Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rørføring til ny akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af Tom_AT » 30 dec 2023 01:36

2024 bliver året hvor jeg skal have moderniseret centralvarmen lidt.

Jeg har lavet en hurtig skitse for at vise hvad jeg har i tankerne. I min optik burde det kunne gå an. Dog er jeg lidt i tvivl om at lade både pillefyr og fastbrændselsfyr have fremløb til samme studs på akku tank via Tee. Derfor de 2 kontraventiler. Er så samtidigt i tvivl om der er flow nok igennem sådan en kontraventil?

Er også lidt i tvivl om det er korrekt rørføring til trykekspansion. Har aldrig rodet med sådan noget før. Kun kørt åben ekspansion indtil nu.
ny installation.jpg
Det skal siges, det er helt bevidst at pillefyr er lavet så det skal varme akkutanken op. Dette fordi vi fortsat vil have brændekedel som primær varmekilde. Men så have pillefyr til at holde toppen af tanken varm, de dage man ikke når at komme hjem inden tanken ellers render helt tør for varme.

Er dette helt i skoven?

Tom


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen » 30 dec 2023 10:55

Jeg ville flytte fremløb fra Atmos op der hvor fremløb til hus sidder nu på tegningen
Fremløb til hus flyttes helt op øverst sammen med ekspansion, for at udnytte akku helt

Så kan de to kontraventiler også undlades

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af Jens » 30 dec 2023 11:48

Som John skriver op i toppen med fremløb til hus.
Jeg har så på min fremløb fra pillefyr ind i et T-stykke, som sidder i top akku, derefter T-stykke til fremløb hus og ovenud til ekspansion.

Så har jeg en tempføler ind i siden øverst i akku, som giver signal til pillefyr om at starte, når temp der falder under 45 grader.
På den måde skal pillefyr ikke varme på akku, men leverer direkte til huset, når den starter.

Dertil har jeg en 3-vejsventil, som styrer om retur fra hus skal gå i bund på akku eller til pillefyr.

Min retur fra hus er lav, så for mig giver det mere mening med returen helt i bunden af akku, når der ikke køres med pillefyr.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af Hjemme teori » 30 dec 2023 12:20

Hvis tanken ikke står frostfrit, skal du som du allerede har tegnet, som minimumlade returen fra hus gå i tank. Mere nu er der nævnt at lade både fremløb og retur løbe udenom tanken. Så holder pillefyret den ikke frostfri hvis man i en længere periode ikke kører med brændefyret. Alt efter hvor langt fra tanken man tilslutter fremløb fra pillerfyr, kan fremløbsrøret også være udsat for frost, hvis den holdes frostfri alene med retur vand.
Mvh. Sophus

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af Tom_AT » 31 dec 2023 12:14

Det giver selvfølgelig god mening at flytte rørene længere op. Dog skal det siges, jeg ved ikke hvor stor studser ovenpå den akkutank jeg har kig på er. Men håber da den er mindst 1".

Tanken kommer til ikke til at stå frostfrit. Præcis samme sted som den jeg har nu gør. Dette har dog aldrig forvoldt problemer. Har dog nu trukket varmekabel rundt til stigrør og ekspansion som frostsikring.

Som udgangspunkt holder jeg fast i at lade pillefyr varme øverste del af tanken om. Mest af hensyn til komforten ved ikke at skulle varme en halvkold tank op med brænde. Altså minimere tiden.

En anden ting som jeg undrer mig lidt over.
Med åben ekspansion er det jo ret ligetil at hælde vand på. Men hvordan gør jeg lige med trykekspansion, så jeg ved der er fyldt helt op i akkutank, pillefyr og brændekedel. Skal der monteres noget udluftningsventiler eller hvordan?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af Hjemme teori » 31 dec 2023 12:59

Jeg har automatudluftere (sammen med overtryksventilen)på begge kedler da opvarmningen af vandet kan frigive luft (indtil det alt sammen er ude, så lukkes disse).

Derudover har jeg automatudlufter øverst på tanken, men monteret der hvor røret går nedad, så får man alt luften med, da den helst ikke vil nedad igen. Hvis din tegning holder så må udlufter på ekspansions ledningen være nok.

Til input har jeg en ekspansions beholder på begge kedler. så er det nemmere at lave den uafspærrelig fra kedlen. Dvs at jeg lovligt må sætte afspærringshaner ind diverse steder i anlægget som afspærrer kedlerne fra for min 200L ekspansion.
Mvh. Sophus

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af Tom_AT » 01 jan 2024 21:53

Tak for svar.
Det har bestemt givet stof til eftertanke :)

Jeg kan se der er flere der bruger luftpotter i forbindelse med automatudluftere efter fx kedel og/eller akkutank. Så det overveje jeg også lidt.
Ved ikke om det er nødvendigt med disse sikkerheds aggregater hvor det er en samlet enhed med udluftning, sikkerhed og manometer. Eller jeg bare skal nøjes med en sikkerhedsventil efter hver kedel. Udluftning skal der jo selvfølgelig til. Men den kan i mit tilfælde monteres ovenpå Pellux fyret sammen med eventuel luftpotte. Og så en som beskrevet ovenpå akkutank på rør til ekspansion.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Rørføring til ny akkumuleringstank

Indlæg af svanggaard » 05 jan 2024 08:41

Jeg har et par andre forslag. Jeg bruger selv en løsning med varmeveksler, hvor vandet fra akkutanken forvarmer vandet til pillefyret. Jeg kører konstant 60 Grader ind i huset. Så længe temperaturen i akkutank er 5 grader højere end returen fra huset, pumpes vand fra akkutanken igennem veksleren. Dvs. at pumpe fra akkutank styres af en differenstermostat.
pillefyr bypass.png
I princippet kan du droppe 3-vejsventilen og lade alt vand passere gennem pillefyret, men der vil være en del varmetab gennem pillefyrets skorsten når pillefyret er standset. Løsningen kræver i øvrigt 2 ekspansionsbeholdere. En til kredsen med fastbrændselsfyr og en til kredsen ind mod stuehuset. De 2 beholdere behøver ikke være samme type - man kan sagtens vælge trykekspansion til en kreds og åben ekspansion til den anden.


Alternativt kan du bruge nedenstående - så sparer du en ekspansionsbeholder
fastbrændsel-pillefyr-kombi.png
Jeg styrer 3-vejs ventilen sammen med pillesneglen. Jeg har brugt et trapperelæ som aktiverer/forlænger tidsperioden med 10 min hver gang pillesneglen kører. Det virker upåklageligt. Pillefyret styres af "ekstern temperatur" - temperaturen i toppen af akkutanken.

Fordelen ved begge løsninger er, at du får nytte af lunkent vand fra akkutanken. Du får simpelthen lavere pilleforbrug. Desuden kommer pillefyret langt hurtigere op til driftstemperatur når det starter.

I mit tilfælde har jeg for nyligt opsat solvarme, som varmer akkutanken. Her er det en fordel at solvarmen kan køre med lav temperatur. Solvarmen begynder at køre så snart panelerne er varmere end bunden af akkutanken. Nogle solvarmeanlæg begynder først at pumpe når panelerne når 60 grader.

På tegningerne er det udeladt, at jeg har en blandesløjfe ind mod huset, således at temperaturen holdes nede på max 60 grader - selvom akkutanken er varmere. Det reducerer varmetab i rør ind mod stuehuset.


Besvar