Gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Wermuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01 aug 2016 00:04
Mit fyr: RTB 10kw
Har takket: 1 gang

Gulvvarme

Indlæg af Wermuth »

Hej

Jeg har et problem med min gulvvarme - det får effekten på mit pillefyr til at farer op og ned.

I huset er der gulvvarme i underetagen og på 1. sal er der radiatorer. Derud over er der også gulvvarme i et anneks. Hvis gulvvarmen i huset slukkes/slås fra, ligger effekten på pillefyret stabilt.
Lige så snart gulvvarmen aktiveres begynder effekten på fyret at "køre op og ned" mellem 10 -og 50 % med tre kvarters interval.

Jeg har udskiftet termostaten til shunten, da denne var defekt og smed fremløbstemperaturen i gulvet. Herefter ligger fremløbstemperaturen fast på 34 C, så dette hjalp.

For at udelukke at termostaterne står og åbner og lukker, har jeg afmonteret teletaterne og varmen styres nu på shunten.

Hvorfor svinger aftaget af varmen så voldsomt, selvom jeg har gjort ovenstående? Nogle ideer?

pendec

Re: Gulvvarme

Indlæg af pendec »

Wermuth skrev: 08 jan 2019 20:00 For at udelukke at termostaterne står og åbner og lukker, har jeg afmonteret teletaterne og varmen styres nu på shunten.

Hvorfor svinger aftaget af varmen så voldsomt, selvom jeg har gjort ovenstående? Nogle ideer?
Jeg har også afmonteret telestater for flere år siden og sat manuelle skruer på så jeg stadig har kontrol over flow.
Jeg styrer også kun varmen via termostaten ved shunt, og overlader det til en konstant varme i gulv.

Jeg mener at have oplever præcis det samme som dig, når den slukkede tændte gulv for mange år siden, og mit gamle fyr kunne slet ikke klare styring slog alle gulv kredse fra og pumpen, så død pillefyr simpelthen her eller modsat gik i svær modstand fordi alle kaldte på temp stigninger.
Det vi gør her, koster nok lidt på gulvet, her er det så beton, og varmen tabes så også langsommere (ca. 24 timer). Måske det samme hos dig, eller har du trægulv og taber varmen hurtigt?

Har du et lavt tab på returen så vil den jo ikke åbne termostat på shunt, og så vil der jo automatisk komme svingninger, her er tabet cirka 4-5 grader.
Wermuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01 aug 2016 00:04
Mit fyr: RTB 10kw
Har takket: 1 gang

Re: Gulvvarme

Indlæg af Wermuth »

Det er også beton her.
Jeg har desværre ikke termometer på returvandet. Men det kunne da være jeg skulle se at få det. Synes virkelig jeg har prøvet alt imellem himmel og jord, men har da virkelig ikke overvejet at lavt varmetab, kan få shunten til at lukke.. Men det gir da god mening.

Men hvis det er sådan er der så noget man kan gøre for at forhindre det ? eller er det bare at vente på det bliver minus 20 udenfor :)
kivi
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 37 gange

Re: Gulvvarme

Indlæg af kivi »

Wermuth skrev: 08 jan 2019 20:00 Hej

Jeg har et problem med min gulvvarme - det får effekten på mit pillefyr til at farer op og ned.

I huset er der gulvvarme i underetagen og på 1. sal er der radiatorer. Derud over er der også gulvvarme i et anneks. Hvis gulvvarmen i huset slukkes/slås fra, ligger effekten på pillefyret stabilt.
Lige så snart gulvvarmen aktiveres begynder effekten på fyret at "køre op og ned" mellem 10 -og 50 % med tre kvarters interval.

Jeg har udskiftet termostaten til shunten, da denne var defekt og smed fremløbstemperaturen i gulvet. Herefter ligger fremløbstemperaturen fast på 34 C, så dette hjalp.

For at udelukke at termostaterne står og åbner og lukker, har jeg afmonteret teletaterne og varmen styres nu på shunten.

Hvorfor svinger aftaget af varmen så voldsomt, selvom jeg har gjort ovenstående? Nogle ideer?
Hvorfor er det et problem, fyret er vel lavet til at være modulerende.
Mvh. Ole
Wermuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01 aug 2016 00:04
Mit fyr: RTB 10kw
Har takket: 1 gang

Re: Gulvvarme

Indlæg af Wermuth »

Jo selvfølgelig er det det'
Men synes måske bare det er lige til den voldsomme side.
Det fare jo op og ned på temmelig kort tid og iltstyringen halser jo nærmest efter for at følge med.
Og så er der vel også bedre økonomi i at velligeholde temp, fremfor store sving på kort tid ?

Havde forventet at lige netop gulvvarme, ville være en meget stabil varmeaftager.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Gulvvarme

Indlæg af BWJ »

Det er hysteresen der er for stor på gulvvarme shuntene (forskellen mell. luk og åben) på indtag i kredsen.
Kan løses med thermostater hvor hysteresen kan justeres i et mere snævert område, ex 0,2 -1°C, det vil mindske /eliminere det chok fyret får som det fungerer nu, når kredsene kalder på varme da det formentligt er thermostater med en hysterese på > 5 grader
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
skrot1

Re: Gulvvarme

Indlæg af skrot1 »

Fuld fart på gulvvarmepumpe på fast hastighed kan afhjælpe problemet, eller nedsætte det.
skrot1

Re: Gulvvarme

Indlæg af skrot1 »

Fuld fart på gulvvarmepumpe på fast hastighed kan afhjælpe problemet, eller nedsætte det. Så får du også jævnere varmefordeling i betongulvene. Og hæver samtidigt returtemp.
skrot1

Re: Gulvvarme

Indlæg af skrot1 »

.
Wermuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01 aug 2016 00:04
Mit fyr: RTB 10kw
Har takket: 1 gang

Re: Gulvvarme

Indlæg af Wermuth »

BWJ det giver virkelig god mening, men nu er jeg så også ved at være derude, hvor jeg er lige ved at stå af :)
Forstår hvad du skriver. Men siger du jeg skal ha en ny termostat til blandesløjfen eller er der noget der kan justeres ?

Besvar