Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udluftning og Apumpe og autoudlufter.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Udluftning og Apumpe og autoudlufter.

Indlæg af pso » 08 jan 2019 19:19

I forbindelse med en ændring af radiator har jeg haft vandet tappet af. Nu har jeg igen store problemmer med at få det luftet ud. Det skyldes nok en kombination af at der lommer med 20-25 cm rør der vender og går nedad uden at der er monteret udlufter, kombineret med en smedegård A pumpe hvor man ikke kan tvinge pumpen til at køre på 100%, den skruer ned i løbet af 1-2 sekunder når der ikke kommer flow, jeg tror at hvis jeg kunne tvinge pumpe til at køre 100% kunne pumpe nok skylde luften det stykke ned og hen til et sted hvor det kan komme ud. Nu får vi varme men langsomt.
Nogen ideer ud over at tømme anlæg igen og montere udluftnings skruer de relevante steder?
Det er et kompliceret system med akkutank og solvarme etc. Har en del autoudluftere de giver også problemmer i form af de sætter sig fast og idag satte autoudlufteren på tommen af akkutank sig fast i åben stilling så vandet løb ud og ned over tanken og gør isoleringen våd. Ser ud til at jeg har fået stoppet vandet ved at skrue plastikken prop hårdt i. Findes der autoudluftere i ordentlig kvalitet eller skal jeg skifte dem til udluftning skruer som på radiatorer?


Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udluftning og Apumpe og autoudlufter.

Indlæg af Christian M » 09 jan 2019 15:25

Hvis det er en Smedegaard Simflex pumpe du har, kan den godt køre konstant. Du skal skrue fronten af pumpen, og skifte de to dipswitch der sidder inde bag. Mener bare de skal stå omvendt af hvad de gør i auto.
Mht. autoudluftere, er det ikke noget jeg bruger, netop fordi jeg ikke stoler på dem. I stedet har jeg luftpotter.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Udluftning og Apumpe og autoudlufter.

Indlæg af pille bruger » 09 jan 2019 16:32

pso skrev:
08 jan 2019 19:19
I forbindelse med en ændring af radiator har jeg haft vandet tappet af. Nu har jeg igen store problemmer med at få det luftet ud. Det skyldes nok en kombination af at der lommer med 20-25 cm rør der vender og går nedad uden at der er monteret udlufter, kombineret med en smedegård A pumpe hvor man ikke kan tvinge pumpen til at køre på 100%, den skruer ned i løbet af 1-2 sekunder når der ikke kommer flow, jeg tror at hvis jeg kunne tvinge pumpe til at køre 100% kunne pumpe nok skylde luften det stykke ned og hen til et sted hvor det kan komme ud. Nu får vi varme men langsomt.
Nogen ideer ud over at tømme anlæg igen og montere udluftnings skruer de relevante steder?
Det er et kompliceret system med akkutank og solvarme etc. Har en del autoudluftere de giver også problemmer i form af de sætter sig fast og idag satte autoudlufteren på tommen af akkutank sig fast i åben stilling så vandet løb ud og ned over tanken og gør isoleringen våd. Ser ud til at jeg har fået stoppet vandet ved at skrue plastikken prop hårdt i. Findes der autoudluftere i ordentlig kvalitet eller skal jeg skifte dem til udluftning skruer som på radiatorer?

Begge skydekontakter skal til venstre ( konstant lys i drejeknappen ) icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Udluftning og Apumpe og autoudlufter.

Indlæg af pso » 03 feb 2019 20:51

Tak det virker, med begge til venstre kan man stadig regulere med knappen, formoder at begge til højre som standrad gør at den regulere udfra flow, men med begge til venstre regulere man effekten?


Besvar