

Bare husk rigeligt med olie når du skærer. Og smid exp. ud og køb en ny, irriterende sted og spare. Koster ikke det store og så ved du det er nyt.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nybagt...

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 jul 2008 20:22

Hej Neonus
Hvordan kan du mærke den er fyldt med vand.
Det er den normalt ikke.
Du skal kan mærke menbranen med en finger, hvis du stopper en finger ind gennem stutsen, der skal menbranen være presset ud imod.
Det er gassen på den anden side af menbranen der udøver dette tryk.
Hvis der er vand i den, er menbranen gået sig en tur.
Som der før er skrevet køb en ny.
Du er velkommen til at kigge på min hjemmeside som er.: http://solvarmeeksperten.blog.com/

Med hensyn til de præfabrikerede rør fra fyrrum til beboelse, synes jeg, du skal spørge stokerbent, han ved hvor der findes nogle billige meter, (endda kobberrør)

Jeg har lavet mange forskellige diagrammer over varmeanlæg.
Men det er da helt fint, om du selv tegner et diagram, så kan vi jo kigge på det, og se om der er noget der skulle være anderledes.
M.v.h.
Enst.
Første smed med solvarme i Dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nybagt...

Indlæg af kaptajnen » 10 jul 2008 22:42

neonus skrev:Tak for de opmuntrende ord :-) M.h.t. rørskæreren så påtænker jeg ikke at skære 1" gevind. Det bliver nok 3/4" jeg fører ind fra fyrrummet, hvor jeg placerer en 25/60 grundfoss a-mærket pumpe (dem der selv regulerer efter forbruget).

Har i nogen erfaring mht. at genbruge den gamle expansions beholder? Som tidligere nævnt var den helt fyldt med vand (hvilket den måske skal være) - jeg vil bare være sikker på om den er ok eller ej - membranen er ikke punkteret - det er en 18 liter beholder
Det er sikkert en Grundfos Alpha2 Pro du tænker på, men mon ikke en 25/40 er nok? Det er det i de fleste tilfælde, men måske har du fået noget andet at vide....
Hvis du udfylder din profil så kan vi meget bedre hjælpe dig!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nybagt...

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 jul 2008 05:55

Hej neonus
Nej selvfølgelig skal denne beholder da ikke være fyldt med vand.
Vand kan ikke trykkes sammen, det kan kun sættes under tryk.
Normalt ligger der en gasfyldning inde bag menbranen, som kan trykkes sammen, når vandet i anlægget udvider sig på grund af det bliver varmere. Og det er beholderens vigtigste opgave.
Hvis den er fyldt med vand, kan du roligt smide den i brokkassen.
Du skriver at menbranen er indtakt, hvorfra kan du vide det.?
Der skal i al fald ikke være vand i beholderen, når den er afmonteret.
M.v.h.
Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Nybagt...

Indlæg af neonus » 11 jul 2008 09:12

Hej. Det jeg mente med "at beholderen er fyldt med vand", var jo da jeg skar de gamle rør over. Jeg troede ikke den indvendige menmbran indeholdt så meget vand. Der er stadig luft på ydersiden af membranen, men anyways - efter råd fra jer vil jeg købe en ny :-)

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Nybagt...

Indlæg af neonus » 11 jul 2008 09:19

Jeg har både stueetage og 1. sal så jeg bestilte en 25/60 for at være helt sikker. Tidligere var huset umuligt at opvarme med det gamle 1 strengs system (12 mm kobber rør hele vejen rundt). Nu vil jeg bare være sikker på at der kommer noget varme rundt! Derfor den større pumpe. Og fik detn til samme pris som 25/40 så ingen skade sket. Så vidt jeg kan se har de to pumper samme minimumsforbrug så går ikke ud fra at nogen skade er sket!


kaptajnen skrev:Det er sikkert en Grundfos Alpha2 Pro du tænker på, men mon ikke en 25/40 er nok? Det er det i de fleste tilfælde, men måske har du fået noget andet at vide....
Hvis du udfylder din profil så kan vi meget bedre hjælpe dig!


Besvar