Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaring med Stålforring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Erfaring med Stålforring

Indlæg af Jens J » 22 jan 2017 20:27

Hej

Har lidt problemer for lidt træk i skorsten når den er kold, når fyret køre lav effekt er røg temp ca 90 grader det fungere fint nok, men går fyret i pause og skal starte op kan træk i skorsten være så lav at blæser i opstart blæser røg op i magasin i en kort periode, når temp kommer lidt op er det ok igen, det er kun når ude temp er omkring fryse punktet at problemet er der med for lidt træk

Skorsten dia er 180 indv det er en modul skorsten som er fuld muret som står udenfor på gavl på huset ca 7 meter høj, min tanke er at sætte en Stålforring i den med en dia på 130 mm,

Så ville høre om der er en som evt havde prøvet at forre skorsten med en Stålforring og om det har hjulpet på træk


Ginge
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 08 mar 2014 08:36
Mit fyr: BS1016 - 10kw
Areal: 168
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Modtaget likes: 2 gange

Re: Erfaring med Stålforring

Indlæg af Ginge » 28 jan 2017 22:31

Jeg ville vælge en isoleret skorsten når den sidder udvendigt. Fint nok den er fuldmuret, men er den isoleret ?
I så fald vil du opleve en prop et stykke oppe i skorstenen når røgen er afkølet nok - så kommer det bare ikke længere.
Hvis din eksisterende skorsten ikke er isoleret vil "måske" fixe problemet.. måske ikke.
Hvilken kedel har du ?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Erfaring med Stålforring

Indlæg af Bigfoot » 29 jan 2017 19:09

Prisen for at etablere en foring, er ofte det samme som at finde en stålskorsten, der er isoleret og på de 130mm, godt nok brugt, men det vil være en noget bedre løsning.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Ginge
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 08 mar 2014 08:36
Mit fyr: BS1016 - 10kw
Areal: 168
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Modtaget likes: 2 gange

Re: Erfaring med Stålforring

Indlæg af Ginge » 30 jan 2017 09:19

Der er også et billigere alternativ til en rf multi50 - Det er en isol i galv stål malet sort.
Den er væsentlig billigere en rf, og vi har kun gode erfaringer med den.

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Erfaring med Stålforring

Indlæg af Jens J » 31 jan 2017 20:31

Hej igen
Det er fuldmuret med isokern kerne, problemet er at fyret kun køre ud med 70-80 grader i skorsten pga for lidt forbrug, fejer var der lige idag, han sagde mindre dia meter i skorsten ville ikke hjælpe nok og var ikke pengene værd, det var lidt det jeg var ude efter mindre dia mindre arial var der der skulle varmes op,
Han sagde som i indlægget oven over at der er en kulde prop i skorstenen, og han sagde at de har prøvet meget rundt omkring men at en røgsuger er det bedste med de nye kedler hvor der ikke er høj røgtemperatur,
Når trækket er lavest kan den ikke holde en stykke papir foran remse lemmen


Besvar