Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ombygning af fyr rum

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
savangs
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 09 dec 2008 20:34
Mit fyr: SPRSUN 11.6KW Varmepumpe 500L Akku tank
Areal: 110+128
Fremviser gerne i postnummer: 6560

Ombygning af fyr rum

Indlæg af savangs » 12 jul 2023 20:05

Varme system Storegade 120.jpg
Hej

Jeg skal have bygget mit fyr rum om og i den forbindelse vil jeg høre jeres tanker om placering af særligt shunt ventiler

Mit fyrrum laver varme til 3 bygninger (og pt. skal alle bygninger have samme fremløbs temp. (Max 45)

Der bliver opsat en 300L akku tank med en 15kw(kwh?) spiral til Varmepumpe.
Varme system Storegade 120.jpg


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Ombygning af fyr rum

Indlæg af Bri_Jac » 13 jul 2023 08:44

hvorfor vil du adskille VP vand med vand fra stokerfyr? det er vel det "samme" centralvarme vand? jeg ville montere varmt vand fra stokerfyr til toppen af akkubeholder, og VP ca 3/4 oppe, så ville jeg forvente at lagdelingen er ok, og der ikke bliver omrørt så meget i lagdelingen i akku beholderen

savangs
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 09 dec 2008 20:34
Mit fyr: SPRSUN 11.6KW Varmepumpe 500L Akku tank
Areal: 110+128
Fremviser gerne i postnummer: 6560

Re: Ombygning af fyr rum

Indlæg af savangs » 13 jul 2023 11:38

hvorfor vil du adskille VP vand med vand fra stokerfyr?
Tanken var at det skal være en MonoblockVarmepumpe - Der for ville jeg køre den i spiral for at have kølevæske imellem

montere varmt vand fra stokerfyr til toppen af akkubeholder
Det giver god mening, det vil jeg tage med i det omfalg at det er muligt at montere højt oppe

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Ombygning af fyr rum

Indlæg af Bri_Jac » 14 jul 2023 09:47

savangs skrev:
13 jul 2023 11:38
hvorfor vil du adskille VP vand med vand fra stokerfyr?
Tanken var at det skal være en MonoblockVarmepumpe - Der for ville jeg køre den i spiral for at have kølevæske imellem
Så du vil have kølevæske i det vand som går igennem din monoblock?
Du er klar over at frostvæske/kølervæske IKKE kan transportere samme mængde varme som "rent" vand
Men du skal jo isolere dine rør så centralvarme vandet kommer ikke til at fryse

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Ombygning af fyr rum

Indlæg af Hjemme teori » 14 jul 2023 15:59

Jeg mener det giver god mening med spiralen i bunden af buffer. Det samme gør sig gældende her, som med solvarme, nemlig at retur temperaturen er vigtig for virkningsgraden. og kører den med med spiral fra mit i tanken til bund, vil den ofte kunne køre med en kold retur længere.

Problemet er så nærmere om der kan være perioder hvor der mangler varme til hus fordi fremløbet er koldt når pumpe starter. Løsningen her kunne være at start temperatur på VP bliver styret feks. 1/4 fra toppen så har man en kvart tank at løbe på.

Et andet problem der kan modvirke er hvis spiralen ikke kan køle de 15kW så returen bliver varmere end buffer, og det tænker jeg godt kunne være aktuelt med en "kun" 300L buffer. Her er spiralen formentlig ikke voldsom? Så her tænker jeg 1000L så behøves du heller ikke fyre mellem 16-22 om vinteren når elpris og transport prisen stikker helt af.

Og den mindre varmefylde i frostvæske tror jeg ikke bliver et problem det kræver bare lidt mere flow. Derimod sparer man en masse når man kører stoker i hård frost, så skal man ikke holde VP frostfri med stoker varme.
Mvh. Sophus


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ombygning af fyr rum

Indlæg af svanggaard » 15 jul 2023 07:33

Jeg tror @Hjemme teori har fat i noget af det rigtige. Varmespiralen kan godt gå hen og blive for lille. Og spørgsmålet er hvor langt 300L (lunkent) vand rækker, hvis varmepumpen skal holde pause når strømmen er dyrest. Jeg ville gå efter rumindhold svarende til mindst 4 timers varmeforbrug.

De 45 Grader i fremløbstemperatur - betyder det at du bruger el til opvarmning af VVB i de 3 bygninger?

savangs
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 09 dec 2008 20:34
Mit fyr: SPRSUN 11.6KW Varmepumpe 500L Akku tank
Areal: 110+128
Fremviser gerne i postnummer: 6560

Re: Ombygning af fyr rum

Indlæg af savangs » 19 jul 2023 13:06

Jep VVB er på EL i alle 3 bygninger, sat på Timer (Sommer periode 13-17 Vinter 01-05) hvis ikke nok så tillægges 30 minutter før behov

Jeg starter med 300L og når vi en gang evt. skal af med træpille fyr og skal på 100% Varmepumpe kan det evt. overvejes om der skal installeres en større tank.

Der bliver sat en temp måler i tanken som styre cirkulations pumpen på hus siden.

Der er også en del gulvarme areal i alle huse, samt alle huse er efter isoleret, 1 af husene mangler dog at få skiftet til energi ruder men der er i planen.

Der er 12cm tyk beton i alle de gulvvarme arealer vi selv har lavet, jeg ved godt det giver relativ lang reaktions tid, men ca. 80m2 gulvvarme x 12cm kan også godt gemme en del varme :)

savangs
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 09 dec 2008 20:34
Mit fyr: SPRSUN 11.6KW Varmepumpe 500L Akku tank
Areal: 110+128
Fremviser gerne i postnummer: 6560

Re: Ombygning af fyr rum

Indlæg af savangs » 14 aug 2023 10:40

OPDATERING

Varmepumpen er nu installeret

Jeg har opsat en 500L akku tank og køre varmepumpen direkte i tanken Bund/Midt

Centralvarmen køre på egen cirkulations pumpe TOP/Midt

Varmepumpe SPRSUN 11.6KW


Jeg kan køre med (Sommer forbrug ca. 4 timer 38->28Grader fremløb) ved slukket Varmepepumpe

Jeg kan se det vil komme til at knibe en smugle at køre 17-21 med slukket varmepumpe til vinter og overvejer der for om jeg skal installere 500L ekstra akku tank.
hvis jeg installere en akku tank mere på 500L vil jeg kunne køre serie i begge spiraler og her ved kunne opnå en overførsels effekt på spiral på ca. 16KW ved 40grader(54KW ved 80grader) hvilket ville gøre jeg kan køre med kølervæske og der for ikke skulle bekymre mig om stop drift til vinter.

Hvad siger forumet om system/opsætning og planer ?


Besvar