Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

indlagt gulvvarme - ikke i brug

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
LHedevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 apr 2018 20:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

indlagt gulvvarme - ikke i brug

Indlæg af LHedevang » 08 apr 2018 20:56

Hej.

Jeg kigger på hus og er kommet frem til et ældre landsted, hvor en GDS har lagt gulvvarme med PEX rør. Disse har dog aldrig været sat til nogen form for varmeinstallation endnu og angiveligt heller ikke trykprøvet.

Ved køb vil jeg gerne sikre mig at det er anlagt korrekt og selvfølgelig tæt, kan man få det trykprøvet med varmt vand og dernæst få taget billeder med termografisk kamera?

Mvh
Hedevang


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: indlagt gulvvarme - ikke i brug

Indlæg af Rakjaer » 09 apr 2018 08:23

Termografisk kamera vil ikke vise dig noget som helst.

Trykprøvning med vand er en fin ide. Du kan jo måle hvor meget vand der hældes i, og på den måde få en ide om længden på rørerne.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: indlagt gulvvarme - ikke i brug

Indlæg af BWJ » 09 apr 2018 20:38

LHedevang skrev:
08 apr 2018 20:56
Hej.

Jeg kigger på hus og er kommet frem til et ældre landsted, hvor en GDS har lagt gulvvarme med PEX rør. Disse har dog aldrig været sat til nogen form for varmeinstallation endnu og angiveligt heller ikke trykprøvet.

Ved køb vil jeg gerne sikre mig at det er anlagt korrekt og selvfølgelig tæt, kan man få det trykprøvet med varmt vand og dernæst få taget billeder med termografisk kamera?

Mvh
Hedevang
Du kan sagtens finde/ se varmeslangerne med infrarød, det har vi gjort flere gange.
Det bedste er at sætte en lille vandvarmer på og lade vandet cirkulere et par timer før.
eksempel: http://www.termo-service.dk/bygnings-te ... -gulvvarme
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: indlagt gulvvarme - ikke i brug

Indlæg af Nkjessen » 09 apr 2018 22:48

LHedevang skrev:
08 apr 2018 20:56
Hej.

Jeg kigger på hus og er kommet frem til et ældre landsted, hvor en GDS har lagt gulvvarme med PEX rør. Disse har dog aldrig været sat til nogen form for varmeinstallation endnu og angiveligt heller ikke trykprøvet.

Ved køb vil jeg gerne sikre mig at det er anlagt korrekt og selvfølgelig tæt, kan man få det trykprøvet med varmt vand og dernæst få taget billeder med termografisk kamera?

Mvh
Hedevang
Hej Hedevig.
Angående trykprøvning.
Varmt vand og infrarød er en god idé.
Jeg ville dog starte med koldt vand. Sætte tryk på og se på trykmåler om trykket falder efter et par timer.
Begrundelse. Visse samlinger kan være tætte når de er varme, men utætte når de er kolde. Jeg har selv en af slagsen.
Mvh Niels
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.


Besvar