Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Termostatventiler hamrer og banker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pendec

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af pendec » 31 jan 2019 20:28

bennylar skrev:
31 jan 2019 20:08
mine forældre fik jo såen et skod fyr hvor eksbeholder sad i (det gav samme resultat som du skriver), den var på ca to liter.. ja 2 liter.. de havde ikke lige sat en ekstra (større) eks.beholder op, men det kom der og efter det forsvandt lyden... ja vvsére er ikke altid lige gode... :(
Nu kan jeg, som sidebemærkning, så afkræfte at det, du oprindelig sammenlignede med den model jeg købte, og det dine forældre købte ikke er det samme.

Mit virker fint og jo, der er ikke en stor ekspansionsbeholder , det virker. pumpen er der rodet lidt med, da adapt vist ikke var optimalt, da det skabte lidt udfordringer med gulvvarme i forhold til balancen mellem radiator/gulv, det virker helt fint nu også har gjort det , nok siden tidlig december.

Så jeg kan kun sige at det virker, og mit problem med banke lyde fik BWJ jo bekræftet var forkert fremløb i den side af huset hvor problemet var, så intet med træpillefyr at gøre eller pumper.

Kan tilføje at trykmåler siger ca. 1,4. Der fungerer her på 1 plan.


Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 31 jan 2019 20:37

bennylar skrev:
31 jan 2019 20:08
komplet centralvarmedel indbygget (pumpe og ekspansionsbeholder)

Super tak - det vil jeg prøve :-)
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 31 jan 2019 20:42

pendec skrev:
31 jan 2019 20:28
Nu kan jeg, som sidebemærkning, så afkræfte at det, du oprindelig sammenlignede med den model jeg købte, og det dine forældre købte ikke er det samme.

Mit virker fint og jo, der er ikke en stor ekspansionsbeholder , det virker. pumpen er der rodet lidt med, da adapt vist ikke var optimalt, da det skabte lidt udfordringer med gulvvarme i forhold til balancen mellem radiator/gulv, det virker helt fint nu også har gjort det , nok siden tidlig december.

Så jeg kan kun sige at det virker, og mit problem med banke lyde fik BWJ jo bekræftet var forkert fremløb i den side af huset hvor problemet var, så intet med træpillefyr at gøre eller pumper.

Kan tilføje at trykmåler siger ca. 1,4. Der fungerer her på 1 plan.
Som beskrevet tidligere er alle fremløb og retur korrekt monteret - den med ekspansionen havde været i min bevidsthed på et tidligere tidspunkt - hvis trykket kold er 1,0 bar vokser det til en del over 2bar når vandet er 70 grader.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

pendec

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af pendec » 31 jan 2019 21:00

Centrifugal skrev:
31 jan 2019 20:42
Som beskrevet tidligere er alle fremløb og retur korrekt monteret - den med ekspansionen havde været i min bevidsthed på et tidligere tidspunkt - hvis trykket kold er 1,0 bar vokser det til en del over 2bar når vandet er 70 grader.
1,4 her på 65 grader. Det checkede jeg da anden vvs'r var her og jeg måtte selv fylde på igen.
Men du har nok ret, jeg mener også at den kun er 1,0 når den var kold og vi startede her, det var vist mgm's udgangspunkt.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af BWJ » 31 jan 2019 21:18

Centrifugal skrev:
31 jan 2019 20:42
Som beskrevet tidligere er alle fremløb og retur korrekt monteret - den med ekspansionen havde været i min bevidsthed på et tidligere tidspunkt - hvis trykket kold er 1,0 bar vokser det til en del over 2bar når vandet er 70 grader.
Ups, har du tjekket at dine TA ikke er med omvendt løbsretning, de findes nemlig også, og de ligner de almindelige - og her har vi så aben.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 01 feb 2019 08:19

BWJ skrev:
31 jan 2019 21:18
Ups, har du tjekket at dine TA ikke er med omvendt løbsretning, de findes nemlig også, og de ligner de almindelige - og her har vi så aben.
Jeg har monteret dem, så pilens retning er i overensstemmelse flowet.

Jeg tror mere og mere på en ekstra ekspansionsbeholder. Den i fyret kan ikke være særlig stor, da vi taler om 4 radiatorer og to badeværelser med gulvvarme. I mit anlæg kommer den et stykke hen ad vejen til at virke som en differenstrykregulator.

Jeg skriver når jeg har fået den monteret.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af BWJ » 01 feb 2019 16:32

At skifte ekspandtionsbeholder fordi radiatorventilerne banker, svarer til at skifte en baglygtepære på bilen, hvis den løber tør for benzin.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 01 feb 2019 17:18

BWJ skrev:
01 feb 2019 16:32
At skifte ekspandtionsbeholder fordi radiatorventilerne banker, svarer til at skifte en baglygtepære på bilen, hvis den løber tør for benzin.
Lad os nu se - det er et forsøg til kr. 500 og let montering, da jeg har en ledig muffe på returen lige inden fyret. Under alle omstændigheder vil jeg gerne have trykket ned på systemet, da udsving fra 1 til 2,3 bar ligger lige indenfor hvad styringen vil acceptere (0,8 - 2,5), hvilket betyder at vandmængden skal være dl. præcis, for at fyret ikke stopper pga for højt eller for lavt tryk på vandet.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af bennylar » 01 feb 2019 19:24

Nu kan jeg, som sidebemærkning, så afkræfte at det, du oprindelig sammenlignede med den model jeg købte, og det dine forældre købte ikke er det samme

sku nok ha skrevet hvilken model det var, men princippet er det samme..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

pendec

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af pendec » 01 feb 2019 20:13

bennylar skrev:
01 feb 2019 19:24
Nu kan jeg, som sidebemærkning, så afkræfte at det, du oprindelig sammenlignede med den model jeg købte, og det dine forældre købte ikke er det samme

sku nok ha skrevet hvilken model det var, men princippet er det samme..
At der er indbygget ekspansion, ja, og det kan være det det samme, indstillinger, og hus og så meget andet kan påvirke udfaldet, lidt mere end at den er indbygget og gør det dårligere end udenfor pillefyret.


Besvar