Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ændring på Roca kedel bedre ydelse

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
skovjensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 feb 2008 11:22

ændring på Roca kedel bedre ydelse

Indlæg af skovjensen » 24 mar 2008 20:56

tak for dette forum. Nu vil jeg lige høre andres mening om at ændre på røggennemgangen på en roca kedel, for at få en bedre udnyttelse.
Har tænkt på at lave en afspæring så røgen bliver tvunget ned igennem den nederste rist for derefter at stige op omme ved bagvægen og gå den naturlige vej igennem kedlen, der er monteret plade over brænderen. køre med TB- mini. Har set en anden ændring på en Roca kedel hvor der var skåret hul i bunden og bygget et nyt brændkammer under kedlen så røgen steg op igennem den nederste vandrist og gik der efter den naturlige vej igennem kedlen. Men hvor meget større udnyttelsen der er på denne ændring vej jeg ikke. :roll:

Venlig Hilsen skov jensen


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: ændring på Roca kedel bedre ydelse

Indlæg af Brian B » 25 mar 2008 14:30

Hej
Jeg kender ikke den kedel eller brænder men på en multi kan man købe en røgvender der sender noget af ilden ned i bunden af kedel det giver rimelig godt.
hvis du kan er det da bare prøve at lave en tunnel der er skrå i enden så den leder varmen/flammerne ned hvis det kan lade sig gøre.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: ændring på Roca kedel bedre ydelse

Indlæg af john m » 25 mar 2008 18:38

Hej rocakedlen med hul i bunden er så vidt jeg ved en lidt anden model.Hvis du skærer i bunden tror jeg du bliver våd :shock: :shock: mvh. john m.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: ændring på Roca kedel bedre ydelse

Indlæg af pelle » 26 mar 2008 01:06

Det er sådanne løsninger man skal frem til. Hiv alt det varme du kan af den kedel. Når bare udgang af skorsten er over 50 gr. eller 60- 80 en meter nede i denne. Alle kneb gælder. Det kan være, du ved at gøre det for små midler, at det kan give dig det samme som at efterisolere huset for et langt større beløb.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: ændring på Roca kedel bedre ydelse

Indlæg af Troldmand. » 26 mar 2008 07:57

Hej
Sådan en røgvender kan du se her, kører med den på 2. sæson - snupper minimum 50 grader af røgtemperaturen.

viewtopic.php?t=2386

Skær ikke i risten den indeholder vand.


skovjensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 feb 2008 11:22

Re: ændring på Roca kedel bedre ydelse

Indlæg af skovjensen » 26 mar 2008 18:09

:great: Det er jo dejligt at få så gode tilbage meldinger, det Troldmanden har gang i har givet mig god inspiration til at få gjort noget ved pillemisbruget. Nej jeg havde ikke tænkt mig at skære i vandristen, det giver et være bøvel bagefter. det jeg ville skære i var selve bunden som udgør foden(ståpladen) der er der ingen vandgennemgang i´. Men det andet er meget nemmere at lave forsøg med. :P Så tak alle i gæve pillebrændere. :lol:

stenstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 mar 2008 09:26
Mit fyr: Bio Comfort på ROCA
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4573
Dagligt forbrug: 16-19
Årligt forbrug: 6-7
Geografisk sted: Højby sj.

Re: ændring på Roca kedel bedre ydelse

Indlæg af stenstrup » 27 mar 2008 09:53

Jeg har lavet en skamolplade der fylder stort set hele kedlen. Den står bare på fire ben også af skamol, og ligger vandret lige over brænderen.
Bagerst i kedlen har jeg prøvet at stille en plade på højkant (kan ses på billedet) Tror ikke det giver så meget. Har den ikke den lodrette plade på i øjeblikket.
Det har sænket røgtemp. godt og vel 50 grader. Har også efter isoleret kedlen. Der er masser af plads under kappen til mere isolering end det den er født med. Har selvfølgelig stadig den originale røgvender plade i også.
Billede


Besvar