Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ombygning af anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Gregersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10 jul 2017 19:52
Mit fyr: KSM - 325-18
Areal: 210
Brændsel: Piller og fastbrændsel
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ombygning af anlæg

Indlæg af Gregersen » 23 okt 2018 11:40

Vi overtog et hus for 1,5 år siden, og synes egentlig det sluger lige rigeligt med piller.
Første sommer vi havde huset, kørte pillefyret hele sommeren, og det slugte ca 160kg for en uge, kun for varmt vand og gulvvarme i badeværelset.
I år har jeg startet fyret op om morgen, og konen slukkede det det op af formiddagen (barsel), håndklædetører har jeg ikke tændt i sommers. Der ligger forbruget på ca 50 kg i ugen.
Har købt en anden styrring som kan trække en el-tænding og køre ur-styring samt tænd og sluk af cirkulationspumpe, det bliver monteret næste forår.

Der er en Alpha plus 25-40-180 i fyrrummet og en UPS 25-40-180 i huset, og der er ca 35 meter mellem fyr og kælder hvor vvb samt cirkulationspumpe er monteret.

Kan se at cirkulationspumpe i huset er sat på max, (vi havde ingen problemer med varme sidste år, vi brugte dog ikke 1 sal, men der var varme på).
Kan jeg med fordel nøjes med en ny større pumpe ved fyret, eller skal jeg beholde begge to, og sætte en timer til den i huset? Så jeg ikke hiver varmen ud af kedel og VVB, når fyr ikke kører.

Der er ingen dyklommer monteret nogen steder, men hvad jeg kan måle på røret, så er der ikke mange grader forskel på frem og retur på huset, tænker det er vvb det bare lige suser igennem, da der ingen ventil er på den. Overvejer at sætte en ny op næste år, da den er fra 2000, og der er ikke lavet kontraventil eller sikkerhedsventil på ferskvandssiden, og på fjernvarmesiden er der som sagt ikke nogen ventil til at styre temp, så det hele skal laves om.

Radiator og det gulvvarme i baggang har jeg ingen ide om hvordan det er lavet, men der sidder en termostat i baggang til gulvvarmen.

Nogen som har nogle andre ting jeg kan gøre, for at spare på pillerne?
Vedhæftede filer
Scan 1.pdf
(506.68 KiB) Downloadet 157 gange


akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af akrag » 26 okt 2018 07:42

Jeg ville nok sætte en akkumuleringstank op......minimum 2000 L :)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af Hjemme teori » 26 okt 2018 08:12

Jeg tror ikke du sparer noget ved en akkumuleringstank.

Men jokeren er jo lidt at du mener der er et stort spild et sted og hvis det er korrekt, skal det jo findes. Rørisolering kan være rigtig godt, men de er lidt svært at udtale sig om når man ikke kan se det.

Men hvad er fyret for et? gamle kedler kan have en enormt tomgangstab og hvis det hjælper meget at slukke fyret det meste af dagen kunne det jo snildt være tilfældet.Og er der meget varmt i fyrrummet bekræftes dette, men det kan også ryge ud gennem skorstenen.
Mvh. Sophus

Gregersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10 jul 2017 19:52
Mit fyr: KSM - 325-18
Areal: 210
Brændsel: Piller og fastbrændsel
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af Gregersen » 27 okt 2018 11:01

Har lige isoleret rørene i kælderen hvor, hvor frem og retur kommer fra fyr, og hvor vvb og blandesløjfe til gulvvarme er.

Det er et ældre KSM 325-18, så jo den har et stort tomgangsforbrug. Også derfor jeg tænker at det ville være en ide med ur styring og eltænding til sommer og overgangsmånederne.

