Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pendec

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af pendec » 20 okt 2017 13:50

Ok, det jeg tænkte var at aske skulle væk fra herden inden det brænder fast og danner slagger? Men ok , det er jo nok ikke det ringeste forbrug, det er nok bare ikke optimalt, når din kedel velnok er skaleret ud fra huset størrelse og lige nu ikke skal buldre løs :)


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 20 okt 2017 14:06

Well, jeg er egentlig ked af jeg fik købt den TPK24 - troede det var en god kedel, men må ærligt erkende at jeg havde købt en Scotty hvis jeg havde valget igen. Det bliver nok også en scotte næste år når jeg skal bygge om.. Den TPK24 er i virkeligheden nok lige lille nok til huset - men nu må vi se..

35% drift er vel heller ikke helt af vejen, tror der er mange der kører med langt lavere drift på deres alt for store kedel.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Lintz » 20 okt 2017 14:24

Rakjaer skrev:Well, jeg er egentlig ked af jeg fik købt den TPK24 - troede det var en god kedel, men må ærligt erkende at jeg havde købt en Scotty hvis jeg havde valget igen. Det bliver nok også en scotte næste år når jeg skal bygge om.. Den TPK24 er i virkeligheden nok lige lille nok til huset - men nu må vi se..

35% drift er vel heller ikke helt af vejen, tror der er mange der kører med langt lavere drift på deres alt for store kedel.
Allerførst skal det siges at jeg kun har fulgt denne tråd delvist og kender intet til en TPK24. Men en Scotte kender jeg da lidt til.
Min 16 kw Scotte kører 10 % drift meget af tiden . Især med det vejr her og det klarer den fint.

Satte temp. på den op forleden dag men det resulterede bare i at den gik i stop hele tiden så nu har den sat lidt ned i temp igen. Vil hellere have at den står og hygger sig på 10 % end at den stopper 10 gange eller mere på et døgn.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 20 okt 2017 14:29

Lintz skrev:Allerførst skal det siges at jeg kun har fulgt denne tråd delvist og kender intet til en TPK24. Men en Scotte kender jeg da lidt til.
Min 16 kw Scotte kører 10 % drift meget af tiden . Især med det vejr her og det klarer den fint.

Satte temp. på den op forleden dag men det resulterede bare i at den gik i stop hele tiden så nu har den sat lidt ned i temp igen. Vil hellere have at den står og hygger sig på 10 % end at den stopper 10 gange eller mere på et døgn.
Hvad temperatur kører du med?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Lintz » 20 okt 2017 14:33

Rakjaer skrev:Hvad temperatur kører du med?
Lige pt 65.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 20 okt 2017 14:39

Lintz skrev:Lige pt 65.
Okay, lige nu har jeg den på 70grader og så skifter den fra høj til lav last ved 65grader og igen fra lav til høj last hvis den falder under 60grader. Har prøvet at sætte den til 65 grader, men der var det lige som om den bare stod og fedtede rundt på 58-59 grader og sendte ikke rigtig varme ud af shunten.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 24 okt 2017 21:16

Her lidt stemningsbilleder og spørgsmål:

1) Når jeg fyre i br. fyr så bliver toppen af pillefyret varmt - tror det er fordi fremløbet fra pillefyr er sat midt i shunt røret til brændefyret. Kan en klap-kontraventil fixe dette?

2) Samme sker når pillefyr er tændt, så bliver toppen af brændefyret varmt - samme spørgsmål - kan en klap kontraventil fixe dtte?. Et par enkelte gange har jeg faktisk oplevet at varmen fra pillefyret er begyndt at løbe ind i bunden af akku tanken, min mistanke er at min 3-vejs zoneventil lækker når fremløbsshunten til huset er lukket helt i.










Top af pillefyr:


PLC styringen:


Synes i øvrigt jeg har svært ved at få min brændekedel til at køre mere end 45-50kW. Tidligere ejer havde ikke meget forstand, så ved ikke om luftindstillingerne er korrekte - hvordan checker jeg det?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar