Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme shunt styring Seitek

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Gulvvarme shunt styring Seitek

Indlæg af haderslev1234 » 12 feb 2024 08:47

Hej,

Et spørgsmål om telestater. Mit system er 24v og jeg har nogle gange nogle telestater der er åbne konstant. Nu opdagede jeg igår at flere af dem er 230v.
Hvad sker det egentlig når styring er 24v og telestater er 230v? Der er jo varme og i perioder virker det fint.

Nogle der har et bud?


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Gulvvarme shunt styring Seitek

Indlæg af Smoelfen » 12 feb 2024 21:24

Telestater til brug i gulvvarmesystemer, beror på en elektro-termisk ekspansion for at give lineær bevægelse. Dvs. en modstand / et varmelegeme varmer noget væske op i en cylinder som derved udvider sig og trykker på et stempel. Stemplet trykker herved på ventilen til den pågældende gulvvarmestreng.
Selve modstanden / varmelegemet er normalt en PTC ( Positive Temperature Coefficient ) modstand. Årsagen til dette varmelegeme er en PTC skyldes at man hurtigt ønsker væsken i cylinderen varmet op, for hurtigt at åbne ventilen, og samtidig begrænse temperaturstigningen i cylinderen / væsken, når temperaturen er nået for åbning af ventilen.
Nå, hvorfor skriver Smølfen så alt dette vrøvl? jo, fordi denne PTC modstand har en lav modstand ved lave temperaturer. Dvs. en 230 volt telestat kan i nogle tilfælde varme cylinderen op til åbning af ventilen, selvom der kun påføres 24 volt. Så blev vi så kloge :great:
Årsagen til at det nogle gange virker / ikke virker, kan skyldes den omgivende temperatur stiger / falder hvor telestaterne sider, eller de 24 volt ikke helt er 24 volt hele tiden ( afhængig af forbrug / aktive telestater, spændingssving i forsyningen etc. ).
Det var første bud :P
Andet bud kan være, da der allerede er rod i telestaterne 24 / 230 volt, kan der også være rod i om det er NC ( normal closed ) eller NO ( normal open ) telestater. NC er lukket for ventilen når telestaten er strømløs, og NO er åben for ventilen når telestaten er strømløs.
Det var andet bud :P
Tredje bud kunne være at ventilerne hænger :P
Fjerde bud ?? :P

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Gulvvarme shunt styring Seitek

Indlæg af Smoelfen » 13 feb 2024 07:07

#sider -> sidder , det gik vist lidt hurtigt :-)
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Re: Gulvvarme shunt styring Seitek

Indlæg af haderslev1234 » 13 feb 2024 10:21

Mange tak for det super informative svar/løsning på problemet. Jeg tænker at svar nr 1 må være problemet. Mener at se nye Wavin 24v jeg har købt er NC altså at de lukker når der ingen strøm er til. Hvorfor skulle man vælge åbne telestater? Måske for at der er flow rundt om sommeren hvor shunt er slukket?


Besvar