Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Indlæg af Jimmi Holm » 10 mar 2018 06:49

Hej med jer

Jeg har for nylig fået ombygget mit gamle gulvvarmesystem, som var monteret med gamle returtermostater. Nu har jeg fået monteret midishunt fra Wavin. Efter denne ombygning er der ikke tilstrækkelig varme i radiatorerne i mit hus. Den sidste radiator er faktisk helt kold.
Opbygning:
Huset er på 230 m2 og ikke alt for godt isoleret. Huset er ca 2 m over fyrrerum.
Der står et 22 kw Baxifyr i udhuset, hvor der er ført rør ind i huset, hvorefter varmen fordeles ud.
Varmen deles i to systemer, som er henholdsvis gulvvarmesystem og et to-strengssystem til radiatorer.
I fyrrerummet er der monteret en Grundfos Alfha2 25-40-180, som aldrig giver mere end 0,4 m/h.
Systemet er udluftet efter bogen, og der sidder automatudluftere jævnt fordelt på hele systemet.
Kan min cirkulationspumpe være for lille, nu efter der er kommet mere cirkulation i gulvarmen?
Skal der drøvles på vandet til gulvarmen?
Eller skal der montereres en ekstra cirkulationspumpe til radiatorerne?

Håber i kan hjælpe :)


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Indlæg af sologbrænde » 10 mar 2018 07:25

skru evt lidt op for din alfhapumpe, det kan være at gv-pumpe æder al varmen

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Indlæg af Hjemme teori » 10 mar 2018 09:15

Husk temperaturen i gulvarmen skal stilles så lavt at telestaterne er åben det meste af tiden. alt efter isolering og ude temperatur 27-32grader.

Afvent så lige at gulvet er blevet varmt, hvis det er beton kan der godt gå op til 2 dage (især hvis det står for højt).

og som sologbrænde skriver, hvis der skal leveres meget varme kan shunten suge, og så er du nød til at skrue op for din pumpe på fyret. Da returen fra gulvvarmen samtidigt er kold skal der mere vand gennem din kedel shunt, derfor skal pumpen pumpe ekstra vand her.
Mvh. Sophus

Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Re: Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Indlæg af Jimmi Holm » 10 mar 2018 13:13

Min pumpe til fyrret kører på max. Den vil ikke give mere end 0,4 m/h. Gulvet er allerede varmt.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Indlæg af Hjemme teori » 10 mar 2018 13:41

Jeg har ikke data for en 25-40, dem kan du evt. prøve at finde på grundfoss.

men en 25-60 uden modtryk topper ved omkring 1,8 m3/h, så 0,4 lyder lavt.
Så jeg tænker du skal lede efter en prop i systemet (luft, for lille rørføring, dårlige ventiler).

Hvor og hvordan måler du de 0,4m3/h.
Jeg tænker hvis du har shunt på kedlen og det er uden shuntet vand du måler, kommer du hurtigt op på det 3 dobbelte med shunt.
Mvh. Sophus


Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Re: Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Indlæg af Jimmi Holm » 11 mar 2018 05:29

Okay. Det kan jeg se på displayet i pumpen. Pumpen er monterert efter kedlens shunt.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende varme i radiatorer efter ombygning af gammelt gulvvarmesystem til shuntsystem

Indlæg af Hjemme teori » 12 mar 2018 09:56

Så er de 0,4m3/h nok et estimat. så det kan du nok ikke bruge til andet end sammenligning af forskellige målinger.

Har du så en pumpe mere?, ellers er shunten jo uden virkning eller endnu værre løber vandet den forkerte vej i kredsen og køler fremløbet i stedet for at opvarme returen.
Mvh. Sophus


Besvar