Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

manglede flow på gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 13 jan 2017 19:30

BWJ skrev:Effektoptagelse P1 3 .. 18 W
http://product-selection.grundfos.com/p ... =181541592
Det er korrekt, det er 18 watt maks på den nye alpha 2, 22 watt på den gamle model. Jeg sætter stor pris på at du påpeger dette :great:


pendec

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af pendec » 13 jan 2017 21:04

thomas123 skrev:Jeg har et 5 kreds gulvvarme system med en alpha pumpe, når pumpen står på 22w altså fuldt blæs på min pumpe, viser mine flow målere ikke over 1l/min, og jeg døjer lidt med en stabil varme i mit soveværelse, har prøvet at åbne alle mine linjer men det giver ikke mere flow.. og lukke jeg nogle kredse kommer flowet lidt op på dem som er åbne, er det min pumpe som er for lille eller hvor kan mit problem ligge???
Jeg prøver lige igen.

1. Hvis trykket kun rykkes en smule når du lukker flere kredse, så kunne det godt være pumpen afhængig af hvor meget vand der skal trækkes rundt? Kan du ikke tage billeder af selve opsætningen, så kan andre måske bekræfte at det også er korrekt samlet? Jeg har selv været udefor at vvs'r ikke kunne samle det rigtigt (altså modsat manual)
2. Hvad siger temperatur på den øverste måler (til h. for pumpen) som andre nævner måske skal du endnu 3-4 grader op.
3. Hvad type gulv har du? træ/beton?

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 13 jan 2017 21:39

den er mangen til den på vedhæftet billede, fremløb ved termostaten, og retur nede i bunden.. jeg køre pt 40 grader inde i kredsen og den smider vel 38 grader ud i returen vel og mærke vis urende er korrekte måling.. jeg har trægulv

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 13 jan 2017 21:40

John Skov Jensen skrev:Det er korrekt, det er 18 watt maks på den nye alpha 2, 22 watt på den gamle model. Jeg sætter stor pris på at du påpeger dette :great:
min er den gamle model alpha.. hvor den korrekt smider max 22w

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 13 jan 2017 21:44

mm
Vedhæftede filer
IMAG0690.jpg
IMAG0690.jpg (17.05 KiB) Vist 3064 gange


pendec

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af pendec » 13 jan 2017 22:42

thomas123 skrev:den er mangen til den på vedhæftet billede, fremløb ved termostaten, og retur nede i bunden.. jeg køre pt 40 grader inde i kredsen og den smider vel 38 grader ud i returen vel og mærke vis urende er korrekte måling.. jeg har trægulv
Det har ofte været omtalt at 35 grader max i trægulv, ellers vil du skade gulvet og det rådner (mener jeg andre har skrevet før). Eller har du fagmand som dækker dig på dette?

Du kan checke trykket og varmen og termostaten i toppen, ved at skrue termostat af til venste nederst, så øges det varme jo på fuld styrke og din måler øverst skulle gerne nå hvad din kedel sender rundt.

Det er også en god ide at prøve at sikre at stifterne er ok, så massere dine stifter under telestater, og prøv at se hvor stort tryk der er på dem, når du skruer telestaterne af og lader dem ligge ved siden af.

Jeg fik nogle manuelle plastik propper med til kredsene som standard fulgte med, måske kan du prøve at sætte dem på og få lukket 4 kredse med dem, og så om flow stiger?

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 14 jan 2017 10:39

pendec skrev:Det har ofte været omtalt at 35 grader max i trægulv, ellers vil du skade gulvet og det rådner (mener jeg andre har skrevet før). Eller har du fagmand som dækker dig på dette?

Du kan checke trykket og varmen og termostaten i toppen, ved at skrue termostat af til venste nederst, så øges det varme jo på fuld styrke og din måler øverst skulle gerne nå hvad din kedel sender rundt.

Det er også en god ide at prøve at sikre at stifterne er ok, så massere dine stifter under telestater, og prøv at se hvor stort tryk der er på dem, når du skruer telestaterne af og lader dem ligge ved siden af.

Jeg fik nogle manuelle plastik propper med til kredsene som standard fulgte med, måske kan du prøve at sætte dem på og få lukket 4 kredse med dem, og så om flow stiger?
ja det ved jeg, men kan ikke få den længere ned end ca de 40 grader.. når termostaten skruges op kommer der fint varmere vand i kredsen uden problemer..

har haft telestaterne af og som skrevet tidligere går stifterne nemt ud og ind..

jeg har ikke de kapper da der sad telestater på fra vi modtog huset.. men vis jeg slukket telestaterne så der kun er 1 tændt kommer der fint mere flow i den som er tændt, burde give samme resultat som kapperne..

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af thy » 14 jan 2017 11:18

rådner det gør de næppe,men de kan skrumpe og give revner...

men 40 grader betyder jo ikke at der nødvendigvis er 40 grader på trægulvet noget går jo tapt i betongen osv..

jeg fik at vide at man sku finde punktet hvor der netop er varme nok i rumene
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 14 jan 2017 11:25

der er ikke noget beton, da det er 1 sal, og det er en af de typer trægulve hvor der er huller i til gulvvarme rør

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: manglede flow på gulvvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 14 jan 2017 11:35

Hvis du i 30 sekunder hæver fremløbstemp på shunten til f.eks 50 grader, hvad sker der så med flowet i kredsene?


Besvar