Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 jan 2019 20:14

thomas larsen skrev:
20 jan 2019 18:56
lige nu har jeg justeret dem til 2 l/min, jo syntes jeg kan fornemme varme i gulvet, men det er så også med 45 - 50 grader i fremløb jo..

ja går selv i tankerne omkring at få fat i et termografik camera, det må kunne kortlægge det hele lidt bedre..
Det lyder som den rigtige vej frem.

Og husk nu, virker det lige pludselig, så ødelægger du dit trægulv , når du smider over 35 grader ud i det, selvom du mener det ikke hjælper / gør nogen forskel. Der må jo være en årsag til at du på første salen må skrue så højt op.

Hvordan mærker du den kraftige stigning i gulvvarme andre steder? Jeg kører med 36-38 her, og beton, du burde virkelig få brændt fødderne i stue etagen som du har omtalt som fungerende? Er det også trægulv der?


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 jan 2019 20:18

Gulvvarme i stueplan er på gammeldags måde med en termostat på returen, der er ingen blandesløjfe.. i min garage hvor jeg kun skal have en 19 20 grader køre jeg med 35 grader i fremløb og der er ingen problem med at holde varmen, men det er jo også beton..

jeg mærker ikke volsomt varmen på 1 sal, selvom det er 40 til 45 grader der bliver sendt ud...

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 jan 2019 20:33

de 3 systemer er ikke kædet sammen vel? Altså hvordan fordeler du dit fremløb til 3 forskellige systemer, og jeg tænker lidt om alt det vand trækkes rundt og op korrekt .

Her har jeg lige fået nyt fyr, og noget at det der skete med min nye pumpe som kan køre AUTO, var at vand som røg frem til gulvvarme blev mindre og mere til radiatorer, lidt afhængigt af denne pumpe og hvor meget der blev kaldt på.
Så jeg tænker lidt om dine 3 systemer, belaster hinanden, så 2 af dem trækker mest varme, så når du skruer op til 45 på fremløb på første salen så kommer der lidt varme frem til toppen men det er slet ikke nok til at fremløb på 45 grader + returen fra gulvet mixes og kan holde en høj temp.
Jeg antager du måler de 45 grader på toppen af gulvvarmen ved flowmåler, hvor det er mixet med varme fra frem+retur som jo sker?

Jeg har elektronisk overvågning på temp på fremløb i gulvvarmen, som dog ikke elektronisk kan justeres men afslørede hurtigt at der var dette pumpe problem, og at gulvvarme blev koldere når radiatorer trak sin del.

Kan du for nogle timer slukke stue og garage, bare for at se om disse belaster dit fremløb til første sal?
Jeg håber din wavin temp måler vil se forskellen inden for nogle timer, eller du kan mærke det på retur røret, ved 45 grader, så må retur delen være rimelig varm at holde på røret fra første sal.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 jan 2019 20:40

Puha det aner jeg intet om da første sal og huset jo var lavet som det er idag, kun garagen er koblet på i min tid, og den er koblet på nede i kælderen mellem fremløb og retur til varmvands beholderen.. alt det andet aner jeg intet om...

jo de 45 grader er det temp måleren på manifolden viser.. jeg har som sagt sat både pumpen i kældern på fuld skrald og pumpen på 1 sal..

som sagt aner jeg ikke om de er kædet sammen på nogen måde, men de er vel alle koblet på samme linje som radiatoere osv.. jeg tror huset køre 1 strengs system, men aner det ikke..

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 jan 2019 20:50

thomas larsen skrev:
20 jan 2019 20:40
jo de 45 grader er det temp måleren på manifolden viser.. jeg har som sagt sat både pumpen i kældern på fuld skrald og pumpen på 1 sal..
At pumpen på første sals gulvvarme kører hurtigere er nok uden betydning for at du får 45 grader rundt, det blev vist forklaret før i denne tråd af Centi..

Den centrale pumpe er nok vigtig men hvordan du får 3 gulvvarme systemer sat på 1 streng er måske hele problemet, og at disse måske skulle sidde på 1 system som dækkede alle arealer? Det lyder da som om de er i kælderen og styres der.?

Hvis jeg med 1 streng har radiator og gulvvarme som påvirkes forskelligt afhængig af hvad de aftager, så må det være endnu mere vigtig når du har 3 systemer som trækker. Ved ikke men det lyder som noget der kræver evt. højere fremløbs temp?
Og så har du et 4. element , dine radiatorer på det samme. Som jeg nævnte, jeg så problemer med de AUTO pumper og en shunt på ved pillefyr som styrer genvinding og var den sat med for lavt fremløb, så gik gulvvarme død her.

Er det måske det , du ikke har prøvet? Har du hævet fremløbs temp på pillefyr?
Hvorfor skulle det hjælpe? Du får så en højere temp frem ved første sal's manifolden og blandesystemet får højere fremløbs temp + retur mixet og hæver så temp ud i gulvene, det må gøre en forskel.

Din stue etage påvirkes nok også, så må du skrue ned på termostaten, hvis det bliver for varmt, og det samme i garage, så du ikke spilder varmen.


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 jan 2019 20:59

Hmm forstår ikke helt hvad du mener, der går jo et rør ud fra fyret og et rør ind i fyret, det er jo frem og retur, den kan jo ikke deles op, de går jo så ud i huset til alle varme kilder, og der går jeg da ud fra det hele er koblet op på, men igen jeg aner det ikke da jeg jo ikke ved hvordan det er koblet på og hvordan det er trukket?

Mener du så jeg skal have en større pumpe på nede ved fyret?? er det den man kalder en centralvarme pumpe eller hvad mener du??

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 jan 2019 21:22

Jeg ved ikke om det er forkert, for du har jo flere gange bekræftet 45 grader fremløb på manifold, det er nok mere spørgsmål om hvordan disse fordeles og kredse til første salen. Er du sikker på at dine 45 grader er stabile, og de ikke svinger op og ned, som din måler nok ikke afslører, som noget elektronisk måling her, gør mere præcist. (bruger Danfoss LinkCC system) .

Jeg kan bare bekræfte at her, blev det næsten til en prioritering af streng 1 eller 2, altså radiator streng, eller gulvstreng, afhængig af deres behov for varme.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 jan 2019 21:23

Jeg burde jo ikke have det problem, for vis det andet trak varmen burde jeg vel ikke kunne få 45 grader herop og det kan jeg jo nemt. Så vis det var tilfældet burde jeg jo Kun kunne få mindre varme herop?

skrot1

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af skrot1 » 20 jan 2019 21:27

Mit råd er du ringer til en VVS, så kan i fysisk gennemgå dit system. Er nok bedre end alle de gætterier i 100 kommentarer:)

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 jan 2019 21:30

Det aner jeg ikke, røret er da håndvarmt at røre ved, og jeg har kaliberet mine temp målere i vand og der viser de begge 2 det samme, sammen med en anden måler, dem med noget væske indv, så den burde da være rimlig præsis. Mærker man på slangerne er de ikke lige så varm som vis man mærker hvor det kommer ind. Men alle slanger er lige varme i fremløb manifolden.. Og den infrarøde måler som er bygget ind i Wavin rumføleren viser en gulvtemp på 22 til 24 grader. Ved fremløb på 42 til 45 grader. Så jeg ved ikke hvad der er galt eller hvad jeg skal gøre


Besvar