Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af nyt fyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 26 aug 2018 18:34

Hej

Jeg har købt et nyt fyr hvor der er vejrkompensening og andet tilbehør med.
Jeg har et spørgsmål til selve tilslutningen hvor jeg har tegnet et lille diagram (jeg undskylder hvis jeg har brugt de forkerte symboler så jeg har skrevet tekst til :) )

Jeg tænker at jeg skal have en shuntventil så jeg kan holde en god temperatur på kedelens retur så der ikke sker nogen kondensering. Men hvordan ser det ud i forhold til vejrkompenseringen i det diagram jeg har tegnet ? :|
Vedhæftede filer
opsætning‎- Billeder.jpg


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af Hjemme teori » 26 aug 2018 21:16

Den virker ikke!

Du mangler en pumpe, ellers kommer der ikke flow på huskredsen, da vejrkompenseringen ikke får noget returvand.

Så du skal have en pumpe på huskredsen eller på returen fra hus og til vejrkompenseringsventilen.
Mvh. Sophus

JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 26 aug 2018 21:45

Hjemme teori skrev:
26 aug 2018 21:16
Den virker ikke!

Du mangler en pumpe, ellers kommer der ikke flow på huskredsen, da vejrkompenseringen ikke får noget returvand.

Så du skal have en pumpe på huskredsen eller på returen fra hus og til vejrkompenseringsventilen.
Det kan jeg da egentlig godt se nu du siger det :/
Er der nogen måde hvor jeg kan nøjes med en pumpe ?

JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 26 aug 2018 21:59

Hvad med den her ? :|
Vedhæftede filer
opsætning.jpg

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af Hjemme teori » 26 aug 2018 23:09

Så kommer der ikke vand gennem din fyrshunt!

Så du skal spørge dig selv. Har jeg et rørtab der berettiger en vejrkompenserings ventil. Hvis ja, er der også råd til en pumpe mere.
Strømforbruget vil teoretisk ikke være større med 2 pumper.
Praktisk lidt større, da begge pumper nok taber en lille smule ved at være der og så også fordi der skal flyttes mere vand, når fremløbet efter vejrkompenseringsventilen er koldere.
Mvh. Sophus


JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 27 aug 2018 02:21

Hjemme teori skrev:
26 aug 2018 23:09
Så kommer der ikke vand gennem din fyrshunt!

Så du skal spørge dig selv. Har jeg et rørtab der berettiger en vejrkompenserings ventil. Hvis ja, er der også råd til en pumpe mere.
Strømforbruget vil teoretisk ikke være større med 2 pumper.
Praktisk lidt større, da begge pumper nok taber en lille smule ved at være der og så også fordi der skal flyttes mere vand, når fremløbet efter vejrkompenseringsventilen er koldere.
Fyrrummet er i en anden bygning en huset, mit gæt er ca 15-20 meter rør inden det kommer ind i huset hvor alle kredse er gulvvarme som der sidder gulvvarme shunt på.. de 15 til 20 meter giver det vejrkompenseringen en betydning ?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af Hjemme teori » 27 aug 2018 05:49

Ja med 15-20 meter rørtab, selv med god isolering, vil vejrkompenseringen formentlig tjene sig hurtigt hjem.
Så det giver god mening, men du skal have 2 pumper.
Mvh. Sophus

JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 27 aug 2018 07:42

Hjemme teori skrev:
27 aug 2018 05:49
Ja med 15-20 meter rørtab, selv med god isolering, vil vejrkompenseringen formentlig tjene sig hurtigt hjem.
Så det giver god mening, men du skal have 2 pumper.
Ok, hvis det er sådan det er så er det sådan det er :) det er heller ikke fordi jeg er for nærrig til at købe en pumpe mere, har den endda liggende som der er på vedhæftet billede, det er mere energi og miljø jeg tænker på hvis man kan gøre noget :)

Hvordan ser vedhæftet billede ud nu ? vil det virke?

og sådan for nysgerrighedens skyld, nu arbejder jeg med el hver dag og ikke vand så kan du forklare mig lidt om teorien med rørtabet og vejrkompenseringen ? :?
Vedhæftede filer
opsætning.png

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af Hjemme teori » 27 aug 2018 07:54

Det vil virke, men efter min overbevisning ikke optimalt.
Jeg ville sætte den ene pumpe, som på din første tegning. og den anden på huskredsen som på den sidste. Pumpe 2 kan også sidde på den kolde retur op til vejrkompenseringen, så er du sikker på den ikke suger på kedlen og herved begrænser flowet til kedelshunten.
NBE har også et par tegninger af hvordan de ville lave det med deres vejrkompensering, som nok kan findes på deres hjemmeside og måske også i manualen.

Ja rørtabet er jo nemt hvis det er feks løgstør rør. Så finder du specifikationerne. Og herefter kan du udregne rørtabet på dine rør ved at gange længden med tabet ved givne temperatur forskelle. Jeg vil tro at hvis de ligger i jorden (temperatur 7 grader) og du sænker fremløbet fra 70 til 35, falder rørtabet til ca en 1/4.
Mvh. Sophus

JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 27 aug 2018 08:36

Hjemme teori skrev:
27 aug 2018 07:54
Det vil virke, men efter min overbevisning ikke optimalt.
Jeg ville sætte den ene pumpe, som på din første tegning. og den anden på huskredsen som på den sidste. Pumpe 2 kan også sidde på den kolde retur op til vejrkompenseringen, så er du sikker på den ikke suger på kedlen og herved begrænser flowet til kedelshunten.
NBE har også et par tegninger af hvordan de ville lave det med deres vejrkompensering, som nok kan findes på deres hjemmeside og måske også i manualen.

Ja rørtabet er jo nemt hvis det er feks løgstør rør. Så finder du specifikationerne. Og herefter kan du udregne rørtabet på dine rør ved at gange længden med tabet ved givne temperatur forskelle. Jeg vil tro at hvis de ligger i jorden (temperatur 7 grader) og du sænker fremløbet fra 70 til 35, falder rørtabet til ca en 1/4.
Så vi er ude i det her med kontraventil der hvor jeg har skrevet spøgsmålstegn eller at pumpen skal flyttes på den kolde retur til vejrkompenseringen som du nævner ?
Sådan to pumper der sidder i serie, kan de ikke laver "numre" med hinanden så den ene ikke kan finde ud af hvad effekt den skal køre med så det rent faktisk er bedre at flytte pumpe 2 til den kolde retur ?

Jeg har set på NBE hjemmeside, den giver faktisk et godt udgangspunkt :)
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-08-27 at 08.31.45.png


Besvar