Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp en kommende boligejer, uddybende oplysninger vedr. pillefyr søges

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Kenneth_p
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 jul 2017 22:15

Hjælp en kommende boligejer, uddybende oplysninger vedr. pillefyr søges

Indlæg af Kenneth_p » 03 jul 2017 23:24

Hej alle sammen.
Jeg er netop oprettet her men har læst lidt med på sidelinjen det sidste stykke tid.
Min kæreste og jeg er igang med at købe et hus hvor der er et gammelt ombygget brændefyr der nu fyrrer med piller.
Vi har fået at vide at styring, forbrændningsblæser og eltænder er fra 2014. Ombygning i eksisterende fyr til pille i år 2000.

Er der nogen kloge hoveder herinde der kan fortælle lidt om hvad det er for noget vi har fået fingrene i og om det burde opdateres? I mine øjne virker kedlen som en noget ældre sag, så jeg tænker den måske ikke er så effektiv i forhold til hvad man kan få i dag.
Det skal lige siges at jeg har absolut ingen forstand på noget af det her, jeg har boet til leje de sidste mange år hvor jeg ikke har skulle gøre andet end at tænde for radiatorene.

Vi har været ude i huset i dag og vi synes at der i fyrrummet og bryggerset der ligger foran fyrrummet lugter ret meget af røg, ikke ubehageligt meget men lidt i overkanten af hvad vi synes det burde, det blev også bemærket af den byggesagkyndige vi havde med ude. Han gik dog ikke i dybden omkring det. Kan det tænkes at kedlen er utæt og der siver lidt ud? Jeg synes ikke at der var noget at se. Men skulle det være tilfældet kan man så tætne den med noget?

Det er et stort hus på ca 220m2 hvor der er rigtige radiatore i ca. 2/3 og elpaneler i resten, det nuværende forbrug er ca. 7 paller af 2000,- hvor mange tons ved jeg ikke.

Jeg tog lidt billeder og en lille video tidligere i dag som jeg håber I bruge til at se hvad der nu skal ses :)

[youtube]https://youtu.be/ORaPOshYk6A[/youtube]

Billede (pille silo til venstre i det hjemmebyggede kammer)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Alle kloge ord værdsættes :)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp en kommende boligejer, uddybende oplysninger vedr. pillefyr søges

Indlæg af pille bruger » 04 jul 2017 06:35

Kenneth_p skrev:Hej alle sammen.
Jeg er netop oprettet her men har læst lidt med på sidelinjen det sidste stykke tid.
Min kæreste og jeg er igang med at købe et hus hvor der er et gammelt ombygget brændefyr der nu fyrrer med piller.
Vi har fået at vide at styring, forbrændningsblæser og eltænder er fra 2014. Ombygning i eksisterende fyr til pille i år 2000.

Er der nogen kloge hoveder herinde der kan fortælle lidt om hvad det er for noget vi har fået fingrene i og om det burde opdateres? I mine øjne virker kedlen som en noget ældre sag, så jeg tænker den måske ikke er så effektiv i forhold til hvad man kan få i dag.
Det skal lige siges at jeg har absolut ingen forstand på noget af det her, jeg har boet til leje de sidste mange år hvor jeg ikke har skulle gøre andet end at tænde for radiatorene.

Vi har været ude i huset i dag og vi synes at der i fyrrummet og bryggerset der ligger foran fyrrummet lugter ret meget af røg, ikke ubehageligt meget men lidt i overkanten af hvad vi synes det burde, det blev også bemærket af den byggesagkyndige vi havde med ude. Han gik dog ikke i dybden omkring det. Kan det tænkes at kedlen er utæt og der siver lidt ud? Jeg synes ikke at der var noget at se. Men skulle det være tilfældet kan man så tætne den med noget?

Det er et stort hus på ca 220m2 hvor der er rigtige radiatore i ca. 2/3 og elpaneler i resten, det nuværende forbrug er ca. 7 paller af 2000,- hvor mange tons ved jeg ikke.

Jeg tog lidt billeder og en lille video tidligere i dag som jeg håber I bruge til at se hvad der nu skal ses :)

[youtube]https://youtu.be/ORaPOshYk6A[/youtube]

Billede (pille silo til venstre i det hjemmebyggede kammer)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Alle kloge ord værdsættes :)
Kedlen kunne fint opdateres til en moderne udgave icon_cheesygrin.gif
Brænderen kan måske finindstilles.
Sluk for strømmen, vent lidt, strøm på igen.
Lige når den starter op står versions nr i styringens panel.
Find manual her http://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hjælp en kommende boligejer, uddybende oplysninger vedr. pillefyr søges

Indlæg af Hjemme teori » 04 jul 2017 08:20

Nej en utæt kedel skal ikke lugte af røg, det tyder på manglende skorstenstræk.

Men i sommerperioden er kan det være et problem hos mange da en kold skorsten ikke trækker så godt, så når fyret starter op og især i blæsevejr, kan det give lidt røglugt i fyrrummet.

Man kan evt. lige rense kedel og røgrør, det kan også hjælpe, hvis de ikke har fri gennemgang.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hjælp en kommende boligejer, uddybende oplysninger vedr. pillefyr søges

Indlæg af BWJ » 04 jul 2017 19:14

Det er ikke et akut projekt at opdatere kedel til en nyere model, det er en god gennemprøvet kombination, som ikke er super økonomisk, men praktisk i brug og en loyal varmekilde.
Tilslutter mig iøvrigt Hjemme teori´s betragtninger.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Kenneth_p
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 jul 2017 22:15

Re: Hjælp en kommende boligejer, uddybende oplysninger vedr. pillefyr søges

Indlæg af Kenneth_p » 06 jul 2017 15:31

Tak for svarene, beklager den lange svartid det går stærkt med boligkøbet så der er nok at se til :)
Vi venter nok lidt med at opdatere, og så inviterer vi enten skorstensfejeren eller sp teknik (som har installeret det) til at give os en grundig gennemgang.


Besvar