Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Indlæg af Delphy » 04 mar 2018 13:07

Jeg vil helt undlade at kommentere på hvor langt jeg er med fyrrumsprojektet :oops: - og bare komme til spørgsmålet:

På min laddomat 21-60 har de 3 kuglehaner omløbere og medfølgende pakninger, som muliggør en hurtig afmontering af selve ladeventilen i tilfælde af service osv. Alt fint der. Den modsatte ende af hver kuglehane (altså tilkoblingen til f/r fra fyr osv) er i 5/4", og jeg forventede blot at skrue alm. sorte fittings i. Problemet er, at jeg synes det ser ud som om det er en speciel type af spidsmuffe der skal bruges - gevindet i hanen er ikke særligt langt (billede 1), og en spidsmuffe kan derfor ikke skrues langt ind (Billede 2) - derudover er der en slebet overflade i bunden, som tyder på at der skal en pakning i (billede 3) - og derfor altså ikke en traditionel fitting skrues i.

Hvad siger I nogen erfaringer/forslag?

Tak!
Vedhæftede filer
1.jpg
2.jpg
3.jpg


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Indlæg af sologbrænde » 04 mar 2018 15:01

rigeligt , bare pak og skru sammen !!!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Indlæg af pelle » 04 mar 2018 17:20

Det er som Sol og brænde skriver. Godt med pakgarn og paksalve og skru til. Det skal nok blive tæt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Re: Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Indlæg af Delphy » 04 mar 2018 17:31

Tak for svarene - Også min tanke, men idet spidsmufferne er koniske, og det virker som om den rammer bunden af gevindet i hane-unionen (dvs. rammer mod det slebne område) er bekymringen om den reelt når at slutte tæt i trådene - også selvom der er rigeligt med garn... men men, det må jo komme an på en prøve :great:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Indlæg af pelle » 04 mar 2018 18:12

Delphy skrev:
04 mar 2018 17:31
Tak for svarene - Også min tanke, men idet spidsmufferne er koniske, og det virker som om den rammer bunden af gevindet i hane-unionen (dvs. rammer mod det slebne område) er bekymringen om den reelt når at slutte tæt i trådene - også selvom der er rigeligt med garn... men men, det må jo komme an på en prøve :great:
Evt. sav lidt af dem. Er de for lange er det nok ikke så godt. Men, er de korte og koniske skal det nok blive tæt
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Indlæg af Jens » 05 mar 2018 16:16

Kan ikke se på muffen om det er en billig model, - men har selv haft nogle billige fittings fra vvs-esperten, som simpelthen var ekstrem koniske. De spidsede helt vildt i gevindet/fittingsenden.
Så hvis det er en sådan, så vil en dyrere model (hedder de ikke GF ?) måske afhjælpe lidt af problemet, - men ellers som de andre siger tilpas med pakgarn og paksalve, så skal det nok komme til at holde tæt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Re: Laddomat 21-60 - type af spidsmuffe

Indlæg af Delphy » 29 maj 2018 10:26

Hej igen,

Lige en opdatering herfra - jeg valgte at få fat i de lidt dyrere fittings, af mærket GF (som bl.a. forhandles af Hatten i Roskilde) og som @Jens skriver, er stigningen lidt mere moderat - og samtidig fik jeg drejet dem af på kanten, således at de, hvis de skulle ramme bunden af fittingen på ladeventilen, kunne slutte tæt omkring en gummipakning. Det blev dog ikke nødvendigt, idet de som nævnt, ikke spidser så meget som de billige. Så - tak for tippet :great: :)


Besvar