Side 1 af 1

Termostat i laddomat

: 19 jun 2020 00:26
af Sologgris
Ifb med min brændeovn med gris (vandtank) har jeg en laddomat - og det virker. Jeg kan dog konstatere, at laddomaten (termostaten) først åbner for cirkulation af vand fra akkutanken ved omkring 60 grader. Jeg kan også omvendt se, at termostaten lukker omkring 60 grader, således at vandet cirkulerer i grisen og ikke ud i akkutanken, når det kommer under ca 60 grader. Som sådan okay - laddomatens primære funktionalitet virker.

Udfordring - jeg synes ikke, at det er en tilstrækkelig udnyttelse af varmeenergien. Min akkutank benyttes til centralvarme (radiator) samt til at varme forbrugsvand op gennem en spiral til en metrovarmer (hvis forbrugsvandet ikke er varmt nok i, så kobles elvarme ind over). Det vil sige - det er i orden, at vandet eksempelvis er 50+ grader i akkutanken selvom der er fare for legionella i forbrugsvandet, da elpatroner varmer op til ex 55 grader eller højere fra de ca 50 grader. Så jeg tænker - hvorfor ikke skifte termostat i laddomat ud til en, som åbner ved omkring 50 grader (det vil sige tidligere/lavere temperatur). Dermed får jeg tidligere et tilskud af varme i akkutanken - men endnu mere konkret, når brændet er ved at "brænde ud", så cirkulerer vandet til akkkutanken stadig til omkring 50 grader fremfor som idag 60 grader.

Sat på spidsen - det irriterer mig faktisk, at varmen cirkulerer rundt mellem laddomat og grisen til ingen verdens nytte (ved under 60 grader), hvor der i forvejen er varmt nok fremfor at vandet i temperaturområdet 50-60 grader lige så godt kan lagres i akkutanken. Måske er det lidt "små optimering". Og når jeg kigger på termostater til laddomat, så virker det som om, at termostat ved ca 60 grader i højere grad bruges/sælges fremfor ved 50 grader. But why?

Re: Termostat i laddomat

: 19 jun 2020 05:34
af John Skov Jensen
Det skyldes at en anden vigtig funktion for ladeventilen i et anlæg med pladejetns kedel er at sikre at returvandet til kedlen ikke bliver for koldt. Det vil medføre kondensering af syre i røggasserne der giver tæring i kedlen. Og med det i mente vil man ikke drifte en fastbrændselskedel med returvand under 60-65 grader

Re: Termostat i laddomat

: 19 jun 2020 08:12
af pelle
Kan huske Ernst Drastrup skrev at dugpunktet for fyring med træ lå på omkring 55 gr. Prøv at søg på "Dugpunktet ved træfyring " Måske du kan læse dig frem til noget der. Det er rigtigt at syren i røg gasserne vil tære din kedel op hvis temp. er for lavt. Der siger man 60 grader for at være på den sikre side. Der er også noget med temp. forskellen mellem frem og retur til din kedel. Hvis denne forskel er under 15 grader kan du køre med en langt lavere fremløbstemp. men der spiller luftens fugtighed også ind. Måske er der nogle herinde der kan forklare nærmere omkring det. Engang irreterede det også mig at kedlens termostat lukkede i ved 60 gr. da kedlen indeholder 75 liter vand der bare blev kølet ned ude i fyrrummet. Men på den anden side set. Så er 75 liter ikke ret meget. Der står sikkert 40 grader i din kedel når du fyrer igen. Har været ved at bikse med en motorventil ( En 3 vejs motorventil kan klare dette tricks) der sad på en bypass uden om termostaten nede ved returen. Den var lukket når fyret kørte. Når fyret gik ud åbnede den og lukkede restvarmen op i tanken ved hjælp af selvcirkulation. . Men, det er at gøre meget ud af lidt :) Er der ikke noget med sådan en laddomat åbner for selvcirkulation via en klap kontraventil når fyringen ophører ?

Re: Termostat i laddomat

: 20 jun 2020 11:00
af Sologgris
John Skov Jensen skrev:
19 jun 2020 05:34
Det skyldes at en anden vigtig funktion for ladeventilen i et anlæg med pladejetns kedel er at sikre at returvandet til kedlen ikke bliver for koldt. Det vil medføre kondensering af syre i røggasserne der giver tæring i kedlen. Og med det i mente vil man ikke drifte en fastbrændselskedel med returvand under 60-65 grader
Tak for svar - at sikre mod tæring i kedlen giver god mening. Så undgår jeg også at skifte termostat :)

