Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny montering af varme kilde/fyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Mje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 jan 2018 07:47

Ny montering af varme kilde/fyr

Indlæg af Mje » 11 jan 2018 07:54

Hey Stoker pro

Ved at bygge en garage med fyrrum da jeg vil ha sat radiator osv ind i huset da det pt kun er el varme.
Men er kommet i tvivl om hvilket fyr jeg skal vælge ?
Planen er der skal laves en stor tank med vand som jeg varmer op med fast brændsel og når den så fx kommer langt ned i temperatur så går et pillefyr ind og holder temperaturen oppe. Altså et kombi fyr

Grunden er at jeg får en masse gratis træ så kommer ikke til at mangle fast brændsel og det noget billigere at fyre med end piller og gad godt at det os kunne tage flis men ikke et krav

Ville det måske bedre kunne betale sig at have to fyr end et kombi ?

Det skal varme garagen op på 100m2 og et hus der er meget dårlig isoleret også på de 100m2

Har kigget på twin heat men ved ikke om det er et godt fyr

Håber der nogen der kan hjælpe her :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Ny montering af varme kilde/fyr

Indlæg af triumph » 11 jan 2018 10:35

Der har været mange tråde om dette, prøv og læs i forummet.
Jeg kender ikke nogen velfungerende kombifyr, der kan have pillebrænderen monteret, mens man fyre med brænde.
De fleste bruger mig bekendt separate fyr.
En flis installation er dyr, og kræver meget udstyr ud over selve fyret (Udmader, traktor med frontlæsser, opbevaring, flishugger, osv)
Det handler mest om det kan betale sig
Her er en tråd om det; Nyt Stokerfyr
Hvis du kun skal varme 100 m2 hus op, og lidt varme i garagen(Jeg antager ikke at du skal 22 c 24/7 i garagen ?)
Så skal du overveje hvor mange penge det er værd at putte i en varmeinstallation.
Jeg kan ikke forstille mig at du ville kunne bruge mere end 5 tons træpiller pr år, hvis du kun fyrede med træpiller = 10000 kr
Et billigt brændefyr koster vel 20.000 . 2 500 l akkumuleringstanke, og ladomat, div ventiler, pumper osv. Vel 25.000 = 45.000 kun i dele.
Et billigt pillefyr koster 20.000 + ca. 4000 i stumper.
Samlet billigste pris 70.000. Men mon ikke at du nok snare havner10-20 K højere
Twinheat laver rigtigt gode fyr, men de er dyre, og kan ikke tænde og slukke selv, derfor slukker de fleste dem om sommeren, og laver vv via el. Hvilket er dyrt.
Har du overvejet at lave gulvvarme. Min Kammerat har købt en Sundez luft vand varmepumpe (en kinøjser med 5 års garrenti) den koster 30.000 inkl installation. Han opvarmer 150 m2 for 5000 kr pr år. (og slipper for at lave brænde)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ny montering af varme kilde/fyr

Indlæg af Tom_AT » 11 jan 2018 17:04

jeg har ca samme installation som du har i tankerne. Eller dvs, jeg arbejder mig hen i mod det :)

Jeg har Atmos fastbrændselsfyr koblet på en 1800 liter akkumuleringstank og Pellux 100 pillefyr. Egentlig skulle det hele have været koblet sammen for længe siden, men for mange planer og for lidt tid osv.. :D

Så som det er nu skifter jeg bare mellem de to fyr via et par kuglehaner når det er påkrævet.

Men helt sikkert alt for dyrt at købe et kombifyr hvis du agter at fyre med fastbrændsel og piller. Pillefyr kan fås for 20-25000,- og brændefyr ca det samme. Så kommer der ca 10000,- til akkutank og ekspansion og 5000,- ekstra til ladeventil osv.

Men hvis dine tanker går på at pillefyr skal varme akkutank op var det måske også værd at overveje et Atmos pillefyr. Det er enkelt og kører start/stop uden modulering.

Mje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 jan 2018 07:47

Re: Ny montering af varme kilde/fyr

Indlæg af Mje » 11 jan 2018 21:40

Triumph Du glemmer det er et meget dårligt isoleret hus som i leca væg og uden hul mur og kun træ til at isolere oven fra
Og ønsker ikke at smide flere penge efter huset da det på lang sigt skal væltes da det ikke kan gå at renovere mere i Så tænker ikke jordvarme kan betale sig tror det bliver for dyrt at holde kørende
Men alle muligheder er åben pt for er lidt på bar bund for at sige det mildt
Men kan høre hvis det bliver fyr bliver det to separate fyr eller også starter jeg med et fastbrændsel
Det ikke så slemt at lave brænde når maskinerne er der til det og jeg fælder træer rundt omkring alligevel

Tom_AT

Har hørt flere snakke om at atmos fyr og må nok hellere kigge nærmere på det
Pillefyr skal kun varme huset når temp i akku kommer forlangt ned

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Ny montering af varme kilde/fyr

Indlæg af triumph » 12 jan 2018 08:11

Hvis huset skal væltes, skal du da tænke endnu mere over hvor mange penge du kaster efter installationen. Hvis du skal lave radiatorsystem, skorsten, installation med pillefyr og brændefyr. (Husk at hvis du sætter fyret i et udhus, skal det indrettet som brandcelle, Det koster også.)
Så havner du på den anden side af 150.000 bare for stumperne. Selvom du laver det hele selv.
På et hus der skal rages ned. Det giver jo ingen mening.

Jeg talte ikke om jordvarme, men om en luft/vand varmepumpe. Varmepumpen koster 35.000 inkl. installation. Og som sagt varmer han et hus på 150 m2 op for 5000 kr om året.
Ellers kan du jo bare købe 2 luft/luftvarmepumper, (max 30.000 kr) evt suppleret med en brændeovn.
Års COP (SCOP) på en god luft/luft varmepumpe ligger over 5 (du får 5 kw varme, for hver kw el du putter ind i den)
https://sparenergi.dk/forbruger/vaerkto ... umpelisten
Hvis du har varmepumpe som din primære opvarmning, får du reduktion på 50 øre/KWh på elforbrug over 4000 KWH/år
https://www.se.dk/se-energi-og-klima/pr ... ret-elpris
Det betyder at varmen fra en varmepumpe, er billigere end varmen fra f.eks piller

Derudover, ville jeg da se og få lagt lidt isolering på det loft. Det er lige ved at du kan få det gratis, hvis du søger energitilskud


Besvar