Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

wavin gulvvarme system

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

wavin gulvvarme system

Indlæg af thomas larsen » 11 nov 2018 19:49

Hej

Vil til og skifte mit nuværende pannex gulvarmesystem ud med et fra wavin, men ser jeg inde på vvs eksperten er der 3 forskellige rumfølere kit, nogle der kan forklare mig forskellen???

har disse 3 at vælge imellem..


1: Wavin AHC 9000 rumtermostat og telestat trådløs https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -466331324

Wavin AHC 9000 tråsløs rumtermostat og telestat m30
24 volt - M30 gevind

Kan ikke anvendes med AHC 8000 eller ældre systemer

adapter fra telestat til fordelerrør er med M30 gevind

2: Wavin AHC 9000 rumtermostat og telestat https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -466331334

Tilsluttes med ledning

Wavin AHC 9000 rumtermostat og telestat
Wavin fortrådet sæt indeholder:

1 stk. standart fortrådet rumtermostat med drejeknap
1 stk. wavin telestat.

3:Wavin ahc 9000 trådløs rumtermostat med infrarød sensor og telestat https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -466331344

Infrarød sensor med 24v telestat

Wavin AHC 9000 trådløs rumtermostat og telestat 24 volt til AHC 9000 gulvvarmeunit.
Kan ikke kombineres med AHC 8000 serien eller ældre systemer.

Termostaten viser temperaturen i rummet. Temperaturen ændres ved at dreje på rumtermostatens knap.
Last edited by 2 on thomas larsen; edited 11 times in total


pendec

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 19:59

Nogle link til vvs-eksperten vil måske gerne det lettere at få et overblik, eller måske bare link til deres billeder, hvis sådanne findes på siden?

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af thomas larsen » 11 nov 2018 20:04

Sådan

pendec

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 20:14

Den kan være svær, manual som de henviser til giver ikke meget hint udover den ene du peger på (infrared) målet temp på gulv og vurderer ud fra temp i rum, og så er det gulvvarme temp du melder tilbage, og ikke helt rum temp mener jeg, der findes andre anlæg hvor trådet måler ligger ned ved gulv, måske er det den "fortrådet" løsning der nævnes.

Den sidste måler bare rummet med trådløs termostat, og så er den også billigere.

Så den dyre er nok smarteste hvis du vil måle gulvvarme korrekt tilbage, for dette kan jo afhænge af beton/træ osv..

pendec

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 20:16

Jeg havde selv Pannex mange år tilbage, og det var den simple med rumtermostat 1 meter oppe i luften, så det var rumtemp der blev meldt tilbage, det fungerede bare ikke optimalt i mit hus, da stue og køkken går ud i et, og 3 kredse styrer det, så svært at regulere, og droppede det så til sidst.

Måske vender jeg tilbage nu , hvor mit fyr kan tænde/slukke selv :) Bio18 kunne ikke dengang, og så var jeg lidt begrænset, når pumpe og alle gulvkredse slukkede.


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af thomas larsen » 11 nov 2018 20:19

Det er på min 1 sal jeg vil have det skiftet ud, jeg har trægulv, og vil gerne have jeg kan se rum temp og der er wavin jo smart med display der viser, kontra det jeg har nu.. men hvilken vil fungere bedst her???

pendec

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 20:35

Hov, du har Bio18 :) Det glemte jeg. Altså som skrevet, fik jeg aldrig sænkning til 0 til at virke, har du haft held med det, ved det gamle pannex?

Altså hvis du har haft rumtermostater uden føler før på 1. sal, er det så ikke bare det du skal vælge? De har alle display men bruger ikke samme tech til at måle varme. Og klart, den nye infrared løsning er nok optimal men vil du betale de 200-250 ekstra, så er det vel også et spørgsmål om almindelig rum termostater ikke gjorde det godt nok?

Jeg er nogle gange med på alt tech, så jo, jeg ville nok købe de dyreste til 800kr+ :) Måler de så gulv og eller balancen mellem gulv og termostat så mener jeg gulvvarmen tæller med, det kan være vigtigt. Ved rumtermostater her, var problemet jo at den målte rum, og varme kunne jo være fra kreds ved siden af, så hjalp det jo ikke at slukke hvis gulvet ikke kørte, hvis man skulle holde balance i varmen.
Så det kan være godt at tænke om måden din varme kommer rundt.
Der siges jo ofte, at det er bedre at fordele varmen, end lade en trække hele belastningen, det kan jo være grunden til at du skal vælge den dyre, fremfor den billige model.

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af nasty » 12 nov 2018 15:58

Du skal have en wavin styrenhed AHC 9000 om du vælger med dispaly er et fedt

Wavin ahc 9000 trådløs rumtermostat med infrarød sensor og telestat. 466331344 den måler temp på gulvet
Wavin AHC 9000 rumtermostat og telestat trådløs 466331324 den måler på rum temp
begger er trådløs
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af thomas larsen » 12 nov 2018 17:50

men hvilken en skal man så vælge og hvorfor???

pendec

Re: wavin gulvvarme system

Indlæg af pendec » 12 nov 2018 19:57

Nyeste tek. er vel altid bedst men som udgangspunkt, så taler du trægulve og der er effekten jo hurtigere end med beton, så mon ikke en rum temp måler er nok, og du ikke behøver tænke på gulvtemp måling, da du jo næsten mærker det når du går på 30+ grader trægulv?

Så måske bare en simpel rumtemp måler til 570kr+ med display, og selvf. skal du købe styringen det er da også klart :)


Besvar