Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Falck » 18 mar 2008 11:21

JOP skrev:Falck:
Hvorfra ved du at din pumpe bruger 10W ?
Har du målt det ?
..eller tager du bare min forbrug på typeskiltet ?

Der er en lille detalje der ødelægger den ellers udemærket ide Grundfos har fået med at regulere ydelsen ned efter modtrykket. Det er når vi så montere pumpen ind i en kreds med konstant flos som vi gør med retur shunten. Pumpen kommer reelt til at køre maks ydelse konstant fordi den skal piske vand rundt i kedlen.
@kaptejn, det er et klogt valg...

@jop, det er fordi der er udlæsning på en pro pumpe.... men ellers har jeg en måler fra energistyrelsen, som er rimelig præcis. Kikker du på min hjemmeside, er det lige før du kan læse det på billedet af hele anlæget (man kan hvis man ved hvad der skal stå) :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af RLStyling » 18 mar 2008 11:52

Hej

Til JOP
på alle pro pumperne sider der et lille display som viser hvad strøm forbruget lige nu.
og selv om det er en pro pumpe, er der stadig 3 "slave" trin (ses på højre side af dreje knappen) som man kan indstille pumpe til at køre efter. samt der er en skala over på venstre side af dreje knappe. så man selv kan stille den lige der hvor man vil. og når knappen står ud for cirklen så køre den automatik.

http://www.pumpendiscounter.de/shop_cfg ... oKopie.jpg

så der er ikke rigtig nogle begrænsninger på selve pumpen, den kan køre den hastighed som du sætter den til.

der er også Dag/Nat sænkning, så pumpen køre længere ned i styrke om natten. hvis man skal bruge det.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af neonus » 18 mar 2008 12:18

JOP skrev:Falck:
Hvorfra ved du at din pumpe bruger 10W ?
Har du målt det ?
..eller tager du bare min forbrug på typeskiltet ?

Der er en lille detalje der ødelægger den ellers udemærket ide Grundfos har fået med at regulere ydelsen ned efter modtrykket. Det er når vi så montere pumpen ind i en kreds med konstant flos som vi gør med retur shunten. Pumpen kommer reelt til at køre maks ydelse konstant fordi den skal piske vand rundt i kedlen.
Shunten er vel kun åben når temperaturen er under de 60 grader. Når temperaturen igen når over 60 grader lukker den vel igen hvor trykket derefter stiger - Eller har jeg helt misforstået noget?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Troldmand. » 18 mar 2008 12:45

Citat fra Falck.

Tror I vil give mig ret i at det ikke kan betale sig at skifte den før den går ned.[/quote]
"""Ja, hvis du vil fryse i 7 måneder så er regnestykket nok ok, men hos mig ville jeg blive skildt hvis jeg kun havde varme på i 5 måneder om året. I praksis tror jeg at jeg har dræpt fyret i 3 måneder, men vi vil ikke fryse, og er der ikke 20* dag og nat, så kommer der en pille i fyret....[/quote]"""

Hej
Fryse!! Hos er der skam ikke nogen der fryser. Skulle der en aften være lidet koldt, starter vi Panasonic varmepumpen. Varmepumpen er der mere økonomi i at bruge end pillefyret.

Husk også lige, at den energi/strøm cir-pumpen bruger går jo ikke på nogen måde tabt. Kølingen af pumpen sker jo gennem vandet pumpen køre i.
Hvad med den energi elektronikken i den nye pumpe bruger, er den med i de 10W??
Energien til elektronikken i de nye pumper går sikkert tabt. Det store hus er med en slags køleribber. Sikkert beregnet til at holde elektronikken kold.

Såe.. nej det kan ikke gå at skifte pumpe før den gamle står af. Altså mit skøn.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 18 mar 2008 14:23

JOP skrev:Falck:
Hvorfra ved du at din pumpe bruger 10W ?
Har du målt det ?
..eller tager du bare min forbrug på typeskiltet ?

Der er en lille detalje der ødelægger den ellers udemærket ide Grundfos har fået med at regulere ydelsen ned efter modtrykket. Det er når vi så montere pumpen ind i en kreds med konstant flos som vi gør med retur shunten. Pumpen kommer reelt til at køre maks ydelse konstant fordi den skal piske vand rundt i kedlen.
Du får mig helt til at tænke på hvormange pumper jeg får brug for i mit nye fyrrum og hvilke af disse, som skal være Alpha pro pumper...

Kandidater kunne jo være:

1) Kedelpumpe kredsen, som evt lader over i en akutank (fastbrændsel eller hjælp til stoker i yderkant månederne - eller bare mild vinter som nu)
2) Gulvvarmekredsen, som via en AVTB sender 35-40 grader vand ind
3) cirkulationspumpen på VVB, desværre kan den ikke bruges pga der aldrig kommer tryktab fra vandværket, men måske findes der en workaround (jeg bruger pt tidstyring)?

Nej 3 pumper er ikke ønskværdigt at investere i, men måske kan 1) og 2) kombineres og have VVB til at kunne starte pumpen, når den kalder på varme...

Umiddelbart havde jeg nemlig kun forestillet mig at det skulle være pumpen til 2) som skulle erstattes af en Alpha2 pro...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Ole S. » 18 mar 2008 19:12

Hej

Tja der findes mange måder at gøre det på. Personlig har jeg én pumpe til hele svineriet (Alpha+). Gulvarmen klares med returtermostater, og ingen shunt på kedel.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 18 mar 2008 19:57

Ole S. skrev:Hej

Tja der findes mange måder at gøre det på. Personlig har jeg én pumpe til hele svineriet (Alpha+). Gulvarmen klares med returtermostater, og ingen shunt på kedel.
Oki har du et diagram liggende eller kan du forklare systemet (det behøver ikke være mere fancy end en håndtegning)?

Det lyder lækkert med bare en pumpe...

Hvordan er din VVB forbundet?

Håber du har en støbejernskedel når du kører uden shunt...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af pelle » 18 mar 2008 20:07

hej ole s Er det mon muligt for dig at vedhæfte et diagram af dit anlæg. Det lyder smart det der.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Falck » 18 mar 2008 21:17

pelle skrev:hej ole s Er det mon muligt for dig at vedhæfte et diagram af dit anlæg. Det lyder smart det der.
Med venlig hilsen
Pelle
Du kan da nemt lave det med en pumpe, så længe du ikke har cirkulation på det varme vand, som Kaptejnen har. Det med retur ventil, er et ganske almindeligt gulvarme system, før man opfandt blandesløjfen. Hvis man bruger en fjvr ventil til gulvarmen, får man ikke den samme varmefordeling i gulvet som man opnår med blandesløjfen. Dit fremløb vil være varmt, (fx 60* fremløb) og stille afkøles på vej til returventilen som typisk vil stå på ca 30*
Nogle trækker dog fremløb og retur sammen for at få en mere ensartet varme, men lavede jeg gulvarme i et helt hus, ville jeg ikke gå på kompromis og spare sløjfen væk. Har man kun et enkelt badeværelse er sagen naturligvis en anden.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Stokerservice » 18 mar 2008 22:23

Husk lige at de omtalte pumper ikke virker optmal på anlæg med blander sløjfe(altså det system der sikkre 60grader retur til kedlen), det står i montage villedningen
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk


Besvar