Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedel Effekt / Brænder Effekt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
slarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 feb 2008 18:50
Mit fyr: OT-28
Areal: 170
Brændsel: Træ + Piller
Geografisk sted: Midt Sjælland

Kedel Effekt / Brænder Effekt

Indlæg af slarsen » 29 mar 2008 13:29

Det nye kedel direktiv DS 303-5 som træder i kraft d 1-6-2008 er bl.a. omtalt på Teknologisk hjemmeside: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... edning.htm

Her vises bl.a. et diagram over kedlernes klasse krav. Men akse inddelingen er logaritmisk, og det er ikke lige for almindelige mennesker … Derfor har jeg lavet mit eget, da jeg gerne vil ind og se nærmere på hvad der sker omkring de effekter som bruges til normalt hus opvarmning.

Samme sted kan man i øvrigt indtaste sin varmeforbrug (liter olie) og få en fornemmelse af hvor stor ens kedel bør være. http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp

Her er så det ”originale” diagram. Det er lavet i Excel og første værdi er aflæst, resten er beregnede værdier. Derved kan jeg zoome ind på akserne som jeg har lyst til.

De 2 kurver ligner til god forveksling de originale kurver. Den aflæste værdi ved 1 kW kan dog have en vis usikkerhed. Men nu kommer så det interessante, hvordan ser kurven ud omkring de værdier vi alm. menneske arbejder ved ?

Her bliver det lidt sjovt, det som man tror er en ret linie er nu noget helt andet. Hvordan EU er kommet frem til kurverne aner jeg ikke, men de viser tydeligt at det er umuligt at få gode virkningsgrader under 10 kW, og ved endnu lavere effekter så går det bare stærkt ned af bakke !!

Konklusion: Energieffekter på 1-3 kW er svær at lave med god virkningsgrad. Det er dog nemt nok at få en Klasse A mærkning, men det bruger jeg jo ikke færre piller af…. Et eller andet gør bare at man ikke opnår gode virkningsgrader ved lave effekter.

Men det kunne jo være at kedlen er for stor i forhold til den ind fyrede effekt. Derved bliver spildvarmen forårsaget af låger, afgangs rør, isolering osv. nu en mere betydende faktor.

Omvendt så er det jo heller ikke smart at sætte en 100 kW brænder på en 50 cm dyb Salmander kedel. Det skal jo noget ilt (luft) til at afgive 100 kW, og luftmængden vil ræse igennem kedlen uden chance for at afsætte varmen.

Ny Konklusion: Kedlen kan også blive for lille !!! (eller brænderen for stor)

Det godt nok en lang indledning, men nu nærmer vi os spørgsmålet … først dog lige lidt info omkring mit fyr.

Jeg er den glade ejer af en meget gammel (næsten 30 år) OT-28 kedel fra verdens firmaet Baxi / HS Tarm. Det morsomme er jo at kedlen faktisk er DS 303-5 godkendt !!!

Nå men Baxi har i tidernes morgen ment at brændkammeret kan yde fra 11 til 21 kW. Jeg spekulere så hvordan disse tal er fremkommet, men det må jo nok være noget med at fyret trods alt skal være rimelig effektivt. Eller hvad ?

Hvis det er ydergrænserne for en rimelig virkningsgrad, hvor er fyret så mest effektivt ?

Man skulle jo tro at 16 kW ville være et godt bud, da dette tal jo ligger i midten. Men hvorfor knalder Baxi så en 22 kW brænder på kedlen ? ( Teknologisk har jo således også kun målt 86,2 % i virkningsgrad)

Nu er jeg så heldig at Teknologisk også har målt på storebroderen OT35. De 2 fyr er stort set identiske, men OT35 har lidt større brændeflader. Her er brændkammerets ydelse derfor lidt større fra 15 til ca. 35 kW. Altså en kedel til en lidt større brænder ??? ACH - NEJ det går den gale vej, virkningsgraden falder nu til 85,3 %.

Dette kan nu skyldes en større låge, og ekstra renselem som ikke er lige så godt isoleret som på lillebroderen.

Hmm måske man så skal prøve at ramme min. effekten for kedlen, for max effekten på brænderen…

Nå men er der nogen der ved noget om dette ?

for jeg kan tilsyneladende ikke resonere mig til noget som helst fornuftigt her. Det skal måske lige nævnes at mit hus er nomineret til 2150 l olie, hvilket kræver en kedel på 6-10 kW.

MVH Søren


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Kedel Effekt / Brænder Effekt

Indlæg af BFE » 29 mar 2008 15:38

Det var godt nok meget filosofi på en lørdag.
Det er ikke helt klart hvor du vil hen med dine tanker, men gætter på, du vil montere en pillebrænder på kedlen?
Uanset dine betænkninger vedrørende virkningsgrad, skal du jo kun bruge den størrelse brænder der svarer til dit varmebehov og det giver du selv svaret på.
Hvis du skal igang alligevel, tror jeg nok jeg ville vælge, at købe en ny kedel også (en Woody Opop H418 fåes fra ca 7.000).
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

slarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 feb 2008 18:50
Mit fyr: OT-28
Areal: 170
Brændsel: Træ + Piller
Geografisk sted: Midt Sjælland

Re: Kedel Effekt / Brænder Effekt

Indlæg af slarsen » 29 mar 2008 19:12

He he, ja hvor vil jeg hen. Det jeg egentlig tænkte på var om der er et optimum for bedste virkningsgrad for kedlen alene !

Man kan jo altid trille lidt på luft og mængde og derved få den bedste virkningsgrad. Men er det så brænderen du optimere, eller er det tilpasning til kedlen ?

Da det egentlig nok er begge dele, så var det jo rart at have et bedste bud på effekten til brænderen ud fra den kedel man nu engang har fra start.

Jeg er allerede kørende med piller ( 7’ende uge, så jeg har stor erfaring…) Så snart jeg har bålet de sidste 200 kg piller af, så laver jeg et lille indlæg omkring anlægget. Det kører indtil nu perfekt og jeg kan slet ikke genkende de ”negative” indlæg omkring OT-28 kedlen som jeg har set hist og pist.

MVH Søren

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Kedel Effekt / Brænder Effekt

Indlæg af Fyrteknik » 30 mar 2008 15:44

Jeg kender en som køre BIO 18 på en OT 28 kedel og det er han vældig tilfreds med.

Hvilken brænder bruger du ?

Du skriver at OT 28 kedlen er godkendt efter EN 303-5, hvor har du det fra ?
Den er ikke godkendt til fastbrændsel eller olie efter de nye regler.

Se side 3.

http://www.baxi.dk/commFiles/Info/attac ... _28&35.pdf
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

slarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 feb 2008 18:50
Mit fyr: OT-28
Areal: 170
Brændsel: Træ + Piller
Geografisk sted: Midt Sjælland

Re: Kedel Effekt / Brænder Effekt

Indlæg af slarsen » 30 mar 2008 21:14

Hej Pihl.

Jamen du har næsten selv givet svaret, på side 1 står der:

Opfylder kun kravene i Bygningsreglementet 2006 med godkendt træpillebrænder som type Eurofire.

Læg mærke til ordet som, dette tolker jeg ikke som skal være !! Det mente min skorstensfejer heldigvis heller ikke, da jeg har en Bio-Teqh 12 brænder monteret på kedlen.

På DTI’s hjemmeside finder du testen under Baxi OT28 (fundet under listen over Typegodkendte fyringsanlæg)

MVH Søren


Besvar