Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til Schiedel skorsten

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Skellerupvej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 feb 2019 12:40
Mit fyr: Scotte Black Star 10/16
Areal: 190

Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af Skellerupvej » 11 feb 2019 13:03

Hej Stokerforum.
Jeg er den glade ejer af et Scotte Black Star 10/16 pillefyr.
Da jeg installerede fyret havde jeg fejeren ude sidst i forløbet og gennemgå installationen og skorstenen.
Han havde ingen indvendinger til noget på det tidspunkt, men indvendte at skorstenen, som han genkendte som en gammel Schiedel / Isokern, burde have ny puds eller skalmures for tæthed.

Til selve synet var der kun to bemærkninger. En til en fuge i loftet i fyrrummet, der skulle være lidt smallere og at vandhanen jeg havde placeret indenfor døren skulle have påmonteret slange. Jeg havde desuden stor pulverslukker båden lige inde for døren og en magen til uden for døren.

Der gik et par uger så fik jeg en betinget godkendelse.
Afgangen fra overkogningssikringen havde jeg ført gennem en mur ud i det fri med hældning på.
Den mente han kunne fryse til så det skulle ændres. Det var ikke værre end at klippe pexrøret over så den peger ind i fyrrummet.
Det andet punkt var at han ville have et certifikat på den skorsten fyret var sluttet til, som han selv havde genkendt som Isokern / Schiedel. Jeg har haft huset i halvandet år, skorstenen sidder på en tilhørende værkstedsbygning fra 1964, hvor skorstenen er blevet opført på et eller andet tidspunkt senere.
Fejeren vil have det certifikat, ellers må jeg tage skorstenen ned og opføre en ny, identisk med trælse omkostninger for mig.
Schiedel vil ikke hjælpe.
Er der nogen der ligger inde med et certifikat på sådan en type skorsten?

Håber nogen kan hjælpe eller vejlede.
Jeg har nok andet om ørerne der er vigtigere end at please en magtlysten fejer :cry:


skrot1

Re: Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af skrot1 » 12 feb 2019 09:26

Kan du ikke finde en anden fejer?

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af Grevens » 12 feb 2019 16:33

... nemmest bare at finde en fornuftig fejer der vil godkende anlægget ... - efter du naturligvis har reperaret skorstenen så den ikke er defekt !
...

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af BWJ » 13 feb 2019 22:34

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af Alex fs » 14 feb 2019 06:47

en skorsten er "godkendt " så længe den står der. naturligvis når den er pudset osv, som han har påpeget.

Min fejer var slet slet ikke så grundig, tror sku ikke han kiggede efter om fuger var iorden osv. Min øverste renselem erihvertfald ikke mere tæt en den skal være.
Jeg ville nok betale en anden fejer for et kig.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af Centrifugal » 14 feb 2019 08:52

Alex fs skrev:
14 feb 2019 06:47
en skorsten er "godkendt " så længe den står der. naturligvis når den er pudset osv, som han har påpeget.

Min fejer var slet slet ikke så grundig, tror sku ikke han kiggede efter om fuger var iorden osv. Min øverste renselem erihvertfald ikke mere tæt en den skal være.
Jeg ville nok betale en anden fejer for et kig.
Der er bare den lille detalje, at hvis skorstenen har været afmeldt, så skal den godkendes på ny efter den nyeste lovgivning.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Skellerupvej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 feb 2019 12:40
Mit fyr: Scotte Black Star 10/16
Areal: 190

Re: Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af Skellerupvej » 14 feb 2019 21:29

Tusind tak for indspark. Efter skorstensfejeren havde været til forsyn, blev skorstenen slebet ned, primet med en spærre for at undgå udtræk af løbesod og pudset op, så den var iorden til hans godkendelse. Det var ikke mester selv der var ude og syne den, men en af hans svende. Mester skrev dog synsrapporten☺️
Jeg har kontaktet en anden skorstensfejer, der vil komme og kigge på den. Har også printet certifikatet ud som BWJ linkede til. Tak for det👍
Skriver lige hvad det går op i med den "nye" fejer🙃👍
Efter

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hjælp til Schiedel skorsten

Indlæg af pelle » 15 feb 2019 17:48

Hej
Skal du virkelig sætte triumph på i fyrrummet, og dupere kommende fejer, så lav sprinkler over kedlen. Du har jo vand derude...

https://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanl ... rader.html

Han bliver så glad og der er ikke et øje tørt. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar