Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pumper/kontraventiler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Pumper/kontraventiler

Indlæg af akrag » 24 okt 2017 07:33

Kan en cirkulationspumpe suge fra en anden pumpe hvis de er parallel koblede?
Jeg har en Grundfos Magna, der kører som cirkulationspumpe på anlægget(radiatorer) og en Alpha + som kører cirkulation til en Metro combi vandvarmer, 110 L. Har mistanke til at de kan suge "baglæns" fra hinanden, selvom jeg har prioritering på. Dvs. jeg tror der suges koldt vand med når fx. der kal køres til vandvarmeren.
Det siges at pumper ikke kan suge igennem en anden pumpe, men passer det? Kan man sætte en kontraklap ventil på begge pumpers sugeside? Magnaen er lidt problematisk, for der er en shunt på dens sugeside - en Danfoss WMV og motor ATVB med ECL 200 vejrkompensator.


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Pumper/kontraventiler

Indlæg af Flemmingth » 24 okt 2017 21:11

akrag skrev:Kan en cirkulationspumpe suge fra en anden pumpe hvis de er parallel koblede?
Jeg har en Grundfos Magna, der kører som cirkulationspumpe på anlægget(radiatorer) og en Alpha + som kører cirkulation til en Metro combi vandvarmer, 110 L. Har mistanke til at de kan suge "baglæns" fra hinanden, selvom jeg har prioritering på. Dvs. jeg tror der suges koldt vand med når fx. der kal køres til vandvarmeren.
Det siges at pumper ikke kan suge igennem en anden pumpe, men passer det? Kan man sætte en kontraklap ventil på begge pumpers sugeside? Magnaen er lidt problematisk, for der er en shunt på dens sugeside - en Danfoss WMV og motor ATVB med ECL 200 vejrkompensator.
Væske strømmer fint både den ene og den anden vej gennem en centrifugalpumpe der ikke kører.
To parallelt koblede centrifugalpumper, som ikke kører samtidigt, skal begge have indbygget kontraventil. Jeg foretrækker at placere dem i pumpeafg., men er det ikke muligt, kan man godt indbygge på sugesiden.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Besvar