Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Wermuth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01 aug 2016 00:04
Mit fyr: RTB 10kw
Givet likes: 1 gang

Re: Gulvvarme

Indlæg af Wermuth » 08 jan 2019 21:24

Re: skrot1 Det er prøvet, desværre uden held og hvis det er fordi at termostaten lukker, så gir det god mening


pendec

Re: Gulvvarme

Indlæg af pendec » 08 jan 2019 21:36

Wermuth skrev:
08 jan 2019 20:28
Det er også beton her.
Jeg har desværre ikke termometer på returvandet. Men det kunne da være jeg skulle se at få det. Synes virkelig jeg har prøvet alt imellem himmel og jord, men har da virkelig ikke overvejet at lavt varmetab, kan få shunten til at lukke.. Men det gir da god mening.

Men hvis det er sådan er der så noget man kan gøre for at forhindre det ? eller er det bare at vente på det bliver minus 20 udenfor :)
Jeg har kun 1 termostat på shunten, ikke på returen ved mine 4 kredse, der sidder en plast hætte på kredsen istedet for telestat, så jeg kan sætte flow , som jeg kan se på den øverste del. Synes det virker fint her, og har kørt i mange år nu.

Klart nok dyrere, når de enkelte kredse ikke lukkes men mit gulvvarme er så også fordelt sådan, da stuen er 2 kredse, køkken ligger opad stue og 1 kreds, og bad 1 kreds, som ligger op af sturen. Så alt meget tæt på hinanden, og svært at styre med rum termostater, da det er 1 stort rum.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Gulvvarme

Indlæg af BWJ » 08 jan 2019 21:48

Wermuth skrev:
08 jan 2019 21:17
BWJ det giver virkelig god mening, men nu er jeg så også ved at være derude, hvor jeg er lige ved at stå af :)
Forstår hvad du skriver. Men siger du jeg skal ha en ny termostat til blandesløjfen eller er der noget der kan justeres ?
Du kan nok ikke justere noget i dit nuværende setup, der kræves en mere præcis thermostat - mange standard thermostater har for stort spænd mellem åben/luk .
Ellers skal du droppe thermostaten og sjusse dig frem til en passende temperatur, det er selvfølgelig kun smart ved nogenlunde konstant udetemperatur, og sværere at styre start/slut af sæson.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Gulvvarme

Indlæg af pendec » 08 jan 2019 22:13

BWJ skrev:
08 jan 2019 21:48
Du kan nok ikke justere noget i dit nuværende setup, der kræves en mere præcis thermostat - mange standard thermostater har for stort spænd mellem åben/luk .
Jeg har gulvvarme temp overvågning via mit Danfoss LinkCC, der er en rum føler med ekstern føler i fremløb, så kan jeg se præcis hvad gulvvarme har af temp og den matcher fint de standard termo måler som sad der i små plastik glas som man kunne kigge på.

Jeg kan så også reagere hurtigt hvis radiator/gulv taber temp eller f.eks som jeg har haft, problemer mellem radiatorer og gulvvarme flow, det er så en anden historie men har været en super hjælp hele vejen , ellers kunne jeg ikke finjustere den minishunt Karsten/MGM har lavet ved pillefyr for at tage de store udsving.


Besvar