Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ladeventil med ny termostat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Ladeventil med ny termostat

Indlæg af leo-pol » 10 apr 2023 00:00

Jeg har en Lk810 termovar ladeventil som jeg lige har skiftet termostat i efter at blive vejledt af Allan fra hedestoker omkring hvilken termostat der sad i og bestiller den så og selvfølige står der et andet varenummer på posen en det bestilte og kontakter så Allan og ja-jo-øge… han forklare mig så at det er samme termostat og går det helt galt så er det bare en mssingflange der lige skal presses over fra den gamle….
Fair nok….. tapper cand af og skiller den…. Hmmmmm det er så et endestykke der er til forskel men jeg måler alle mål med skydelærede og får sat den over på den nye termostat som gik forbavsende let og alle mål holder på nær den lille stift der stikker 2mm længere ud på den nye men nu var den gamle jo også lidt bag efter med at åbne så det passer jo meget godt og den nye ligger tæt og den bliver samlet og på og alt virker som det skal… den ryger fint op i temp og det er sgu godt…. Pludselig opdager jeg at den er lidt under 60˚ i retur men slukker pumpen og starter igen efter lidt og så fiser den op på 61˚ og ser meget stabil ud….
Nu har jeg så holdt rigtig godt øje med den og det viser sig at den er meget stabil på 61˚ i min retur lige indtil at min kedel når 75˚ så falder den også ca 1˚ i retur….. hvis mit fremløb kommer op på feks 85˚ ja så lusker den meget langsomt ned på 52-53˚….. slukker jeg pumpen lidt så selvcirkulationen sænker temperturen lidt i ladeventilen og tænder for pumpen ige så fiser den op på 61˚ og efter et minut eller to så falder den igen meget langsomt….
Jeg lod så pumpen køre men slukkede fyret og jo tættere på at kedlen/fremløb kom på 75˚ jo tættere kom min retur fra shunt på de 61˚… startede fyret igen og så omvendt…..
Men den virker perfekt inden den når de 75˚ i fremløb eller når min retur fra buffer begynder at komme op på 40˚ vil jeg tro, som nok har været grunden til at jeg ikke lige har kunne gennemskue hvad den enligt hade gang i og troede at jeg hade lidt luft der drillede….
Og så er det lige at jeg spørger om der er nogle der kan forklare hvad der lige går galt eller er der noget kuk med termostaten….. i de mange år jeg har haft ladeventilen har den aldrig fejlet og altid været stabil…. Begynder at mindes min gamle esbe ventil jeg hade inden som også var mega ustabil i returen og var grunden til at jeg købte den termovar….
Vedhæftede filer
341FA37C-0C36-4C61-92F3-80B8289EFEAA.jpeg


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ladeventil med ny termostat

Indlæg af John Skov Jensen » 10 apr 2023 08:04

Hvis man tænker lidt over det, hvad er det så at sådan en ladeventil kan fejle som medfører ustabil drift?

1, Termostaten lukker ikke helt i under opvarming, dvs inden åbningstemperatur nås
Kan du mærke om der flyttes varme over i akku ved en kedeltemp på f.eks 50 grader eller er røret til top af akku stadig kold?
Ændre det på nogle af termometrene hvis du lukker for hanen der sidder på retur fra akku? Der skal under opvarming ikke være flow i dette rør.

2, Termostaten bevæger sig ikke frit, når den arbejder.
Passede den perfekt i termostathuset? Når den står og arbejder ved fuld drift vil det foregå således med små bevægelser. Kedlen er f.eks 78 grader og termostaten er åbnet X mm. Kedelen stiger 1/10 grad i fremløb, dette registerer termostaten der vil åbne en ganske lille smule mere, dette vil medføre at flowet i kedlen øges en smule. Dette vil medføre at mere varme flyttes ud af kedlen og fremløb derfor kort tid efter falder 1/10 grad igen. Dette registerer termostaten der vil lukke en ganske lille smule igen, dette medfører at flowet i kedlen sænkes en smule. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet.
Sådan står den hele tiden og regulerer. Jeg har betragtet min egen i utallige timer, hvor jeg både kan aflæse flow og temp.
De små reguleringer vil ikke påvirke returen nævneværdigt, men i området fra at termostatens åbningstemperatur opnås (Var det 70 grader?) og op til drifttemperatur vil termostatens ændring af flowet sikkert kunne ses på returtemp der flytter sig.

