Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kølespiralen i en DOR kedel.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af Falck » 09 mar 2008 10:24

Er der nogen der har forsøgt, i praksis, at trække energi ud af kølespiralen i en dor kedel??
Jeg tænkte på om der kan trækkes energi nok ud af sløjfen, så der kan laves varme til min pool der i gennem (det er kun en 10000L)
Der er egentlig planer om at montere en lille varmeveksler til det, men det kunne jo være at der var en der havde forsøgt....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af pelle » 11 mar 2008 20:46

Hej Falck

Hvis kobberspiralen kan tåle klorvand., kan det sagtens lade sig gøre. Det må forventes den har en stor overflade. Hvis den hurtig skal få kedlen ned i temp. Ellers så prøv at sætte haveslangen til med kold vand. Kommer det varmt ud. er den helt sikkert velegnet. Jeg havde ingen varmtvandsbeholder da jeg havde baxistoker. Der blev det varme vand lavet via en spiral inde i kedlen. Og det virkede rigtig godt. Jeg tror nu sagtens kobber kan tåle klor. Aluminium kan ikke . Men det er en helt anden historie.

Du kan jo også lægge en solfanger på græsset, lidt på skrå, ved siden af poolen. Evt en gl. plan radiator. i en trækasse med dæklag. (Trapezplade fra jem og fix) Og lade fremløbet gå ind ved en af de øverste studse på bassinet og lade returen gå på ved nederste studs. Så har du solvarme med selvcirkulation. Ved ikke hvor meget det kan give.Men det er billigt at fremstille.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af kaptajnen » 11 mar 2008 21:28

Ellers så kan du bare gøre som her!

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... 30&CatID=2

new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af Flunk » 12 mar 2008 11:21

Falck skrev:Er der nogen der har forsøgt, i praksis, at trække energi ud af kølespiralen i en dor kedel??
Jeg tænkte på om der kan trækkes energi nok ud af sløjfen, så der kan laves varme til min pool der i gennem (det er kun en 10000L)
Der er egentlig planer om at montere en lille varmeveksler til det, men det kunne jo være at der var en der havde forsøgt....
Hvis du gør det, skal du vel sikre dig en min temp på fødevand til kølespiralen på 60 gr. for at undgå kondens.
Kølespiralen bruges vel til sikring i tilfælde af fyring med fastbrændsel.
Det kan man vel ikke hvis spiralen er brugt til andet, som f.eks opvarmning af pool?

Hvis spiralen ikke anvendes i dag, og du ikke fyrer med fast brændsel, kan den vel godt anvendes, men for at undgå en ekstra shunt til sikring af returen til kølespiralen, var det så ikke nemmere at koble poolen på den normale varmekreds.
Eller var det for at varme poolen op den ene gang hver 5. år hvor kølespiralen skal fungere som kølespiral af sikkerhedsmæssige årsager.?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

levi

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af levi » 12 mar 2008 11:52

Flunk skrev: Hvis du gør det, skal du vel sikre dig en min temp på fødevand til kølespiralen på 60 gr. for at undgå kondens.
Kølespiralen bruges vel til sikring i tilfælde af fyring med fastbrændsel.
Det kan man vel ikke hvis spiralen er brugt til andet, som f.eks opvarmning af pool?

Hvis spiralen ikke anvendes i dag, og du ikke fyrer med fast brændsel, kan den vel godt anvendes, men for at undgå en ekstra shunt til sikring af returen til kølespiralen, var det så ikke nemmere at koble poolen på den normale varmekreds.
Eller var det for at varme poolen op den ene gang hver 5. år hvor kølespiralen skal fungere som kølespiral af sikkerhedsmæssige årsager.?
Den primære årsag som jeg læser det, er at spare en veksler - og ideen er ummidelbart glimragende - faktisk har jeg lidt samme ide - jeg vil bare bruge kølespiralen til at sende overskudsvarme fra mit solvarmeanlæg over i mit centralvarmeanlæg - så sparer man også en veksler, og man holder kedlen lun hele året rundt, derudover kan jeg bruge den integrerede stokerstyring til at tænde og slukke pumpen efter kedlens temp. - så styringen af overskudsvarmen fra solvarmen er OGSÅ sparet :0).