Re: Termostat i laddomat

: 20 jun 2020 11:05
af Sologgris
pelle skrev:
19 jun 2020 08:12
Kan huske Ernst Drastrup skrev at dugpunktet for fyring med træ lå på omkring 55 gr. Prøv at søg på "Dugpunktet ved træfyring " Måske du kan læse dig frem til noget der. Det er rigtigt at syren i røg gasserne vil tære din kedel op hvis temp. er for lavt. Der siger man 60 grader for at være på den sikre side. Der er også noget med temp. forskellen mellem frem og retur til din kedel. Hvis denne forskel er under 15 grader kan du køre med en langt lavere fremløbstemp. men der spiller luftens fugtighed også ind. Måske er der nogle herinde der kan forklare nærmere omkring det. Engang irreterede det også mig at kedlens termostat lukkede i ved 60 gr. da kedlen indeholder 75 liter vand der bare blev kølet ned ude i fyrrummet. Men på den anden side set. Så er 75 liter ikke ret meget. Der står sikkert 40 grader i din kedel når du fyrer igen. Har været ved at bikse med en motorventil ( En 3 vejs motorventil kan klare dette tricks) der sad på en bypass uden om termostaten nede ved returen. Den var lukket når fyret kørte. Når fyret gik ud åbnede den og lukkede restvarmen op i tanken ved hjælp af selvcirkulation. . Men, det er at gøre meget ud af lidt :) Er der ikke noget med sådan en laddomat åbner for selvcirkulation via en klap kontraventil når fyringen ophører ?
Tak for dit svar - jeg har I først omgang valgt at leve med, at den lukker ved omkring 60 grader, da det med tæring og beskyttelse af kedel alt andet lige er vigtigere end den relativ lille udnyttede energi som ligger mellem de 50-60 grader.
Jeg har godt læst, at nogle laddomater har den funktionalitet mht selvcirkulation - ved dog ikke, om min har det. Og - min laddomat styres af temperaturen ved afgangsrøret i brændeovnen (50 grader), hvilket betyder, at pumpen/laddomaten kører hele ved over 50 grader. Så jeg antager, at det er først, når pumpen stopper, at der bliver mulighed for selvcirkulation (jeg ved så helle ikke, hvordan jeg skal kunne vurdere det, da selvcirkulation vel vil være med meget lav gennemstrømning).

Re: Termostat i laddomat

: 20 jun 2020 22:04
af svanggaard
Der er 3 muligheder: Du har en laddomat, en termovar eller en hjemmelavet løsning.

Både laddomat og termovar har en bypassventil som lukkes af pumpetryk så snart pumpen startes. Det er gennem denne bypassventil at selvcirkulationen sker. Selvcirkulationen er vigtig hvis strømmen eller pumpen ryger.

Selvcirkulationen kræver i øvrigt, at kedlen er varmere end tanken varmen skal leveres til.

Re: Termostat i laddomat

: 22 jun 2020 00:36
af Sologgris
svanggaard skrev:
20 jun 2020 22:04
Der er 3 muligheder: Du har en laddomat, en termovar eller en hjemmelavet løsning.

Både laddomat og termovar har en bypassventil som lukkes af pumpetryk så snart pumpen startes. Det er gennem denne bypassventil at selvcirkulationen sker. Selvcirkulationen er vigtig hvis strømmen eller pumpen ryger.

Selvcirkulationen kræver i øvrigt, at kedlen er varmere end tanken varmen skal leveres til.
Tak for dit input - jeg har skruet på den termostat, som sidder på afgangsrøret brændeovnen med "gris" - det er den som styrer laddomaten (pumpen). Termostaten var før sat til 30 grader, og nu har jeg sat den til ca 50 grader. Så kører pumpen stadigvæk selvom temperaturen er under 60 grader, hvor laddomattermostaten lukker af. Afhængig af temperaturen i akkutanken over tid, så vil der opstå den selvcirkulation, som du skriver - så det er nok det nærmeste jeg kommer til, at få udnyttet "restvarmen" i de ca 20 liter, som grisen er på.

Re: Termostat i laddomat

: 22 jun 2020 00:40
af Sologgris
Sologgris skrev:
20 jun 2020 11:05
Tak for dit svar - jeg har I først omgang valgt at leve med, at den lukker ved omkring 60 grader, da det med tæring og beskyttelse af kedel alt andet lige er vigtigere end den relativ lille udnyttede energi som ligger mellem de 50-60 grader.
Jeg har godt læst, at nogle laddomater har den funktionalitet mht selvcirkulation - ved dog ikke, om min har det. Og - min laddomat styres af temperaturen ved afgangsrøret i brændeovnen (50 grader), hvilket betyder, at pumpen/laddomaten kører hele ved over 50 grader. Så jeg antager, at det er først, når pumpen stopper, at der bliver mulighed for selvcirkulation (jeg ved så helle ikke, hvordan jeg skal kunne vurdere det, da selvcirkulation vel vil være med meget lav gennemstrømning).
Og - mht selvcirkulation - jeg kom til at tænke på, at inden jeg installerede laddomaten, så var der en "klap" som kunne åbne og lukke - og som Svanggaard skriver, så er det selvfølgelig den, som lukker grundet pumptetryk. Så - jo - ved nærmere eftertanke, så har min også denne funktionalitet :)