Men kunne godt tænke mig om finde ud af om man kan beregne ud fra de nuværende pumper, om de kan erstattes af en enkelt ved fyret, for bare den gamle UPS 25-40-180 sluger jo 80 w i trin 3. for træls at købe to nye, hvis jeg kan nøjes med en ny :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af pelle » 27 okt 2018 11:31

Prøv at fjern pumpe 2. Du burde også overveje lukket eks. Tror ikke det er helt lovlig med åben eks over stuehuset så langt fra kedel. Jeg ville sætte lukket eks på returen lige inden kedel. fjerne åben eks. og sætte pumpe 1 op på fremløb mellem kedel og shunt. Det skal kunne klares med en pumpe.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Gregersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10 jul 2017 19:52
Mit fyr: KSM - 325-18
Areal: 210
Brændsel: Piller og fastbrændsel
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af Gregersen » 27 okt 2018 12:54

I sommers slukkede heg bare pumpen i huset, og der var flow nok til at varme vvb.

Hmm ja ved heller ikke om det er lovligt med den ekspnsion i huset. Men den kedel kan også bruges til brændefyring, så ved ikke om det kan laves som lukket eks. For det kunne være rart med lukket :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af pelle » 27 okt 2018 15:05

Du kan jo prøve bare at slukke pumpe nr 2 nu.. Hvis du så også tjekker om der er en sikkerheds ventil ved kedlen, så lad det være som det er.Du kan kontakte mig på pb hvis du kan bruge en avtb ventil med løs føler til din vvb. Ingen grund til at vandet fiser lige igennem den hele tiden. Bare det at du får sådan en ventil på, kan gøre at du sagtens kan nøjes med 1 pumpe.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af HR LUCCA » 27 okt 2018 21:03

Jeg ville foreslå dig og købe et nyt fyr :wink: det gør måske lidt ond og høre :cry: , men jeg vil tro du kan finde et nyt for 30-40 tusinde plus opsætning , også kan du trække arbejdsløn og co2 tilskud fra , så får du et fyr der kan alt det du ønsker .
Får du et fyr der har ur styring og varmvandspriotering vil jeg tro dit forbrug om sommeren falder til 3-4 kilo i døgnet om sommeren til varmt vand og en stor besparelse forår og efterår .
Har set at MGM har tilbud på et MGM EASY 15 pillefyr til , intro pris incl montage fra 24.000,- det plejer og være et godt fyr , det har dog et lille magasin efter min mening .
Vil tro du på ganske få år har sparet så mange piller så fyret er betalt :wink:
Jeg har selv et lidt ældre Scotte med rumtermostat og varmtvandsprioritering og bruger mellem 1.5 til 2.5 kg piller pr dag om sommeren så er sikker på du kan spare mange piller og mindre arbejde :)

Gregersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10 jul 2017 19:52
Mit fyr: KSM - 325-18
Areal: 210
Brændsel: Piller og fastbrændsel
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af Gregersen » 27 okt 2018 22:51

Til Pelle, der sidder ikke en sikkerhedsventil ved fyret, måske det var noget man skulle have investeret i.

Og tik HR LUCCA, har styringen til min gamle KSM, der kan urstyring og el tænding, den kan også VVB prio men der er 35 meter mellem VVB og fyr, så kan/gider ikke trække kabler. Men tænker heller ikke det er noget jeg vil have, har måske ikke helt set fidusen i det?
Håber min gamle KSM kan blive nogenlunde økonomisk, for den har jo ok virkningsgrad ved høj last, det er jo kun det skide tomgang og dellast den smider det hele ud i skorstenen :).
Hvis jeg skulle have nyt fyr, så blev det nok et windhager med sug, og det fåes næppe til 24.000

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ombygning af anlæg

Indlæg af HR LUCCA » 27 okt 2018 23:10

Ja det er ved lav og del last der er noget og spare , måske det kan svare sig og sætte en combi VVB op og slukke fyret om sommeren .
Hvis du bruger 200 kg om sommeren + strøm til pumper , ca 400 kr pr mdr er jeg sikker på det kan svarer sig :wink:
Og kan oplyse dig at der er noget og spare ved de ting , efter jeg monterede rumtermostat er mit forbrug faldet ca 500 kg icon_cheesygrin.gif det syntes jeg er til og føle på :wink:og det er forår og efterår de spares , nu stopper fyret når temp er opnået i huset og ikke når fyret har nået sin max temp , og hvis temp i huset stadig er ok når kedeltemp er faldet starter det ikke op igen til ingens verdens nytte :wink:


Besvar