3, Termostaten åbner ikke ved den forventede temperatur
Hvis du mærker på røret til top af akku, er det tydelig når der begynder at komme flow til akku lige ved termostatens åbningstemperatur, stemmer denne temperatur med termostatens forventede åbningstemperatur?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Ladeventil med ny termostat

Indlæg af leo-pol » 10 apr 2023 09:21

Ja den passede perfekt og jeg målte med skydelærer og alt var identisk pånær stiften stak 2mm længere ud en på den gamle som jeg jo mistænker lidt for at svare til at den står 2mm åben fra start af,… men med tanken om at den gamle er 10år gammel og den ikke åbnede nok for flov når kedlen var varm samt at retur var lidt til den høje side tænkte jeg at de 2 mm nok var den gamle der var træt og ikke den nye der var anderledes…. Allan fra hedestoker sagde at selve termostaten var identisk og hvis der var noget anderledes så var det den messingflange….
Men det der undre mig er at den køre perfekt….den cirkulere fint mellem kedel og ladeventil og lader ikke på tanken…. Retur og kedel kommer hurtigt op på 60…. Når fremløb kommer op på 68-70˚ kan jeg se at den begynder og smide over i min buffer stille og rolig mens temperturen stadig hæver sig…. Når fremløb når ca 75-76˚ kan jeg se at for hver grad min kedel stiger så falder min retur tilsvarende 1˚….. når min kedel skriver 80˚ så ligger min retur på ca 55-56˚ grader…. Hvis kedlen når 84˚ så ligger retur lige over 50˚….. og den lader fint på buffer….
Hvis jeg slukker pumpen og selvcirkulering overtager og temperturen daler 10-20˚ i shunten og jeg tænder for pumpen så blander den fint 60˚ igen men efter et halvt minut så begynder den at dale igen….
Hvis jeg derimod slukker kedlen og lader temperturen dale mens pumpen stadig køre så følges de også sd og jo laver kedlen bliver jo højere bliver fremløb og omvendt når jeg tænder igen…Men alt sammen sker kun over 76˚…… når fremløb er 74˚Eller under så ligger retur 100% stabil på 61˚….
Jeg forstår godt hvordan ladeventilen fungere men jeg forstår ikke hvorfor at den ved 76˚ pludselig begynder at give modsat effekt…. Det er jo der den skal åbne op for flow men jo ikke ændre blandingsforholdet mellem så retur daler….. for mig virker det som om at når den når de 76˚ så åbner den mere op for den kolde en den varme og tager ikke hensyn til at temperturen daler….
Når min buffer begynder bliver varm og returen fra den begynder og smide feks 40˚ varme ned til ladeventilen så stiger returen igen som om at den ikke rigtig kan finde ud af at returen fra buffer er den der skal shuntes til 60˚….
Gad vide hvordan den ville opføre sig hvis min buffer kun sendte 10˚ vand ned til den……

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ladeventil med ny termostat

Indlæg af Jens » 10 apr 2023 10:00

Jeg gætter på, at det er forskellen på stiften, som gør det.
Problemet opstår når den begynder at åbne, - den åbner sådan set hele tiden for meget, - men den tror den gør det rigtigt, fordi den ikke kan tage højde for, at den har forkert udgangspunkt på stiften.
Den åbner rigtigt i forhold til temp den måler, men det bliver forkert pga udgangspunktet er forkert.

Kan du ændre lidt på det, ved at skifte hastighed på pumpen ?
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Ladeventil med ny termostat

Indlæg af Flemmingth » 10 apr 2023 12:02

Jeg sloges i flere år med en ustabil ladeunit, hvor returtemp. til kedlen svingede meget.
Jeg kom frem til, at flowet gennem dens by-pass (kontraklap) mange gange 'overhalede' temp. kontrollen pga. der er en stærk selvcirkulation i anlægget (akku. placeret på loftet over kedlen).
Jeg låste kontraklappen i lukket stilling og lavede en by-pass med en Honeywell motorventil, som lukker når ladeunit pumpen kører, og åbner når pumpen står stille (nederst til venstre på vedhæftede tegning, som i øvrigt er til fri afbenyttelse)
Siden da har jeg haft en klippestabil retur temp til kedlen. 61°C ved optænding i kedlen - stigende til 68°C når kedeltemp. kommer op på ca. 80°C.
Er i øvrigt spændt på at følge din erfaringer med Passat Ventum VG.
Har selv kigget lidt på den, men fortsætter nok med min tilsyneladende uopslidelige Vigas 25 fra 2004.
Kedel-anlæg.doc
(654.5 KiB) Downloadet 88 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Ladeventil med ny termostat

Indlæg af leo-pol » 10 apr 2023 14:01

Jens skrev:
10 apr 2023 10:00
Jeg gætter på, at det er forskellen på stiften, som gør det.
Problemet opstår når den begynder at åbne, - den åbner sådan set hele tiden for meget, - men den tror den gør det rigtigt, fordi den ikke kan tage højde for, at den har forkert udgangspunkt på stiften.
Den åbner rigtigt i forhold til temp den måler, men det bliver forkert pga udgangspunktet er forkert.

Kan du ændre lidt på det, ved at skifte hastighed på pumpen ?