Spørgsmålet er hvor mange kw spiralen kan absorbere - og det må jo blot komme an på en prøve, men mon ikke den sagtens kan varme din pool op - det handler vel mere om hvor hurtigt den kan gøre det :0)


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af H.S » 12 mar 2008 22:29

Falck skrev:Er der nogen der har forsøgt, i praksis, at trække energi ud af kølespiralen i en dor kedel??
Jeg tænkte på om der kan trækkes energi nok ud af sløjfen, så der kan laves varme til min pool der i gennem (det er kun en 10000L)
Der er egentlig planer om at montere en lille varmeveksler til det, men det kunne jo være at der var en der havde forsøgt....
Hej Jan at_the_beach.gif
Jeg tror ikke at du skal regne med den store ydelse fra de 2m kobber rør
Men alt i alt trænger du vel også til et kold bad det klarer hjernen 402.gif
Den er jo bare til at tage toppen af problemet hvis det hele koger jeg vil gætte på ca 3 kw
ved 15 grader ind..
Vi snakkes diablo.gif
Over en gravøl en dag boulay.gif
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af pelle » 12 mar 2008 23:17

Man skal nu ikke undervurdere kobbers fremragende varmeledene evne. :) Og til dig levi. Jeg tror ikke det med at lede overskuds solvarme ned i kedlen om sommeren er så godt.
Jeg forklarer mig lige. Når du lukker varmt vand ned i en kold kedel. Risikerer du at få kondens. I det skorstens trækket køler kedlen lidt. står lågen så lidt på klem. Kan kedlen komme til at sejle af vand. Så er det afgjort bedre at lukke overskudsvarme enten i bunden af en ekstern lagertank eller i en varmeveksler. Da det er vand/vand. Og ikke luft/vand som i kedlen. I sommers lod jeg lade lågen stå åben til en lun kedel. Kedlen blev sjask våd på siderne.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

levi

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af levi » 13 mar 2008 09:46

pelle skrev:Man skal nu ikke undervurdere kobbers fremragende varmeledene evne. :) Og til dig levi. Jeg tror ikke det med at lede overskuds solvarme ned i kedlen om sommeren er så godt.
Jeg forklarer mig lige. Når du lukker varmt vand ned i en kold kedel. Risikerer du at få kondens. I det skorstens trækket køler kedlen lidt. står lågen så lidt på klem. Kan kedlen komme til at sejle af vand. Så er det afgjort bedre at lukke overskudsvarme enten i bunden af en ekstern lagertank eller i en varmeveksler. Da det er vand/vand. Og ikke luft/vand som i kedlen. I sommers lod jeg lade lågen stå åben til en lun kedel. Kedlen blev sjask våd på siderne.
Med venlig hilsen
Pelle
Hej Pelle.

Ja og nej til din forklaring.

Pointen med at varme kedlen op fra overskudsvarmen er at pumpen som styrer shunten på kedlen starter, og varmer hele kedlen op.

Når denne er varm, vil den efterfølgende sende varme ud i systemet - min kedel er en ren pillekedel, så den kan kun trække en anelse luft igennem brænderen, der er ikke et sekundært luftspjæl længere.

Måske er der en smule tab i skorstenen, men det er meget minimalt - til gengæld, teoretisk - burde min kedel holde længere da den holdes varm året rundt, og derfor ikke på noget tidspunkt bliver nedkølet - derudover "sparer" jeg en pumpe til at fjerne overskudsvarmen, da jeg anvender shunt pumpen på kedlen. - En ren win win situation :0)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af pelle » 13 mar 2008 16:16

Ok så er jeg bedre med. når det sjuntes ser jeg heller ingen problem i det. Og det er da også en nem og billig måde at få overskudsvarmen brugt på. Istedet for at solvarmeanlægget står stille når der er godt med sol. Så må du jo have sat en trevejsventil på solvarmekredsen. Og har styringen til solvarme en ekstra føler og relæ er det jo nemt at lave.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

levi

Re: Kølespiralen i en DOR kedel.

Indlæg af levi » 13 mar 2008 18:18

pelle skrev:Ok så er jeg bedre med. når det sjuntes ser jeg heller ingen problem i det. Og det er da også en nem og billig måde at få overskudsvarmen brugt på. Istedet for at solvarmeanlægget står stille når der er godt med sol. Så må du jo have sat en trevejsventil på solvarmekredsen. Og har styringen til solvarme en ekstra føler og relæ er det jo nemt at lave.
Med venlig hilsen
Pelle
Lige præcis :0)


Besvar