Ingen termostater på gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Elpedersen+-
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 jan 2019 18:40
Mit fyr: Blackstar opop 20 styring scotte v2.26
Areal: 168 + 18
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 50 kg
Årligt forbrug: Ca 7 ton
Geografisk sted: 4340

Ingen termostater på gulvvarme

Indlæg af Elpedersen+- »

8)
Hej alle

Min chef snakkede i sag til frokost om af hvis man bor i et stort hus med meget lysindfald eller et hus hvor inde temperaturen bliver hurtig påvirket af yder temperaturen kan man med fordel pille teleststerne ‘æggene” af schunten og så regulere bladekredsen til omkring 26 c så den køre mere jevnt.

Er der nogen der har erfaring med dette🙂

Jeg overvejer af prøve det her hjemme

Hilsen Kasper

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Ingen termostater på gulvvarme

Indlæg af Bigfoot »

Naaaaaahhhhhhhhh det er vist mere en and end en erfaring.

Der går så mange historier om at du kan jo bare sådan, og så sådan og måske sådan. Det er sjældent noget folk har erfaret i praksis.
Render du ind i en vvs/smed af den gamle skole, så vil de rigtig gerne af med alt det elektronik og sager, jeg kalder det ventil-allergi. Men det er baseret på uvidenhed istedet for på erfaring.

At regulere sin gulvvarme ned til 26 grader i fremløb kan også være "farligt" for i mit hus ville det betyde at vi ikke har varme på overhovedet. Der skal gulvvarmen op omkring de 40 grader i fremløb for at varmen kan fordele sig ordentligt. Vi har klinker og støbte gulve i hele hytten.

Så hvis du har et kørende system med styrede telestater og det virker, så hold snitterne fra det :-)
Har du et hus med netop det store omtalte lysindfald, så ville jeg da hellere sætte telestaternes setpunkt en grad eller to lavere, og så lade solen opvarme resten.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
pendec

Re: Ingen termostater på gulvvarme

Indlæg af pendec »

Hvis din vvs'r har talt om trægulv, så kunne det være han havde bare lidt ret men når det er koldt som nu, så skulle du nok højere op selvom det er trægulv.

Jeg kører uden telestater, og har sat flowmåler omkring 3, så er det ellers styret på termostat på blandingsløjfe og lige nu 36c på gulvet (beton).
For at du kan køre med så lav temp i gulv, skal du have god isolering og trægulv.

Jeg kan desværre ikke automatisere styring af termostat, det synes at være umuligt, også med telestat, da den reagerer langsomt og kun åben/lukket, og har ikke flere stadier som termostat her.

Jeg har kørt i mange år uden telestater og nok også betalt lidt ekstra for ikke at slukke kredse men det fungerer her.

Omkring lysindfald, så jo, det påvirker da huset her om dagen men altså, hvad så når det er aften/vinter, det er ikke mange timers lys, og så bliver huset hurtigt køligere igen, så ikke meget at hente der. Har da tænkt om det varmer gulv/gulvvarme lidt, så returen er højere men nej, det tror jeg ikke giver varme nok selvom solen skinner på gulvet.
Elpedersen+-
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 jan 2019 18:40
Mit fyr: Blackstar opop 20 styring scotte v2.26
Areal: 168 + 18
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 50 kg
Årligt forbrug: Ca 7 ton
Geografisk sted: 4340

Re: Ingen termostater på gulvvarme

Indlæg af Elpedersen+- »

Mange tak for indputs.

Jeg opdatere løbende men jeg er også blevet enig med mig selv om jeg lader den køre 36 c på kredsen.

Så nu bliver det spændende

Hilsen Kasper
Elpedersen+-
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 jan 2019 18:40
Mit fyr: Blackstar opop 20 styring scotte v2.26
Areal: 168 + 18
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 50 kg
Årligt forbrug: Ca 7 ton
Geografisk sted: 4340

Re: Ingen termostater på gulvvarme

Indlæg af Elpedersen+- »

Elpedersen+- skrev: 22 jan 2019 17:50 Mange tak for indputs.

Jeg opdatere løbende men jeg er også blevet enig med mig selv om jeg lader den køre 36 c på kredsen.

Så nu bliver det spændende

Hilsen Kasper
Nu har det kørt uden termostater i 2 dage.

Der er sket to ting.
Det første er af fyret har stabiliseret sig helt vildt og pilleforbruget er faldet.

Den anden ting er af alle rum holder 24c pånær stuen der har trægulv den er nede på 22 c.

Så ind til videre er det semi godt

pendec

Re: Ingen termostater på gulvvarme

Indlæg af pendec »

Det lyder da som en gevinst, og jeg synes det har fungeret upåklageligt her i mange år, hvis ikke det var fordi 2 radiatorer var tilsluttet med omvendt rørføring. Så lad det dog være sådan, og evt. regulere på gulvvarme termostat, du kan stadig små justere , hvis du har flow målere på, især hvis et gulv er køligere så kræver det nok højere flow og ikke nødvendigvis mere varme.

Trægulvet ville jeg nok være påpasselig med , når rådet er at lade det holde 35 grader, Hvis træet tørrer ud, så ved jeg ikke præcis hvad skaden er men det er ikke anbefalet. Det lyder dog indtil nu som semi-fremskridt.

Dit problem vil måske være at , er andre gulve beton, og et er trægulv, så vil de næste dage nok kræve mere varme, og så er det jo svært at skrue op på termostaten. Måske kan du med fordel så sænke flowmåler ved trægulv mens de andre får mere varme, hvis nødvendigt.
Det er dog ikke erfaring jeg har, da jeg har rent beton gulvvarme og kan kører 45-50 grader uden problemer.

Besvar