Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 20:34

det gør den allerede.. der er 2 muligheder i fast tryk. høj og lav.. og den køre høj


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 20:37

hvordan kan det ændre på gulvtemp, jeg har ingen problem med at få varme derop selv og den køre auto adapt... og har 2 målere på min gulvvarme manifold. og den ene er 40 grader hvor den anden er 38 til 40 grader også.. så varmen kommer rundt????

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 20:40

Du nævner trægulv, du må da hurtigt mærke om du har 22 grader eller 28-30 grader. selv her med beton kan jeg godt mærke varmen hvor der er gulvvarme. Så selvom du måler 40 ved frem, kan du så mærke pex rør være lige så varme som dine 40 grader ?
Som jeg sagde, så kan jeg måle små 5 grader i forskel ved frem og retur på selve pex rør , sån cirka. Der er også en temp måler der, og den er også lige under 30 på retur som shunt trækker med sig tilbage i gulv systemet.

Nå, kan godt se jeg skrev plex rør :) Det er et handicap fra arbejde, når jeg arbejde med plex sider på papir.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 21:10

Ok mine målere var noget off har fået dem justeret ind nu så de passere inden for 1 grad. Har Ca 32 til 34 grader ind og 30 til 31 retur. Det samme på slanger +- 1 grad. Sikkert fordi den åbner og lukker for det varme vand. Termostaten til blandesløjfen står på 3,5 og burde vel svare til Ca 35 grader?

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 21:35

thomas larsen skrev:
20 dec 2018 21:10
Ok mine målere var noget off har fået dem justeret ind nu så de passere inden for 1 grad. Har Ca 32 til 34 grader ind og 30 til 31 retur. Det samme på slanger +- 1 grad. Sikkert fordi den åbner og lukker for det varme vand. Termostaten til blandesløjfen står på 3,5 og burde vel svare til Ca 35 grader?
Termostaten og dens temp blev jeg overrasket over, da jeg fik den auto-speed cirk. pumpe på, så kom der svingninger i hvor varmt det var på frem ved gulvvarme. Så jeg aner ikke mere hvad er 3,5, jeg troede det var 40 grader her sidste år med min bio18, som havde samme trin X pumpe som shunten i gulvvarme.
Lige nu, siger min danfoss app, 33,1 på gulvvarme frem. Det måler min laser temp måler så også lige ved siden af tempføler til den danfoss måler.

Det lyder ellers korrekt, 34 -> 30, cirka 4 grader i forskel, så har du mindre tab hos dig. Når du har pex rør målt, så kan det ikke være 22 ved gulv, så må den rum føler du bruger tage fejl, og du skal måske finde en lille julegave til dig selv :)
Nu spørger jeg så også lige, her er der få meter fra PEX rør ud til slanger i gulv, har du stort tab imellem gulve og gulvvarme anlæg? Er de isoleret?

Havde du laser måler?


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 21:42

Ja jeg har en lacermåler. Men hvordan får jeg den meste korrekte måling på mit fremløb og Retur, for temperaturen kan godt svinge alt efter hvor du måler på manifolden. Der er 1 dybde hul på både frem og retur. Den virker til at være i stål, hvor resten er i noget andet matriale. For det kan næsten. Svinge 1 til 2 grader om du måler på lommen til måleren kontra det andet matriale.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 21:44

Mit gulvvarme manifold sider i skunken og pex rør er koblet direkte på.. Så det er ikke fordi manifold sidder i stueplan og der så løber lange rør op til 1 sal.

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 21:54

thomas larsen skrev:
20 dec 2018 21:42
Ja jeg har en lacermåler. Men hvordan får jeg den meste korrekte måling på mit fremløb og Retur, for temperaturen kan godt svinge alt efter hvor du måler på manifolden.
Yep, havde samme problem, for laser delen er meget bred (en black&decker her), så jeg holder den helt op af pex rør ved nedløb på frem / under flowmåler. Så måler jeg under kreds/retur hvor pex kommer tilbage, og stadig helt op på midt af pex rør, der synes jeg den var tættest på, hvad 33 var frem lige efter shunt og hvor der normalt sad temp måler men nu en danfoss føler.

Så kan du jo også måle trægulv forskellige steder, OG du kan måske ligefrem se om der er fejl ;( For her er den stabil, hvis vi lige ignorerer ved udevægge. Billig fremgangs måde men de små forskelle må give en hint?

Jeg har da lige konstateret at den ene kreds som jeg har slukket har varme i frem, selvom jeg mener den er slukket, og gulv på den kreds er så 23-24 grader, så slet ikke som de andre men stadig ikke iskold som gulv uden gulvvarme her. Så jeg har da fundet en lille fejl, som har gået igen i flere år. Flow er her 0, så den burde være slukket men måske bare lidt cirkulation og temp hæves jo i gulv, som jeg også mener leder mig hen på , højere flow, højere temp hele vejen rundt.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen » 20 dec 2018 22:02

Du måler med den røde laver prik ikke?

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec » 20 dec 2018 22:05

thomas larsen skrev:
20 dec 2018 22:02
Du måler med den røde laver prik ikke?
? Den indstilling kender jeg så ikke :) Jeg finder den lige, her er punktet på laser en flad kage på 3-4cm.


Besvar