Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flow i gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Flow i gulvvarme

Indlæg af hindsgavl » 01 dec 2018 14:09

Jeg har i mange år været uvidende om regulering af flowet i mine 4 gulvvarme kredse. Jeg har flowregulator monteret på hver kreds, og har nu indstillet dem efter "husmandsmetode" så der er ens flow i hver kreds, da jeg bla har læst mig frem til dette her på forum.
Efter lidt mere undersøgelse finder jeg frem til et beregningsprogram, der fortæller mig at flowet skal være hhv. 72, 118, 170 og 320 lt/time.
Det lyder jo meget logisk, da der er stor forskel på antal m2, samt om der er klinker, linolium eller parket på betongulvet.

Dette munder ud i to spørgsmål:
1/ jeg er totalt forvirret over hvilken metode der er den rette til at indstille flowet? Husmands eller mere teknisk?
2/ beregningsprogrammet anbefaler fremløbstemperatur på omkring 44 grader, hvilket er godt 10 gr, mere end jeg kører med nu, af hensyn til trægulvets overfladetemperetur, der er omkring 26-27 grader.
Hvis jeg hæver med 10 grader, vil jeg vel også få problemer med alt for varmt trægulv?

Er der en kyndig der kan fortælle mig hvad der er op og ned i denne sag, så jeg kan få det indstillet så korrekt som muligt.

Mvh
Søren


skrot1

Re: Flow i gulvvarme

Indlæg af skrot1 » 01 dec 2018 14:59

Uden at være expert, vil jeg mene alle kredse skal balanceres ens, så skulle flowet i teorien være ens i alle kredse. Men som skrevet, er ikke expert. Den længste kreds skal vel være fuldt åben, de andre reguleres ind så flowet er ens.giver det mening?

skrot1

Re: Flow i gulvvarme

Indlæg af skrot1 » 01 dec 2018 15:03

Fremløbstemperatur ville jeg kun ha så højt at det lige akkurat kan dække varmebehovet, altså sådan pumpen kører tæt på 100% af tiden, det giver også god varmefordeling når der er stort flow, og mindst mulig temperatur.

hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Flow i gulvvarme

Indlæg af hindsgavl » 01 dec 2018 15:35

Yes det giver mening Skrot1. Tak for det.
Spørgsmålet var lidt mere nuanceret i forhold til Wavins beregningsprogram, der siger noget helt andet.

Synes jo det også giver mening at den største kreds skal have det "meste vand"

skrot1

Re: Flow i gulvvarme

Indlæg af skrot1 » 01 dec 2018 18:19

Modstanden i alle kredse må vist gerne være rimeligt ens, da vand finder den streng med mindst modstand, og hvis rørdimension er ens i alle kredse, så vil det være den korteste streng der får det største flow, som jeg forstår det. Derfor er flovmålere gode til at balancere med, for hvis de står ens i alle kredse, er flowet det samme i kredsene. Og hvis gulvarmeslanger ligger med samme antal meter pr. Kvm, så må varmeafgivelsen også være det samme pr kvm... rent teoretisk :) forudsat temperatur er den samme i alle kredse. Nå det blev en længere smøre. God aften


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Flow i gulvvarme

Indlæg af Zarge » 01 dec 2018 18:27

Har ingen erfaring med gulvvarme (desværre) men tænker lidt...
Eks 300ltr i timen gennem 50mtr slange må da gi en større afkøling (mindre slut temperatur) end samme mængde gennem en 10 mtr slange... Altså må temperatur forskellen fra den ene ende af gulvet til den anden blive større på det store gulv, hvis flowet er ens...?

skrot1

Re: Flow i gulvvarme

Indlæg af skrot1 » 01 dec 2018 18:41

Zarge skrev:
01 dec 2018 18:27
Har ingen erfaring med gulvvarme (desværre) men tænker lidt...
Eks 300ltr i timen gennem 50mtr slange må da gi en større afkøling (mindre slut temperatur) end samme mængde gennem en 10 mtr slange... Altså må temperatur forskellen fra den ene ende af gulvet til den anden blive større på det store gulv, hvis flowet er ens...?
Du har ret jeg vrøvler, der er ikke samme flow, der skal mindre vand igennem jo mindre kredsen er. Derfor skal modstanden helst være ens, som jeg forstår det. Har forstået det sådan, at længste streng skal åbnes helt, og derefter skal de efterfølgende kredse efter længde justeres til samme modstand... men vil sket ikke gøre mig til expert på området:)


Besvar