Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 20 sep 2017 12:44

Jeg vil planlægge en simpel installation til at starte med. Så kan jeg altid udvide det hele når jeg næste år skal flytte fyrrummet 20 meter væk til en anden bygning.

Vil i samme moment sætte en energimåler på - så kan jeg helt præcist fastslå hvor stort et fyr jeg egentlig har brug for og hvordan mit forbrug i det hele taget kommer til at se ud. Vil logge data hver dag eller hver uge og sammenholde det med graddagende der har været.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af akrag » 29 sep 2017 15:30

3000L uisoleret akku tank???

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af salemander » 29 sep 2017 16:31

øhh jeg ville da nok begynde med at isolerer den akku tank heller i dag end i morgen .Der må da være et kæmpe varmetab fra den af
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 02 okt 2017 11:01

Akkutanken er skam isoleret med en frakke, tror den er 100 eller 150mm. Jeg har yderligere tænkt mig at stopfylde hele skuret med isolering.

Anlægget er oppe og køre nu efter den nye tegning https://www.dropbox.com/s/085jcw7yaitks ... .docx?dl=0

Fik programmeret en styring med en Siemens Logo PLC, og lige nu er jeg godt tilfreds. Shunt styringen ser ud til at fungere rigtig godt, og den holder fremløbstemperaturen ret godt på de 55* som jeg har sat den til lige nu. De seneste par dage har jeg brugt omkring 160kW om dagen hvilket er lidt lavere end hvad jeg selv har beregnet (157kW/dag i September og 277kW/dag i Oktober), se beregning her https://www.dropbox.com/s/kvhg8bnonoe1w ... .xlsm?dl=0.

Har haft varmet systemet godt op med brændefyret (tank 85*), og det lader til at holde meget bedre nu end med det gamle system. Når systemet først har fundet sig til rette over natten, så ser det også ud til at der sker lagdeling.

Pillefyret har også kørt og holde huset på de 55*, har dog kun kørt 40-60kg igennem. Det har dog været noget mere svært at holde pillefyret stabilt sammen med fremløbsshunten. Fremløbsshunten står og holder temperaturen på 55* og pillefyret vil gerne have 72*, så den har skiftet lidt mellem standby, lav og høj drift. Jeg tænker jeg må indstille pillemængde+luft lidt efter hvor stort forbruget er. Det vigtige er dog at styringen virker så pillefyret starter når fremløbstemperaturen falder (ikke mere varme i akku tanken).

Jeg har også haft et par småproblemer med varmetab i den ene kedel når den anden kører, tror dette er på grund af hvirvel strømme ved et par T-stykker. Vil løse dette med nogle klap kontraventiler. Har også en enkelt gang oplevet at vandet fra pillefyret bliver trukket ind i bunden af akku tanken, men tror dette skylder at cirkulationspumpen (MAGNA fremløbspumpen) har stået i for høj fart kontra forbrug - har nu sat den ned på 3m^3 proportional drift (auto adapt sagde 6m*3).

Jeg skal få taget nogle billeder snarest.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 11 okt 2017 13:00

Jeg har nu testet en 70* thermostat i min Thermovar 810 ladeventil (originalt 60*). Min konklusion er at ladeventilens flow simpelthen ikke er højt nok til at kunne håndtere en 70* thermostat. Det vil sige, at flowet * delta t (90*-70*) bliver for lavt og fyret leverer kun godt 45kW istedet for 75kW - dette kvag at luftspjældet lukker hurtigere i).

Jeg har derfor 2 konklusioner:

1) Thermovar 810 er for lille når Atmos' anbefalede temperatur følges (70*/72* til returen).

2) Thermovar 810 kan bruges med 60* thermostat og dermed opnå 75kW - dog følges Atmos' anbefaling således ikke. Delta t bliver 30* (90*-60*).