Nej der er ingen effekt om jeg ændre hastigheden på pumpen….. kun hvis jeg ændre fremløbstemperaturen ned til ladeventilen fra kedlen så reareger den med det samme….
Ja jeg gætter også lidt på at det er stiften der bære skylden…..
Min tanke er lidt at hvis den nu er de 2mm kortere så vil den under opvarmning komme lidt bagud sammenlignet med nu og hvis vi tænker at de 2mm svare til 10˚ så vil min kedel varme op…… ladeventilen vil sigte efter at smide 71˚ over i retur….. når min kedel når 86˚ (10˚over de før 76˚som den åbenbart reager på) så vil returen fra ladeventilen sænke sig til 61˚ som jo er målet……
I mine øjne lyder det jo som at det netop er det man gerne vil have og nærmest hjælper kedlen op i varme ved at sende en højere retur indtil at kedlen erhelt oppe og så åbner vi op…..
Men som jeg husker den med den gamle ventil i da den var ung og frisk så sigtede den bare efter de 60˚ i retur og den var måske lige oppe og vende 65˚ inden den så småt begyndte og sende varme over itanken og husker ikke at jeg har set den dale på samme måde….
Hvis ikke det var fordi at ventilen ikke er helt gratis så hade jeg sgu lige prøvet at slibe spidsen til men til prisen så er det sgu lidt øv hvis det ikke var løsningen……
Min tanke var at måske hade en form for udveksling inde i… lyder måske dumt men at den hade forskellig arbejdtslængde om det var ved 60˚ eller ved 80˚….

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Ladeventil med ny termostat

Indlæg af leo-pol » 10 apr 2023 14:22

Flemmingth skrev:
10 apr 2023 12:02
Jeg sloges i flere år med en ustabil ladeunit, hvor returtemp. til kedlen svingede meget.
Jeg kom frem til, at flowet gennem dens by-pass (kontraklap) mange gange 'overhalede' temp. kontrollen pga. der er en stærk selvcirkulation i anlægget (akku. placeret på loftet over kedlen).
Jeg låste kontraklappen i lukket stilling og lavede en by-pass med en Honeywell motorventil, som lukker når ladeunit pumpen kører, og åbner når pumpen står stille (nederst til venstre på vedhæftede tegning, som i øvrigt er til fri afbenyttelse)
Siden da har jeg haft en klippestabil retur temp til kedlen. 61°C ved optænding i kedlen - stigende til 68°C når kedeltemp. kommer op på ca. 80°C.
Er i øvrigt spændt på at følge din erfaringer med Passat Ventum VG.
Har selv kigget lidt på den, men fortsætter nok med min tilsyneladende uopslidelige Vigas 25 fra 2004.

Kedel-anlæg.doc
Jeg sloges selv med en af de termiske esbe shuntventiler og fik byttet den 4 gange inden for 2 år og af samme grund har jeg et ordenligt ur på min retur så jeg ved hvad jeg har med at gøre for min stoker er lidt sart med returtempertur…. Udskiftede den til denne ladeventil og den har kørt perfekt lige siden om så buffertanken lige er blevet fyldt med iskoldt vand fra brønden efter rep…..
Men jeg har lurede på kontraventilen men når jeg slukker pumpen daler temperturen rimelig hurtigt med selvcirkulation som den altid har gjort og starter jeg pumpen så blander den perfekt 61˚Med det samme i retur lige indtil at termostaten opdager at fremløbet er over 76˚ og så begynder den at dale 1˚ i retur for hver 1˚ mit fremløb er over 76˚….
Hvis jeg har et fremløb på 74˚ så blander den fint og meget stabilt 61˚…
Så jeg tænker næppe at det er den kontraktspillere der laver ballade….
Det hele virkede jo også fint inden jeg skiftede ventilen men jeg kunne for emme at når den kom helt op i temp så var det som om at termostaten var lidt træt og ikke rigtig kunne åbne helt op så jeg fik ikke så hurtigt ledt vandet over i min buffer som kedlen kunne lave det og kunne se at min retur også lidt til den høje side men ikke noget der svingede eller var ustabilt som sådanne….
Omkring kedlen så kan jeg kun sige at hvis man ikke ser så meget på finish som maling og man ikke går så meget op i at manualen er mere til at tørre sig i så er jeg meget imponeret….
Igår fyldte jeg brændkammeret en gang med noget affaldstræ med skruer og div i og da det var brændt var buffer på 1200 litter helt fyldt…. Okay vi har jo ikke så meget forbrug på huset spm sådanne lige pt men sammenlignet med når jeg har fyret fastbrændsel i min stoker så kan jeg ikke få armene ned….. bare det og se at røgtemperturen generelt ligger mellem 100 og 110˚ er for mig voldsomt lavt….


Besvar