Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

AVTB ventil med AVTQ føler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

AVTB ventil med AVTQ føler

Indlæg af pelle » 29 dec 2020 20:32

Hej..
Jeg har været ved at nørkle med noget af alt det vvs skrammel jeg har herhjemme. Jeg har jo to AVTB ventiler som shunte. De gør det nu meget godt. Dog er de noget langsomme. I skrammelkassen havde jeg to spiralfølere. Efter lidt søgen på nettet fandt jeg ud af det var følere til Avtq ventiler. og sjovt nok passer de på en AVTB ventil. Nu har jeg monteret disse følere på mine AVTB ventiler og nu står temperaturviserne bomstille ved den temp. jeg har valgt, lige meget om der er stort flow. Før følerskiftet kunne de godt gå 10 grader den ene vej og 10 grader den anden vej. Lidt lige meget måske. Men, jeg kan godt lide at jeg kan læse nøjagtig hvad temp. står på. Så, på en eller anden måde har jeg fået nogle shuntventiler der er super nøjagtige. Lynhurtige og nærmest uopslidelige. De kan ikke sætte sig fast. De har en kæmpe åbning/lysning og snavs kan ikke rigtig sætte sig fast i dem. Det er jo blot en gummi told der lukker mod en krave i ventilen. Så tænker hvis man finder sådan en AVTB ventil med håndtag ved en produkthandler eller finder en i skrotcontaineren ved en vvser. Så, få fingrene i den. Så får man en super shuntventil. En AVTQ føler element koster godtnok 1150 kr. Men, så får man også en superventil man aldrig mere skal bekymre sig om... :great:
https://www.lavprisvvs.dk/danfoss-avtq- ... Q0QAvD_BwE
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: AVTB ventil med AVTQ føler

Indlæg af Bigfoot » 29 dec 2020 22:28

fedt at læse.

jeg må snart ud og se dit anlæg igen, for der er mange spændende elementer deri.
jeg har jo allerede kopieret noget af dit solvarme til et skoleprojekt :-)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar