Alternativ til Grundfos alpha 2?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Alternativ til Grundfos alpha 2?

Indlæg af Muele »

Nu er der endnu en Alpha 2 pumpe der er stået af. Det er som om, at når de bliver fem år gamle, kan de ikke tåle at blive slukket mere. Og det sker jo trods alt ind mellem at strømmen går, selvom jeg er holdt op med at sommerslukke af samme årsag.

Jeg gider det ikke mere. Så hvad skal jeg købe i stedet? Det er en helt almindelig 180 mm pumpe på 3/4 tomme rør til radiatorcirkulation. Jeg har en tilsvarende pumpe på en gulvvarmekreds, som jeg skiftede i fjor.
Det er et udlejningshus, så jeg betaler ikke for strømmen, men derfor er jeg jo ikke totalt ligeglad med forbruget. Men den skal kunne holde i mange år uden vedligehold.

Findes der nogle pumper, med noget tilsvarende auto-adapt, som holder? Eller skal jeg købe en pumpe uden alt det elektronik?

Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Blevet takket: 6 gange

Re: Alternativ til Grundfos alpha 2?

Indlæg af Cyberfox »

Hej,

Et alternativ kunne være Smedegaard simflex. Mener dog ikke den har auto adapt, men kan styres via modtryk. Har selv en Smedegaard der har kørt 4 år uden problemer.

Vedr. Holdbarhed på Grundfos, så vil jeg tro at nogle af de problemer du oplever kan skyldes en ikke optimal placering/montering, f.eks. Montering så pumpen ikke kan komme af med luften, eller luften ikke kan passere pumpen. Samtidig så kan placering af udluftere før pumpen godt medføre der trækkes lidt luft med gennem pumpen.

Jeg har tidligere skiftet pumpe 2 gange indenfor 1,5 år. Det var en udlufter der gjorde at pumpen af og til kørte halvtør.
MVH
Christian
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Alternativ til Grundfos alpha 2?

Indlæg af Muele »

Tak for svaret.
Jeg har læst lidt op på andres problemer med alpha2. Og det ligner, at det ikke kun er mig der har problemer med at de står af.
Jeg tror ikke at det er luft, som er årsagen. Men måske har der været kondens i forbindelse med udgået fyr eller sommerslukning af cirkulationen.

Jeg tjekker Smedegaard ud.
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Alternativ til Grundfos alpha 2?

Indlæg af Muele »

Det endte med en Smedegaard Simflex 25-60-180. Udmærket førstehåndsindtryk. Så må jeg se hvor godt den holder.

Besvar