Når jeg bygger fyrrummet om vil jeg have fat i en større ladepumpe (Thermovar eller Laddomat 120Kw). Så kan jeg altid bruge den 810'eren til det nye pillefyr.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af pelle » 11 okt 2017 20:49

Du har nu en god forståelse af det hele Rakjaer, kan jeg læse . :great:

Endnu større forskel du kan have i temp. på frem og retur endnu bedre. Og nej. Kedlen skal ikke drosle ned. Den skal køre for fuld skrue. Hvis retur temp. til kedel er på 60 gr. er det ok. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 19 okt 2017 11:08

Jeg har rimelig store problemer med at få træpillefyret til at køre ordenligt. Her et par problemer:

1) Shunt styringen til fremløb og pillefyret modarbejder lidt hinanden. Shunten står til 55 grader og begrænser derfor fremløbet fra pillefyret der arbejder ved 65-68 grader. Det gør så at shunten lukker helt i og pillefyret herefter går i standby. Tror det er fordi huset kun after 3-6kW i øjeblikket. Er der nogle andre der har fremløbsshunt sammen med træpillefyr?

2) Pillefyret går pludselig i "tænding" mens det kører. Jeg tror dette skyldes lysføleren - jeg har dog ellers kontrolleret den og installeret den efter hvad manuelen siger. Er der nogle som har prøvet at ubrændte (nye) træpiller blokere for lyssensoren så kedlen tror den er ved at være slukket?

3) Problemet kommer måske af 2), men der danner sig ihvertfald en stor fed skorpe på herden bare efter ½-1 dags kørsel. Så stor en kage at det virker som om at den har problemer med at skubbe nye træpiller frem. Der er også mange sorte små ubrændte træpiller i askeskuffen. Jeg har prøvet en del indstillinger, men synes ikke det er helt nemt. Tænker også problemet kan komme af 2) på den måde at der er mange stop og start - eller tændinger om i vil, for hver gang hælder den jo et godt læs træpiller ned på herden og blæseren kører før tænding i høj hastighed = høj temperatur og asken brænder sammen).

4) Nogle der kan svare på hvad formålet med en skamol plade er? Der var en med til fyret, men kan simpelthen ikke finde ud af hvad formålet er - og hvor den skal sidde.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 20 okt 2017 09:45

Den 18/10 fik jeg effektivt omkring 3,57kW energi ud i huset per kg træpiller. Med nogle nye indstillinger fik jeg 19/10 4,02kW ud - så et eller andet gør jeg vist rigtigt trods der stadig er massere af slam på herden.

Sådan her ser herden ud efter bare ½-1 dags drift (30-50kg). Skorperne falder næsten af af sig selv, behøves ikke bruge stålbørste eller lignende for at gøre den ren.

Billede

Billede

Renset og sat tilbage

Billede
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

pendec

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af pendec » 20 okt 2017 11:57

Rakjaer skrev:Billede
Hvis det er huller i den herd som jeg synes der er, så må det være utrolig ineffektivt at den ser sådan ud på de andre billeder på bare 1 dag?
Godt nok har jeg kun 25% hus ift. dit, at varme op sammenlignet , det er dog med en herd som egentlig holder sig tæt på dit sidste billede i mange flere dage, tror egentlig kun jeg skraber lidt af siden på min herd uden at gøre den ren før jeg tænder for der sidder ikke meget (endnu).

Kan du ikke justere antal piller vs luft + rens/blæs effekt, der må da være noget forkert når du har så meget tilbage i herden som skulle blæses videre ind? og holde lufthuller fri? eller?

Måske tager jeg fejl når kedel er så meget større men effekten må være ringere, når luften ikke rigtig kommer op hvor den skal?

Når du siger du kører med kun 3kW effekt, påvirker det så rens/blæs? Er det årsagen til herden ikke frigøres for slagger hurtigt nok og det hober sig op? kan styrken ikke justeres?

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 20 okt 2017 13:44

Der er massere af huller i herden. Husets størrelse er ikke så "vigtigt" lige nu da det ikke aftager så meget. Mit gennemsnit for oktober er indtil videre 178kW/dag eller 7-8kW.

Der er umiddelbart ikke nogen funktion på en TPK24 der hedder rens/blæs?..

Prøver så godt jeg kan at justere pille+luft mængde, og har også blokeret for noget af blæser indsuget allerede (lav drift kan ikke komme under 40% blæs). Der er ret meget sug i min skorsten, så overvejer at installere noget mere baffle i kedlen. Har også prøvet at sætte skamol pladen på nu for at få højere lufthastighed ud gennem brænderen/herden.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar