Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selv cirkulation i vvb

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Hjemme teori » 22 maj 2023 18:37

John Skov Jensen skrev:
22 maj 2023 18:34
Nej, naturligvis ikke :-)
Og VVB sidder over fyret, som der er selvcirkulation ned i.
Mvh. Sophus


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Hjemme teori » 22 maj 2023 18:38

Har du selv tilslutte el til den pumpe, jeg tror altså ikke på den er slukket. Hvis den ikke er slukket hjælper kontraventilen ingenting.
Mvh. Sophus

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Alex fs » 22 maj 2023 20:54

Jeg prøver med en kontra ventil.
Jeg tror ikke den gør det, såfremt kedlen køles langt ned, men når kedlen er varm ved stop, så gør den det.
Frem og retur til vvb er lige varme. Og vvb afkøles selvom ingen har været i bad.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Alex fs » 22 maj 2023 20:55

Hjemme teori skrev:
22 maj 2023 18:38
Har du selv tilslutte el til den pumpe, jeg tror altså ikke på den er slukket. Hvis den ikke er slukket hjælper kontraventilen ingenting.
Ja selvfølgelig har jeg selv tilsluttet pumpen. Men jeg tog stikket ud til den igår. Med samme resultat, så hvis den stadig kører har jeg vist opfundet evigheds maskinen
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Hjemme teori » 22 maj 2023 23:49

Det er ikke for at være bedrevidende eller nedladende, men varmt vand udvider sig og er derfor lettere end koldt vand. Det stiger derfor op, eller ligger sig ovenpå. Du oplever at VVB køles sammen med Fyret og de bliver ved med at være lige varme/kolde. Altså flytter dit varme vand sig ned i kedlen.

Medmindre gud vil noget andet med dit varme vand, kan det ikke lade sig gøre. Derfor jeg spurgte til pumpen, da jeg af og til har "regnet den ud", når jeg har pillet ved noget andre har lavet, Når jeg så har regnet forkert, så kan man godt blive overrasket.

Og der sidder ikke en pumpe i fyret, som du ikke vidste var der (du skriver godt nok der er timer med mere der slukker), men det kan stadig ikke lade sig gøre at selvcirkulere varmt vand nedad (det er også en slags evighedsmaskine), derfor leder jeg efter en anden forklaring.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af pelle » 23 maj 2023 02:13

Jeg tænker det kan være pumpen ind til huset der laver rod. Hvis den kører og frem og retur går gennem tanken køler det vvb.holder ned. Nej, for varmen tvinges ikke ned hvis der ikke er pumpe. Jeg kunne godt finde på at forbinde vvb. beh. med et par strømteer på fremløbet. Lige som et etstrengs anlæg. Varmen smutter selv op. Så, vil flovet ikke påvirke varmen i beholderen. Flovet render neden om. Nå, lige meget. Jeg havde en nabo der altid fik hans vvbh. kørt kold når der ingen varme var i akkutanken. Der, gav jeg ham en Avtb med løs føler hvor vi vendte ventilhuset 180 grader på. altså, vi byttede om på følerelementet og regulerings håndtaget. Så, er det en avta. Den virker ved at åbne for stigende temp. og lukke ved faldende temp. Føleren på tanken og ventilen på frem eller returen til og fra beholderen. Så, var det problem løst. Det kan du også lave med en to vejs motorventil og en termostat kontakt med 3 ben .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Alex fs » 23 maj 2023 06:09

Hjemme teori skrev:
22 maj 2023 23:49
Det er ikke for at være bedrevidende eller nedladende, men varmt vand udvider sig og er derfor lettere end koldt vand. Det stiger derfor op, eller ligger sig ovenpå. Du oplever at VVB køles sammen med Fyret og de bliver ved med at være lige varme/kolde. Altså flytter dit varme vand sig ned i kedlen.

Medmindre gud vil noget andet med dit varme vand, kan det ikke lade sig gøre. Derfor jeg spurgte til pumpen, da jeg af og til har "regnet den ud", når jeg har pillet ved noget andre har lavet, Når jeg så har regnet forkert, så kan man godt blive overrasket.

Og der sidder ikke en pumpe i fyret, som du ikke vidste var der (du skriver godt nok der er timer med mere der slukker), men det kan stadig ikke lade sig gøre at selvcirkulere varmt vand nedad (det er også en slags evighedsmaskine), derfor leder jeg efter en anden forklaring.
Nej der sidder ikke andre pumper end den til vvb og den til huset
Det undrer også mig. Men faktum er den mister omtrent 12-14 grader fra middag og hen til kl 5 uden der har været noget forbrug. Og rørene til vvb er varme og den til huset er kolde.
Om det så er selv cirkulation ved jeg ikke, men jeg vil godt have det stoppet 😁
pelle skrev:
23 maj 2023 02:13
Jeg tænker det kan være pumpen ind til huset der laver rod. Hvis den kører og frem og retur går gennem tanken køler det vvb.holder ned. Nej, for varmen tvinges ikke ned hvis der ikke er pumpe. Jeg kunne godt finde på at forbinde vvb. beh. med et par strømteer på fremløbet. Lige som et etstrengs anlæg. Varmen smutter selv op. Så, vil flovet ikke påvirke varmen i beholderen. Flovet render neden om. Nå, lige meget. Jeg havde en nabo der altid fik hans vvbh. kørt kold når der ingen varme var i akkutanken. Der, gav jeg ham en Avtb med løs føler hvor vi vendte ventilhuset 180 grader på. altså, vi byttede om på følerelementet og regulerings håndtaget. Så, er det en avta. Den virker ved at åbne for stigende temp. og lukke ved faldende temp. Føleren på tanken og ventilen på frem eller returen til og fra beholderen. Så, var det problem løst. Det kan du også lave med en to vejs motorventil og en termostat kontakt med 3 ben .
Pumpen til huset er også slukket og stikket afmonteret 😁 rørene ind til hus er desuden helt kolde, så det ikke der det smutter hen.
Har tænkt på en motorventil, den kunne blot styres sammen med pumpen. Men en kontra ventil var jo simplere
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Flammen » 23 maj 2023 08:17

har du en gulvvarmeshunt der køre! det kan give cirkulation i anlægget.
eller
har du åben ekspansion? så kan din kappebeholder måske være tæret/utæt, og derved skubbe brugsvand i varmekredsen og lave cirkulation

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Alex fs » 23 maj 2023 08:59

Nej og nej 😁 og trykket i anlægger stiger ikke. Snare tværtimod men det er så en anden snak 😁
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af pelle » 23 maj 2023 11:13

Det varme du skriver om i returrøret. Det er varmen fra kedlen. Det er ikke varmen i beholderen der søger ned. Kan det ikke. Det med den kontraventil giver jo god mening i et solvarmeanlæg hvor bufferen er under fangerne. Men, her er vvh jo øverst. Så, der vil det ikke gøre nogen forskel. Tænker noget så banalt. Kan det være varmetab pga manglende isolering. Så, kan beholderen jo hurtig tabe noget varme.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar