Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 18:52

har trægulv..


pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 19:01

hmmm,
jeg blev yderligere klogere på mine flowmåler som jeg aldrig har taget hætten af på.

http://www.danskvvsimport.dk/CustomerDa ... 7_5-16.pdf

Måske kan dette også hjælpe dig, se side 21 i pdf, omkring flowmåler justering. (det vidste jeg ikke, og brugte værktøj for at dreje den)
Der er så også en masse beregninger i den PDF men fælles er du skal kende længderne ;(

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 19:14

Kendte til det hele omkring justering af flowmålere.. så som du også selv siger skal man kende længden. og det gør jeg desværre ikke, så sidder lidt fast her..

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 19:36

Men hvordan er jeres fremløb temp, har en temp måler på manifolden som viser 40 grader, og de nye rumfølere er det infrarød sensor i som måle gulvtemp, og den er kun knap 22 grader.. er der virkelig så stor et tab fra manifold til gulv???

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 20:14

Så skal du måske se og være kreativ? hvis du ikke vil prøve dem du oprindeligt spurgte til? Det kan da måske hjælpe lidt?

En laser temp måler, kan indikere et billede af varme i de forskellige gulvområder, ikke præcise læsninger, for små penge de koster, men forskelle.
Jeg har en og den kan fortælle mig om der er varme eller ej i gulv med forskelle på 4-8 grader.
Har lige testet den på plex rør i rummet og den melder da samme temp som min danfos måler gør, så noget må være rigtigt eller så måler begge forkert.

Dit mål er vel at få samme varme i rør, så flow skal justeres op eller ned?
Så er der 2 grader afvigelse på gulv i rum 1 og rum 2, så må det rum vel skulle have flow hævet?

Her er den 33-35g (lidt afhængig af pumpe tror jeg, for den hopper lidt efter jeg fik nyt pillefyr)

Med laser får jeg 33 på rør , hvor danfoss måler sidder så den passer med app. måler jeg de forskellige gulve (her er det beton) så er det 26-28g.
Så tab er vel kun 5 grader her, og måler jeg på retur, så er de 28-30g på retur plex slanger.


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 20:17

Og det er samme temperatur du måler på gulvet??? altså de 33 til 35 grader???

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 20:24

Nej, på gulv er det de, 26-28 grader , og helt ude ved væg kanterne står det sløjt til, kun 20-21g , så enten ingen gulvvarme eller meget kulde siver ind i beton derfra, cirka 30-40cm.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 20:28

Ok, jeg får ikke mere varme i gulvet ved at hæve flowet og det burde jeg vel hellere ikke få ved at sænke flowet??? så ved ikke lige hvad mit problem er.. cikulations pumpe køre så højeste fart.. altså i den mode som juster hastigheden på pumpen alt efter hvor mange kredse der åbner..

skrot1

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af skrot1 » 20 dec 2018 20:31

Sæt din pumpe på fast hastighed i stedet.

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 20:33

Her kører min shunt på trin 1 (gammel model) men min nye cirk. pumpe kører automatik, mener jeg (Karsten/MGM satte den lidt op vistnok).

Og den cirk. pumpe har altså stor betydning for flow, altså ud til mine radiatorer og gulvvarme, der er en forskel , som skal justeres, og får gulvet den fulde pillefyrs varme, så ryger den 4-5 grader op når den går ind, selvom termostat ved frem er fast på (ca. 2) og shunt samme trin.

Så måske er det din primære cirk. pumpe og tryk rundt i huset som den sender det med? Tryk mener jeg cirk pumpe, ikke ekspansions tryk (det ved jeg ikke meget om).

Det har været påvirket af Karsten's mini lukket shunt system ved kedel, som kan sættes til re-cirkulering af varmt vand, så den ikke slukker/tænder ofte her. Det har så kæmpe betydning for hvad kommer til radiator / gulv shunt.
skrot1 skrev:
20 dec 2018 20:31
Sæt din pumpe på fast hastighed i stedet.
Helt enig, jeg har også talt flere gange med Karsten/MGM om det, vi har dog fortsat med den nyere auto cirk. pumpe setting ved kedel, selvom min shunt på gulv er trin 1.


Besvar