Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Oliefyr overtryks ventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Oliefyr overtryks ventil

Indlæg af elpres » 16 feb 2024 21:43

Hej
Er flyttet ind et sted hvor det er et oliefyr med en Sterling brænder og indbygget vvb.
Overtryks ventilen drypper hver gang fyret starter og kommer op i temp (55°)
Del smider vel 1/2 liter i løbet af 3-4 timer.
Den begynder at dryppe ved 2.25 - 2.50. Bar.
Er der for meget tryk på??
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Oliefyr overtryks ventil

Indlæg af Hjemme teori » 16 feb 2024 22:54

2,5 bar er i hvert fald nok til de fleste huse (20-25 meter højt) og også normalt med en overtryks ventil der udløser der (2,5bar). Hvis der er for meget tryk, forsvinder det jo i løbet af en dag eller to.

Men det kan jo også være overtrykket til VVB. Når den varmes op udvider vandet sig og installationen skal lovligtigt have en kontra ventil og så stiger trykket. Derfor sidder der en overtryksventil på normalt 6 eller 10 bar. og den smider så noget vand. Den kan også være utæt, enten fordi den er gammel eller fordi den er fyldt med skidt og kalk. Så kan det nogen gange hjælpe lige at spule den igennem, ved at udløse den manuelt.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Oliefyr overtryks ventil

Indlæg af elpres » 17 feb 2024 04:30

Hjemme teori skrev:
16 feb 2024 22:54
2,5 bar er i hvert fald nok til de fleste huse (20-25 meter højt) og også normalt med en overtryks ventil der udløser der (2,5bar). Hvis der er for meget tryk, forsvinder det jo i løbet af en dag eller to.

Men det kan jo også være overtrykket til VVB. Når den varmes op udvider vandet sig og installationen skal lovligtigt have en kontra ventil og så stiger trykket. Derfor sidder der en overtryksventil på normalt 6 eller 10 bar. og den smider så noget vand. Den kan også være utæt, enten fordi den er gammel eller fordi den er fyldt med skidt og kalk. Så kan det nogen gange hjælpe lige at spule den igennem, ved at udløse den manuelt.
Tak for dit svar.

Der står 2.5 bar på ventilen der drypper så du har jo ret i at den gør som den skal. Tænker så at det må være overtryks ventilen til selve anlægget og ikke til vvb. Det Undre mig bare at den pludselig begynder at dryppe. Sidste uge da jeg var her stod den på ca 1 bar og der stod ikke nogen skål under og det lod ikke til at den nogensinde havde dryppet.
Måske nogen har fyldt vand på ved et uheld?? Der har været en og slibe gulv, ved ikke hvorfor han skulle rode med fyret..
Nuvel.. jeg giver det et par dage og ser om det stilner af. Tak igen
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Oliefyr overtryks ventil

Indlæg af MichaelK » 17 feb 2024 07:39

Et 1 plans hus har det fint med 1 bar i varmesystemet. Store variationer i anlægstryk, skyldes ofte
at gummibolden inde i ekspansionsbeholderen er blevet utæt. Slå let på beholderen, klinger den
hult, så er den sikkert i orden, ellers tjek lige fortrykket? Virker den derimod død i det, så kan den
være fuld af vand og bør skiftes, hvis det ikke hjælper at sætte tryk på den igen?
Selvfølgelig kan den også have det forkerte fortryk, eller være for lille? Dog mindre sandsynligt, hvis
der hidtil ikke har været problemer?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Oliefyr overtryks ventil

Indlæg af Hjemme teori » 17 feb 2024 18:07

Ja, trykket i anlægget stiger normalt ikke af sig selv, men hvis spiralen i VVB er blevet utæt, så sker det Du kan teste det ved at slukket for vandet og kort åbne en varm vandhane. Så er vandværks trykket væk fra beholderen. Hvis overtryksventilen holder op med at dryppe, er det nok problemet.

Er det tilfældet er det nok byt til nyt, når den er indbygget i fyret. Ellers koble den fra og installere en ekstern VVB.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Oliefyr overtryks ventil

Indlæg af elpres » 17 feb 2024 20:47

Hjemme teori skrev:
17 feb 2024 18:07
Ja, trykket i anlægget stiger normalt ikke af sig selv, men hvis spiralen i VVB er blevet utæt, så sker det Du kan teste det ved at slukket for vandet og kort åbne en varm vandhane. Så er vandværks trykket væk fra beholderen. Hvis overtryksventilen holder op med at dryppe, er det nok problemet.

Er det tilfældet er det nok byt til nyt, når den er indbygget i fyret. Ellers koble den fra og installere en ekstern VVB.
Ja jeg tror muligvis du har ret. Jeg har nemlig lige haft lukket for vandet i målerbrønden og der endte trykket i anlægget at blive meget lavt. Så der er noget galt der.
Troede først det var noget med min expansions beholder da den lyder “tung”, men det gav ingen mening at trykket var højt lige pludselig. Tak for dit svar, jeg tror jeg prøver at få en seperat vvb installeret. Er det noget du tror er muligt på sån en tasso 20 kedel med en Sterling brænder på.. ? Hvis du kender den
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Oliefyr overtryks ventil

Indlæg af triumph » 17 feb 2024 22:08

nu er det jo et pillefyrsforum
https://www.dba.dk/pillefyr-rtb-rtb-16k ... 110406129/
https://www.dba.dk/pillefyr-blackstar-a ... 110370537/
https://www.dba.dk/pillefyr-blackstar-w ... 109876917/

Tænker at det ikke kun er spiralen der er på sit yderste, så måske ver det godt med noget mere genemgribende udskiftning
Pillefyr skal være godkendt efter EN 305-5 klasse 5. (Det tror jeg nok de er, men vil ikke garantere det)
Link no. 2 har (Vist nok) en vvb med


Besvar