Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Nyt fyrrum

Indlæg af levi » 28 maj 2008 20:34

Så fik jeg endelig opsat - OG godkendt mit nye fyrrum (Blev godkendt i mandags, unden bemærkninger).

Jeg har opsat en ATMOS D20P kedel med hul i venstre side, i venstre side er der påsat en zafira brænder med roterende herd (Selvrensende) - denne prototype har kørt i 3 mdr uden at blive renset, så jeg håber den også vil gøre det hjemme i privaten :0)

Til brugsvand har jeg opsat et solfangeranlæg med en beholder på 200 Liter, og 60 vacuumrør. - Solvarmestyringen er den fra NBE, den er relativ dyr i forhold til andre solvarmestyringer, men vildt fed, så hvis man er lidt nørdet, og vil have en statistik. over hvor meget solvarmeanlægget laver af energi (Watt tal) så vil jeg anbefale at ofte 1000 kr ekstra på den styring, den kan alt og brugerfladen er genial! (Manualen er dog ikke færdig endnu, men NBE har været meget flinke til at vejlede i tilkoblingen af ledningerne, funktionerne og brugerfladen er så simpel at en manual er spild af tid at gennemlæse - det er kun el delen man mangler en manual på, men den kommer - derudover har styringen mulighed for interface :0)

Grunden til at solvarmetanken er så lille, er fordi jeg via min kedel ville sende overskudsvarmen ud i centralvarmeanlægget, og holde et par gulvvarme - varme. - Desværre virker det ikke, kølespiralen i Atmos kedlen er slet slet ikke stor nok til at kunne flytte den mængde overskudsvarme, og derudover er spiralen placeret forkert i forhold til fremløb på kedlen.

Derfor må jeg desværre implementere en veksler, og en ekstra pumpe (Som jeg havde håbet jeg kunne spare).

De 2 første dage har været trælse, jeg havde krydset et par ledninger så min sikring i min solvarmestyring sprang, og derudover får jeg naturligvis en overkogningssikring på fyret der er defekt - så fyret kunne først starte da jeg havde frakoblet overkogningssikringen - og solvarmestyringen kunne først virke da jeg havde kortsluttet den med lidt staniol. (JEG ER IKKE ELEKTRIKER)

Ja ja - selv en "proff" ryger til tider ind i problemer, og det må jeg indrømme jeg gjorde, heldigvis kender man jo et par cowboy tricks så skidtet nok skal køre (Midlertidigt naturligvis).

Efter min fantastiske start må jeg indrømme jeg bliver mere og mere henrykt over de her vacuumfangere, og måden hvorpå solvarmestyringen via sit digitale display hele tiden viser hvad anlægget laver, og yder - det er selv for mig der har omgang med disse anlæg til dagligt en pestilens at jeg skal se til mit anlæg hver halve time, fordi jeg simpelthen er så skide nysgerrig og så skide imponeret over hvad et sådant anlæg virkelig yder, der er forskel på at få feedback fra kunder - og så opleve det hjemme ved en selv :0)

Derudover havde jeg en meget interessant snak med skorstensfejeren, som jeg ikke kendte - men som tilsyneladende udemærket vidste hvem jeg var, han snakkede til mig som om vi havde kendt hinanden i 10 år - han havde tilsyneladende godkendt mange af de anlæg jeg har solgt her i vestsjælland, og på trods af at jeg lige var hjemme på kort visit i arbejdstiden, så kunne jeg ikke slippe af med ham - han skulle lige have priser, høre hvordan anlæggene virkede - OG så skulle jeg også regne en pris til ham på et komplet anlæg osv osv. - En meget sjov oplevelse, og en befrielse at man ikke hele tiden skal tænke på at ens anlæg skal være godkendt inden 1/6-2008 pga. selvbyg.

Jeg fik naturligvis også spurgt ind til hvor forberedt skorstensfejerne var på 1/6-2008, og han fortalte de lige havde været til møde i Onsdags, og at der var meget meget stor forvirring på området. Men han mente dog at de nok skulle vænne sig til de nye regler.

Jeg vil smide nogle billeder op hurtigst muligt, for der er naturligvis taget en masse billeder!


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af Ulrik » 28 maj 2008 21:02

Dejligt at høre at det trods problemerne kom op at køre.
Er der eller skal der kobles noget interface på stoker/solvarme?
MvH Ulrik©

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af Troldmand. » 28 maj 2008 22:15

Hej Søren
Tillyke med det hele :-))))
Kender godt det med skorstensfejeren, der ikke er til at komme af med igen. Apropos hjemmebyg - har efterhånden det indtryk af fejer, at fejer godt kan se og forstå, når hjemmebyg bare er i orden.

levi

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af levi » 28 maj 2008 22:29

Ulrik - jeg er ikke sikker på jeg vil koble interface på, men der er mulighed for det på solsiden ihvertfald.

Du har ret troldmand, de kan godt se om det er klyt, eller det ikke er - hans gennemgang var meget mild, og det forståes godt - for uden at prale, det ser skide godt ud - og der er kræset for detaljerne, og materialerne!.

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af Servteqh » 29 maj 2008 08:50

levi skrev:Så fik jeg endelig opsat - OG godkendt mit nye fyrrum (Blev godkendt i mandags, unden bemærkninger).

