Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selv cirkulation i vvb

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Hjemme teori » 23 maj 2023 12:28

Taber også en del varme på min solvarme beholder af ældre dato. Nok både fra beholderen, men også fra tilslutningerne.
vedhæftet billed fra i går, hvor der kun er lidt forbrug omkring kl. 17.
Skærmbillede 2023-05-23 122317.jpg
Den taber 10 grader på 18 timer. den er på 200L så omkring 2kWh i tab.
Mvh. Sophus


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Alex fs » 23 maj 2023 13:08

pelle skrev:
23 maj 2023 11:13
Det varme du skriver om i returrøret. Det er varmen fra kedlen. Det er ikke varmen i beholderen der søger ned. Kan det ikke. Det med den kontraventil giver jo god mening i et solvarmeanlæg hvor bufferen er under fangerne. Men, her er vvh jo øverst. Så, der vil det ikke gøre nogen forskel. Tænker noget så banalt. Kan det være varmetab pga manglende isolering. Så, kan beholderen jo hurtig tabe noget varme.
Det kan godt være det er. Syntes bare det virker mærkeligt at kedlen nogle gange kan stige i temp mens vvb køles. Uden forbrug.
Helt sikkert at beholder taber en del varme, den er isoleret med nok knap 10 cm skum og så har den fået en dyne smidt ovenpå.
Rørene er delvist isolerede, men der er heller ikke så langt. Men det kunne være langt bedre.
Hjemme teori skrev:
23 maj 2023 12:28
Taber også en del varme på min solvarme beholder af ældre dato. Nok både fra beholderen, men også fra tilslutningerne.
vedhæftet billed fra i går, hvor der kun er lidt forbrug omkring kl. 17.
Skærmbillede 2023-05-23 122317.jpg
Den taber 10 grader på 18 timer. den er på 200L så omkring 2kWh i tab.
Ja det er alligevel en del. Syntes bare det virker utroligt min kan tabe 10-15 grader til jeg kommer hjem. Den bliver opvarmet til omkring 60 og er allerede nede på 50 når vi går i bad. Fyret kører kl 14 og vi går oftest i bad omkring 21
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af pelle » 23 maj 2023 13:56

En liggende kappebeholder er heller ikke det bedste. Jo, en kappebeh er suveræn. Hvis den stilles på højkant. Så¨, kommer der kold vand til bunden og det varmeste vil altid være øverst. Lagdelingen splittes ad når sådan en beholder ligger ned. Jeg ved ikke i hvad højde koldvandstilgangen er på beholderen. Sidder den ikke langt nede vil der hver gang der tappes varmt vand komme kold vand ind og blandes i det varme. så, har der ret været noget aftag i de 6 timer du skriver om vil temp. også hurtig falde til tappestedet.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Selv cirkulation i vvb

Indlæg af Alex fs » 24 maj 2023 06:13

pelle skrev:
23 maj 2023 13:56
En liggende kappebeholder er heller ikke det bedste. Jo, en kappebeh er suveræn. Hvis den stilles på højkant. Så¨, kommer der kold vand til bunden og det varmeste vil altid være øverst. Lagdelingen splittes ad når sådan en beholder ligger ned. Jeg ved ikke i hvad højde koldvandstilgangen er på beholderen. Sidder den ikke langt nede vil der hver gang der tappes varmt vand komme kold vand ind og blandes i det varme. så, har der ret været noget aftag i de 6 timer du skriver om vil temp. også hurtig falde til tappestedet.
Nej det er nok ikke op optimalt, men vi mangler nu sjældent vand.
Er bare træt af at det render af på den måde.
Der har intet forbrug været i de 6 timer, of samme billede gør sig gældende igår.
Beholderen kan virkelig producere megrt vand, når fyret kører hele tiden, kan man ikke køre den tom
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar