Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Åben ekspasionsrør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hans41
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 nov 2018 16:38

Åben ekspasionsrør

Indlæg af Hans41 » 08 nov 2018 16:56

Hej

Jeg har et spørgsmål, som I måske kan hjælpe mig med.

Da vi installerede et nyt oliefyr hos min mor, var der en gammel åben ekspansionsbeholder. Jeg kunne ikke komme helt ind til ekspasionbeholderen, uden at flå hele huset fra hinanden. Der gik 3 rør op til.

1. Ekspansionsrør fra fyr
2. Overløbet
3. Et rør fra returløbet.

Det rør der sad på returløbet, blev selvfølgelig proppet af på returrøret, men blev bare skåret af op til ekspansionsbeholderen.

Jeg er nu i tvivl om røret fra returløbet til den åbne ekspansionsbeholders funktion. Da jeg er bekendt med at man normalt ville køre et rør igennem beholderen for at undgå frost, også ville der være et rør fra fremløb og til retur. Men det var der jo ikke. Så skulle det sidde et andet ufremkommeligt sted, og der ville ha strømmet vand ud af det jeg skar over, da vi fyldte vand på anlægget...

Har jeg taget fejl, og gemmer der sig et rør mere? Eller kan et enkelt rør fra returen have en frostsikrende funktion på ekspansionsbeholderen.

På forhånd tak
Mvh Hans


Hans41
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 nov 2018 16:38

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af Hans41 » 08 nov 2018 22:46

Og er det rigtigt, at den gamle renselem i skorsten skal mures til, når man kører et balanceret aftræk igennem den....

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af MichaelK » 09 nov 2018 07:33

Hejsa

2 spørgsmål.

1.) Er den åbne ekspansionsbeholder taget ud af brug?
2.) Hvorfor mure renselemmen til? -Skorstenen skal vel stadig renses?

Ja, det var faktisk 3 spørgsmål icon_cheesygrin.gif



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Hans41
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 nov 2018 16:38

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af Hans41 » 09 nov 2018 09:48

Tak for dit svar

1. Ja den gamle er taget helt ud af brug
2. Fordi, der nu kører et plastrør i skorstenen, og udenom trækker den frisk luft ind i fyret. Der er renselem i det nye plastrør. Men jeg har ikke noget problem med at den er der, det bare, hvad siger reglerne... men har spurgt en anden, som siger at det er skortsensfejerens afgørelse

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af MichaelK » 10 nov 2018 00:12

Hejsa


Ad 1.)
Så tror Jeg ikke Du skal være bekymret? Som Du selv konstatere, så ville der jo strømme vand
ud af systemet, hvis Du havde glemt at proppe noget af?

Ad 2.)
Det er skorstensfejeren, der bestemmer om renselemmen kan mureres til? Du kan bare vente
til næste besøg, eller bare ringe til ham? Det kan endda være, at han kan svare Dig over tlf.?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


pendec

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 10:32

Da jeg lukkede brugen af min brændeovn i nogle år, skulle røgrørs hullet mures til men renselem på siden forblev åben iflg. fejers vejledning, så var det ok.

Jeg havde kun 1 rør til min ekspansion, og så overløb (som slange), skal der være retur på? Er det ikke et tryk den skal skabe, kan man det med gennemløb?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af MichaelK » 10 nov 2018 16:48

pendec skrev:
10 nov 2018 10:32
Da jeg lukkede brugen af min brændeovn i nogle år, skulle røgrørs hullet mures til men renselem på siden forblev åben iflg. fejers vejledning, så var det ok.

Jeg havde kun 1 rør til min ekspansion, og så overløb (som slange), skal der være retur på? Er det ikke et tryk den skal skabe, kan man det med gennemløb?
Ja, Jeg mener også at vide, åben ekspansion mest består af et stigerør op til beholderen, og
et overløbsrør ned til et gulvafløb. Trykket i systemet skabes jo af den vandsøjle, der hviler
i stigerøret, samt vandet i beholderen.

Man har, her i forummet, tidligere snakket om en "varmelås", der skal forhindre varmt vand
fra varmekredsen, i at stige op i beholderen. Simpelhen for at undgå varmetab ad denne vej.
Men den har ikke noget med frostsikring af beholderen at gøre.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af pelle » 10 nov 2018 17:30

Når der nu er sat oliefyr op er der sikkert lavet tryk eks og sikkerhedsventil.. eller hva ? Så, er det da bare med at få kappet tilslutningerne til den åbne eks.. Og nej der er såmænd ikke mere tryk ud til den åbne eks end den atmosfæriske tryk.. Dvs hvis der feks. fra bunden af anlægget til top af vandsøjlen er 3 meter vil der være et tryk på 0.3 bar i bund af anlæg. En bar er 10 meter vandsøjle..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af MichaelK » 10 nov 2018 18:02

Du Pelle... bare lige så Vi ved, hvor Vi har hinanden.... icon_cheesygrin.gif

Jeg påstår ikke at der er mere tryk i en åben ekspansion, end det tryk der skabes af
den vandsøjlen, der igen defineres af hvor højt ekspansionsbeholderen er monteret.

Jeg har så lige Googlet åben ekspansion, og fundet en TwinHeat vejledning, der viser
en åben ekspansionsbeholder med frostsikring. Diagrammet fremgår af denne PDF fil
på side 8. https://twinheat.dk/media/1039/installation-mcs-20.pdf

Af det diagram fremgår det, at frostsikringen består i at skabe cirkulation gennem
beholderen via stigerøret og et rør med en termostatisk returventil. I dette tilfælde
vil der jo være 3 rør til beholderen. Stigerør, overløb, og et rør til varmecirkulation.
Røret til varmecirkulation er sikkert det rør, som trådstarter benævner som returløbet?

Diagrammet viser også, at fremløbet til frostsikringen sikkert er lavet som en afgang
fra stigerøret, helt oppe ved ekspansionsbeholderen. Af samme årsag har man ikke
kunne se det da beholderen blev taget ud af brug. Der er altså kun de 3 rør, som man
allerede har kappet :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Hans41
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 nov 2018 16:38

Re: Åben ekspasionsrør

Indlæg af Hans41 » 11 nov 2018 00:18

Super, tak for jeres input, om end noget af det fløj lidt over mit hoved. Nu har jeg dog proppet det 3. rør af, også oppe fra den gamle ekspansionsbeholder, så det ikke står åbent. Bare for en sikkerheds skyld.

Nu kører min mor jo sjældent med radiatorvarme fra oliefyret andet end når det er super koldt og når der er andre rum i huset, der kræver opvarmning. Så det er primært opvarmning af brugsvand der bruges. Så jeg har sat indstillingen til opvarmning af brugsvand uden varme. Og sat den til at køre fra 6-11. Men kom i tanke om, om det er det mest optimale i forhold til energi forbrug. Brugsvandstemperaturen i beholderen falder jo over dagen, også opvarmer den det hele igen om morgenen... jeg mener at temperaturen på brugsvandet er sat til 51° hvad mener I om det...


Besvar