Jeg har opsat en ATMOS D20P kedel med hul i venstre side, i venstre side er der påsat en zafira brænder med roterende herd (Selvrensende) - denne prototype har kørt i 3 mdr uden at blive renset, så jeg håber den også vil gøre det hjemme i privaten :0)

Til brugsvand har jeg opsat et solfangeranlæg med en beholder på 200 Liter, og 60 vacuumrør. - Solvarmestyringen er den fra NBE, den er relativ dyr i forhold til andre solvarmestyringer, men vildt fed, så hvis man er lidt nørdet, og vil have en statistik. over hvor meget solvarmeanlægget laver af energi (Watt tal) så vil jeg anbefale at ofte 1000 kr ekstra på den styring, den kan alt og brugerfladen er genial! (Manualen er dog ikke færdig endnu, men NBE har været meget flinke til at vejlede i tilkoblingen af ledningerne, funktionerne og brugerfladen er så simpel at en manual er spild af tid at gennemlæse - det er kun el delen man mangler en manual på, men den kommer - derudover har styringen mulighed for interface :0)

Grunden til at solvarmetanken er så lille, er fordi jeg via min kedel ville sende overskudsvarmen ud i centralvarmeanlægget, og holde et par gulvvarme - varme. - Desværre virker det ikke, kølespiralen i Atmos kedlen er slet slet ikke stor nok til at kunne flytte den mængde overskudsvarme, og derudover er spiralen placeret forkert i forhold til fremløb på kedlen.

Derfor må jeg desværre implementere en veksler, og en ekstra pumpe (Som jeg havde håbet jeg kunne spare).

De 2 første dage har været trælse, jeg havde krydset et par ledninger så min sikring i min solvarmestyring sprang, og derudover får jeg naturligvis en overkogningssikring på fyret der er defekt - så fyret kunne først starte da jeg havde frakoblet overkogningssikringen - og solvarmestyringen kunne først virke da jeg havde kortsluttet den med lidt staniol. (JEG ER IKKE ELEKTRIKER)

Ja ja - selv en "proff" ryger til tider ind i problemer, og det må jeg indrømme jeg gjorde, heldigvis kender man jo et par cowboy tricks så skidtet nok skal køre (Midlertidigt naturligvis).

Efter min fantastiske start må jeg indrømme jeg bliver mere og mere henrykt over de her vacuumfangere, og måden hvorpå solvarmestyringen via sit digitale display hele tiden viser hvad anlægget laver, og yder - det er selv for mig der har omgang med disse anlæg til dagligt en pestilens at jeg skal se til mit anlæg hver halve time, fordi jeg simpelthen er så skide nysgerrig og så skide imponeret over hvad et sådant anlæg virkelig yder, der er forskel på at få feedback fra kunder - og så opleve det hjemme ved en selv :0)

Derudover havde jeg en meget interessant snak med skorstensfejeren, som jeg ikke kendte - men som tilsyneladende udemærket vidste hvem jeg var, han snakkede til mig som om vi havde kendt hinanden i 10 år - han havde tilsyneladende godkendt mange af de anlæg jeg har solgt her i vestsjælland, og på trods af at jeg lige var hjemme på kort visit i arbejdstiden, så kunne jeg ikke slippe af med ham - han skulle lige have priser, høre hvordan anlæggene virkede - OG så skulle jeg også regne en pris til ham på et komplet anlæg osv osv. - En meget sjov oplevelse, og en befrielse at man ikke hele tiden skal tænke på at ens anlæg skal være godkendt inden 1/6-2008 pga. selvbyg.

Jeg fik naturligvis også spurgt ind til hvor forberedt skorstensfejerne var på 1/6-2008, og han fortalte de lige havde været til møde i Onsdags, og at der var meget meget stor forvirring på området. Men han mente dog at de nok skulle vænne sig til de nye regler.

Jeg vil smide nogle billeder op hurtigst muligt, for der er naturligvis taget en masse billeder!
Er det bare mig....???
Eller virker det underligt, at Levi skrev at hans fyrrum allerede var godkendt og synet. Men bare aldrig taget i brug.
Skrevet 18/5-08 Klokken 15:11

""Min Atmos har jeg såmænd fået fra et konkursbo, og da den kostede få kroner nappede jeg den - nu skal den ikke godkendes inden 1/6 da jeg jo flytter den fra mit nuværende nedlagte fyrrum - Dvs. den er monteret, og godkendt på parcellen - selvom den ikke har været i drift :0) ""

Det virker underligt.
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af Klaus » 29 maj 2008 09:16

Han har jo både et nedlagt og et nyt fyrrum, at det er godkendt igen er jo sikkert et forsikringsspørgsmål!

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af Servteqh » 29 maj 2008 09:37

Ja det må hænge sådan sammen.

Jeg forstår så bare ikke at fyret har kørt i 3 måneder i det nye indlæg.
Men i det gamle indlæg har det aldrig kørt..??
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

levi

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af levi » 29 maj 2008 11:01

Det har kørt i 3 mdr. i min udstilling i Roskilde uden at blive renset.

Fyret blev monteret i mit gamle fyrrum, men skulle godkendes påny i det nye fyrrum når dette var færdigt ifølge skorstensfejeren - så jeg kan såmænd ikke rigtig se hvor forvirringen opstår henne ?

levi

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af levi » 03 jun 2008 19:59

Så er der lidt billeder af fyrrummet - de skulle lige ligges på min mac :0)
2008-05-25_-_04.jpg
2008-05-25_-_05.jpg
2008-05-25_-_09.jpg

2008-05-25_-_03.jpg
2008-05-25_-_02.jpg

levi

Re: Nyt fyrrum

Indlæg af levi » 03 jun 2008 20:02

kaffe.jpg
2008-05-25_-_15.jpg
2008-05-25_-_12.jpg
2008-05-25_-_11.jpg


Besvar