Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af nyt fyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af Hjemme teori » 27 aug 2018 09:57

Som udgangspunkt, kan jeg ikke se at der skulle være behov for kontraventiler. Dem bruger du hvis dit flow kan være "anderledes". Altså feks kedelpumpe køre uden vejrkompensering eller omvendt. I et stabilt system ville du jo ikke få noget vand igennem kontraventilen, den rigtige vej, hvis vandet heller vil den modsatte vej. Og hvis det sker, har du ikke varme på.
Mvh. Sophus


JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 27 aug 2018 10:48

Hjemme teori skrev:
27 aug 2018 09:57
Som udgangspunkt, kan jeg ikke se at der skulle være behov for kontraventiler. Dem bruger du hvis dit flow kan være "anderledes". Altså feks kedelpumpe køre uden vejrkompensering eller omvendt. I et stabilt system ville du jo ikke få noget vand igennem kontraventilen, den rigtige vej, hvis vandet heller vil den modsatte vej. Og hvis det sker, har du ikke varme på.
det giver selvfølgelig også rigtig god mening :)
vil det sige at slutresultatet vil du tegne sådan her?
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-08-27 at 10.45.52.png

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af Hjemme teori » 27 aug 2018 10:55

Om den sidder der eller på fremløbet til huset gør ingen forskel, andet end evt. tomgangstab.
Personligt, ville jeg sætte den lige før vejrkompenseringsventilen.
Og er der forskel på pumperne, ville jeg sætte den stærkeste på kedlen.
Mvh. Sophus

JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 27 aug 2018 11:06

Hjemme teori skrev:
27 aug 2018 10:55
Om den sidder der eller på fremløbet til huset gør ingen forskel, andet end evt. tomgangstab.
Personligt, ville jeg sætte den lige før vejrkompenseringsventilen.
Og er der forskel på pumperne, ville jeg sætte den stærkeste på kedlen.
jeg går ud fra du mener sådan her ?
Men så kan pumpen da også trække vand fra kedlens retur, kan den ik ?
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-08-27 at 11.05.36.png

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af Hjemme teori » 27 aug 2018 12:43

det kan du godt tænke og ser også sådan ud.

Men pumper den en liter vand ind til huset, kommer denne også retur fra huset, så rent praktisk, kan det ikke lade sig gøre, medmindre kedelpumpen er stoppet. For i det tilfælde, kan fyr/fyrshunt være den korteste vej retur til pumpen. Men det behøver du ikke kontraventiler for. For i det tilfælde at fyrpumpen dør, virker setuppet ikke alligevel.

Det jeg har hørt om kan være at pumperne ikke rigtig kan enes og den ene pumper for kraftigt, eller at gulvvarmen suger eller vejrkompenseringen har en ujævn regulering, så det hele står og pulser. Så tingen skal være veldimensioneret, og pumperne stillet rigtigt, samt ventilen skal kunne regulere korrekt.

Men disse problemer må du kunne søge på, for det synes jeg at have se mere en en gang herinde
Mvh. Sophus


JackM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13 aug 2018 21:02

Re: Tilslutning af nyt fyr

Indlæg af JackM » 27 aug 2018 14:28

Hjemme teori skrev:
27 aug 2018 12:43
det kan du godt tænke og ser også sådan ud.

Men pumper den en liter vand ind til huset, kommer denne også retur fra huset, så rent praktisk, kan det ikke lade sig gøre, medmindre kedelpumpen er stoppet. For i det tilfælde, kan fyr/fyrshunt være den korteste vej retur til pumpen. Men det behøver du ikke kontraventiler for. For i det tilfælde at fyrpumpen dør, virker setuppet ikke alligevel.

Det jeg har hørt om kan være at pumperne ikke rigtig kan enes og den ene pumper for kraftigt, eller at gulvvarmen suger eller vejrkompenseringen har en ujævn regulering, så det hele står og pulser. Så tingen skal være veldimensioneret, og pumperne stillet rigtigt, samt ventilen skal kunne regulere korrekt.

Men disse problemer må du kunne søge på, for det synes jeg at have se mere en en gang herinde
Super, det giver en rigtig god mening det du forklare, jeg laver det som på sidste tegning og sætter alpha3 25-60 ved kedlen og alpha3 15-40 på den kolde retur ved vejrkompenseringen.

Det med pumper der ikke kan enes så jeg hjemme ved en kammarat, måden vi løste det på var at sætte den ene på fast flow og den anden på auto.. begge stod på auto og de kunne ikke finde ud af hvor de skulle være rent effekt gætter jeg på :) det var dog et helt andet setup end det jeg har gang i her så det kan nok ikke sammenlignes


Besvar