Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Jimmi Holm » 21 okt 2017 14:43

Hej med jer

Jeg har for nylig købt et nedlagt landrug, hvor der er installeret et Baxi TPK 24.
Stuehuset er 230 m2 og middel isoleret. Det hele kører perfekt og uden problemer.
Der er i den en længe lavet en gildesal på 100 m2, som jeg gerne vi have mulighed for at opvarme.

Så er spørgsmålet om jeg skal installere en kalorifere eller radiatorer, og om det overhoved kan lade sig gøre med det fyr, som er installeret nu.

Det er nemt at trække rør osv. da fyrrerummet er lige ved siden af gildesalen. Min største overvejelse er, om fyret er stort nok, og det kan trække en kalorifere. Jeg har set på en ved VVS eksperten på 12 kW https://www.vvs-eksperten.dk/varme/varm ... lator-12kw
Er det er bedre at installere radiatorer? Gildesalen bruges ikke så ofte, og skal ikke opvarmes når den ikke bruges.

Håber i har nogle gode råd.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af thy » 21 okt 2017 14:56

Jimmi Holm skrev:Hej med jer

Jeg har for nylig købt et nedlagt landrug, hvor der er installeret et Baxi TPK 24.
Stuehuset er 230 m2 og middel isoleret. Det hele kører perfekt og uden problemer.
Der er i den en længe lavet en gildesal på 100 m2, som jeg gerne vi have mulighed for at opvarme.

Så er spørgsmålet om jeg skal installere en kalorifere eller radiatorer, og om det overhoved kan lade sig gøre med det fyr, som er installeret nu.

Det er nemt at trække rør osv. da fyrrerummet er lige ved siden af gildesalen. Min største overvejelse er, om fyret er stort nok, og det kan trække en kalorifere. Jeg har set på en ved VVS eksperten på 12 kW https://www.vvs-eksperten.dk/varme/varm ... lator-12kw
Er det er bedre at installere radiatorer? Gildesalen bruges ikke så ofte, og skal ikke opvarmes når den ikke bruges.

Håber i har nogle gode råd.
radiatore er meget mere praktisk og larmer ikke,og lettere at styre..

og fyret har lettere ved at trække dem,skal jo bare tændes dagen før..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Jimmi Holm » 21 okt 2017 15:03

Men der skal ret mange radiatorer til at opvarme et rum på denne størrelse? Jeg har nu en fremløbstemperatur på 62 grader.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Lintz » 21 okt 2017 15:15

Jimmi Holm skrev:Men der skal ret mange radiatorer til at opvarme et rum på denne størrelse? Jeg har nu en fremløbstemperatur på 62 grader.
Problemet med kalorifere er jo at de kræver megen energi når de kører og dit fyr risikerer at blive helt hulkindet ved opvarmning af din gildesal og at der ikke er overskud til at opvarme resten af huset men opvarmningen af gildesalen foregår.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Jimmi Holm » 21 okt 2017 15:22

Ja, det er også min bekymring.
Men er der nogen tommelfingeregl for, hvor meget jeg kan belaste et pillefyr med en kalorifere.

Jeg glemte, at sige, at fyret er opstillet med en buffertank, da det er forberedt til solceller.
Der er dog lukket for buffertanken. Jeg ved ikke helt hvorfor. Men måske man kunne gøre brug af denne, hvis der skulle monteres en
kalorifere.


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af coctail » 21 okt 2017 15:28

du kan sagtens montere en 12 kw kaloriefere på dit fyr.

Hvis den både skal varme huset og gildesal op fra 5-10 grader til 25 grader samtidigt, vil det nok knibe lidt, men hvis huset er varmt og det kun er gildesalen som skal hæves fra 5-10 grader op til 22 tror jeg ikke du vil opleve problemer.

Jeg har selv en fancoil på 5,9kw i mit vaskehus og det kører fint sammen med mit 11kw fyr

Husk at du skal have en stor rørdiameter og ligeledes ventiler, for den kan virkelig suge noget varme.

Overvej evt en fancoil hvis du syntes den er kønnere - prisen er den samme, hvis du skal have 3 trins styring på kalorieferen.

Mit system er bygget op via en 220v rumtermostat og en motorventil.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Jimmi Holm » 21 okt 2017 15:32

Okay. Tak for svar. Hvor store rørdimension har du?

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Rakjaer » 21 okt 2017 16:56

En TPK24 kan sagtens trække det hele, måske lidt problemer hvis der er -10 udenfor...

Jeg vil helt klart anbefale radiatorer, det giver en meget mere behageligt indeklima og varme (tænk varmt i den ene ende og koldt i den anden) - og så larmer de ikke! Kalorifere er frygtelig grimme og får det til at virke som en gammel stald...

Radiatorer er også nemmere at styre for en konstant temperatur. Ville købe 4 stykker af noget lignende dem her, måske en anelse større : https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer- ... 57449.html

Så kan man altid sætte 1-2 mere op om nødvendigt
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Hjemme teori » 21 okt 2017 21:48

Rakjaer skrev:En TPK24 kan sagtens trække det hele, måske lidt problemer hvis der er -10 udenfor...

Jeg vil helt klart anbefale radiatorer, det giver en meget mere behageligt indeklima og varme (tænk varmt i den ene ende og koldt i den anden) - og så larmer de ikke! Kalorifere er frygtelig grimme og får det til at virke som en gammel stald...

Radiatorer er også nemmere at styre for en konstant temperatur. Ville købe 4 stykker af noget lignende dem her, måske en anelse større : https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer- ... 57449.html

Så kan man altid sætte 1-2 mere op om nødvendigt
Det kan godt være at radiatorer er vejen, men der linkes til en 30cm i højden. Du for mest effekt for pengene med en 50 eller 60cm og så kan du nok nøjes med 2 eller 3 stk i stedet for 4.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Hjemme teori » 21 okt 2017 21:50

Og hvis du er mest varm på en kalorifere, kan du jo bare montere en flowbegrænser. Så kan det godt være det er 12kW, men så bestemmer du jo selv hvor meget den må hive.

Du kan jo også montere den med en RA-N ventil, den har flowbegrænser indbygget og så kan den også holde kredsen frostfri, uden at du behøver tænde blæseren i kaloriferen. Hvis den ikke kan monteres strategisk, så et termostathoved med fjernføler.
Mvh. Sophus


Besvar