Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme styring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 17 dec 2017 20:16

Hej Pedec.
Temperaturet er på cirka 28 gr. nu og manifolden føles kold. Så jeg vil sige at det er blevet koldere generelt. Faktisk føles begge manifolder kolde både fremløb og retur. på den øverste manifold er der skruer nedenunder de røde proppe. Hvis der er skruet så lang op som muligt er de så ikke åbne ?


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af Flammen » 17 dec 2017 20:22

jo, det er flowbegrænser. skruet helt op, og du har max flow.
beregnet til at syncro store rum med flere kredse, så varmefordeling bliver jævn

bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 17 dec 2017 21:24

Så har jeg prøvede at indtaste værdi i et regneark fra Danfoss for at få nogle værdi til at stille trykket med. new4 :shock:
Vedhæftede filer
Udklip manifold.PNG

pendec

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af pendec » 17 dec 2017 21:58

bygningskonstruktor skrev:Hej Pedec.
Temperaturet er på cirka 28 gr. nu og manifolden føles kold. Så jeg vil sige at det er blevet koldere generelt. Faktisk føles begge manifolder kolde både fremløb og retur. på den øverste manifold er der skruer nedenunder de røde proppe. Hvis der er skruet så lang op som muligt er de så ikke åbne ?
Ved den sølv termostat kan du vel mærke om rør er 80grader før termostat, og så lige efter pumpen kan du vel mærke om det er koldt (30g) som jo ikke er særligt meget. Kan det virkelig tænkes at det er så simpelt som en stift , i den sølv termostat , som du ikke kan få ud, gør du kun får små "strint" af varmt vand igennem? Så får du termostat af, og maseret eller hamret (det gør jeg) på stiften, så burde alt jo virke ok igen?

Det må være mit sidste bud, stiften i din sølv termostat, som du ikke kan få af, sidder fast/forkalket, og derfor sidder du nu og ikke aner hvorfor det ikke virker, og jo, det starter med den termostat som du skal have af, og få stiften til at bevæge sig inden under.
Det er lidt som stifterne ved radiatorer, dem får alle jo maseret en gang om året, hvis viseværten gør sit arbejde, og er dit fra 2014 og det ikke virker mere, så... Det kan godt være så simpelt.

btw, hvis du er i tvivl, så skriv/ring til danfoss , de har været flinke før og hjælpe rimelig hurtigt, hvis du ikke vil betale en vvs'r for at komme forbi til en formue for at rense stiften :)

edit: Skal da gerne erkende, jeg fik elektronisk termostat (Danfoss linkFT) på mit anlæg, så når termostat svigter, så kan jeg se på mit Danfoss linkCC at temp på gulvvarme ikke skifter, og så er jeg hurtigt ude og masere stiften engang, og vupti, så er der gang i varmen.

bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 18 dec 2017 06:35

Hej Pedec.

Jeg tror du har ret, havde aldrig tænkt på at der sad en stift inde bagved den termostat som skulle bevæges. Jeg prøvede at skue bagkappen af på den termostat og inde bag ved fandt jeg som på foto 1 en skrue som jeg kan skrue løs på den ene og den anden vej uden at der sker noget. Kan det her skilles ad ? Og er det muligt at skrue hele termostaten af uden af vandet kommer væltende?
Vedhæftede filer
foto 1.jpg
Aoto2.jpg


pendec

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af pendec » 18 dec 2017 08:36

Det ser ikke rigtig ud. Jeg ville have troet hele termostaten kunne skrues af.

Måske er det her, du skal kontakte danfoss support på email, eller se om de har et nummer man kan ringe på? Jeg kender ikke den type termostat som i forvejen ser kunstig ud :) Forhåbentlig kan Danfoss forklare det. De manualer jeg har fundet nævnte slet ikke den termostat, så mærkeligt, tvivler på de har lavet en model som er vedligeholdelses fri.

På mit gulvvarme anlæg sidder en regulær termostat med ekstern føler, den ligner dem på radiatorer, og kan skrues helt af, der sidder en stift som åbner/lukker for vandet som skal igennem , som termostaten så styrer. Så her kan den godt skrues af.

Jeg kender ikke den termostat type, så jeg kan ikke svare på hvordan danfoss har lavet den del som er monteret på selve røret, hvis det er anderledes eller ikke. Der er jo ingen direkte gevind på den sølv del af termostat, så....

fandt dette billede, som måske hjælper en smule.
321.JPG
Det kunne tyde på at den ikke kan skrues af ved skruen men hele skruen skal ud? Så fosser vandet sgu nok også ud af røret hvis du fjerner den, så spørg danfoss hvordan du vedligeholder den stift i deres termostat, det må være eneste vej frem.

bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 18 dec 2017 11:21

Jeg har lige talt med Danfoss, termostaten skal ikke vedligeholdes og det burde være en simpel ting som ubalance i systemet der gøre at jeg ikke får vand presset ind i systemet. Jeg vil prøve at drosle cirkulationspumpe ned og ligeledes sætte shunten ned i tempo. Håber det vil virke.

Jeg takker mange gange for alt den hjælp jeg har fået herinde fra :great: :great: :great:

pendec

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af pendec » 18 dec 2017 11:32

Håber du får det løst, det ser jo ud til at du har haft problemerne længe. Jeg vil afgjort holde kontakten til Danfoss hvis problemer fortsætter :)

Og så lige en god jul og håber du kan holde den med god varme som en gave.

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af sologbrænde » 20 dec 2017 02:15

måske en defekt , åben, kontraventil ?

pendec

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af pendec » 05 sep 2019 15:57

Nu faldt jeg over tråden, og kan se du er stadig aktiv her.

Hvordan gik det, sån cirka 2 år senere? Hvad var så den rigtige årsag?


Besvar